با نام پروردگار یکتا
سلام بر شما که نیروی پاهایمان شدید و چراغ راهمان،‌ که چهار سال بی آن که خستگی بر ما سلطه جوید طی طریق کردیم. نه ما به قصد گردآوری عکس پای در راه نهاده‌ایم و نه شما به نیت سبقت جویی و کسب نام و مقام. جملگی جشنواره عکس را بهانه کرده‌ایم تا همراه شویم برای رشد خلاقیت نونهالانمان. و من اینک نوید می‌دهم که نشانه‌های این بالندگی دارد رخ نشان می‌دهد. همه ساله در این زمان و در این مکان گردهم می‌آییم تا مکثی کنیم و نفسی تازه کنیم و با نگاهی به راه طی شده به یکدیگر بگوییم دست مریزاد. نهالی که با هم کاشته‌ایم دارد به بار می‌نشیند. این را کیفیت عکسهای کودکانمان می‌گوید و آمار :
رشد ۱۶ درصدی تعداد عکسهای رسیده به ما دلگرمی می‌دهد اما رشد کیفی عکسهای دریافتی به ویژه در بخش کودک و نوجوان سرخوشمان می‌کند. افزایش شمار عکسهای رسیده از رقم ۱۷۹۵ در سال اول برگزاری جشنواره به ۳۹۳۲ در سال جاری نه به زور جوایز چند میلیون تومانی، که در برخی از مسابقات عکاسی رایج شده است،‌ که به نیروی ایمان مشترکی که به آینده کودکانمان داریم صورت گرفته است.
شرکت یک کودک ۵/۱ ساله، یک کودک ۳ ساله، ۱۰ کودک ۴ ساله،‌ و ۵ کودک پنج ساله و در مجموع ۲۰۴ کودک روایت از آن دارد که راه را درست آمده‌ایم.
امسال با تغییر گروه داوری و تقسیم آن به دو گروه داوران خواستار آن بودیم که تامل بیشتری روی عکسها اعمال شود، که چنین هم شد.
داوران گروه کودک و نوجوان عبارت بودند از :
۱- آقای مجید قادری، مدیر سرگرمیهای سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
۲- آقای مهرداد اسکویی، عکاس . فیلمساز مستند.
۳- خانم گوهر دشتی، عکاس، مدرس دانشگاه و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته عکاسی
داوران گروه بزرگسال عبارت بودند از:
۱- آقای احمد ناطقی، مدیر سابق خانه عکاسان ایران و بنیانگذار انجمن عکاسان فردا
۲- آقای محمد مهدی رحیمیان، مدرس دانشگاه ، عکاس و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته عکاسی
۳- آقای فرزاد هاشمی، عکاس، مدیر آژانس عکس صفیر صنایع فرهنگی ایران

متاسفانه آقای یحیی دهقانپور در آخرین لحظه به دلیل عمل جراحی نتوانست برای داوری حاضر شود.
امسال برای حمایت از عکاسان شرکت کننده، جشنواره ، عکسهای راه یافته به نمایشگاه و همچنین عکسهای جنبی نمایشگاه را برای فروش عرضه می‌کند. در واقع جشنواره در مقام رابط میان عکاس و علاقه‌مندان به خرید عکس را عمل خواهد کرد و مطلقاً هزینه‌ای از بابت ارائه این خدمت دریافت نمی کند.
برای سال آینده، جشنواره‌ عکس کودک پژوهش و تدوین تاریخ عکاسی کودک را به مسابقه می‌گذارد. توجه پژوهشگران و علاقه‌مندان به عکاسی کودک را بدین نکته جلب می‌کنم:
محورهای تحقیق شامل تاریخچه عکاسی کودک و عکاسی از کودک در ایران و جهان. وضعیت آموزش عکاسی به کودک، عکاسان اثرگذار در عکاسی از کودکان است. دبیرخانه جشنواره عکس کودک پاسخگوی پرسشهای احتمالی شماست.
همچون سالهای گذشته کتاب عکسهای جشنواره پیشین و سی دی عکسهای جشنواره چهارم در اختیار علاقه‌مندان است. کتاب جشنواره سوم به رایگان برای تمامی کودکان و نوجوانانی که برایمان عکس ارسال کرده بودند، فرستاده شد. چه آنهایی که آثارشان به نمایشگاه راه یافت و چه آنانی که موفق به ورود به نمایشگاه نشدند.
با سپاسگزاری از مدیریتهای کانون و یاران مددکار واحد عکس و مهمتر از همه، شما که کلید و رمز پایداری جشنواره را در دست داری.

دبیر جشنواره عکس کودک
اسماعیل عباسی