841010-1.jpg

پروانه ستاری:

تصاویری ساده و بدون اغراق که نمایانگر نگاهی است بدون پیش فرض و جهت گیری، بخش هایی از واقعیت زندگی دو ملت را جدا کرده و در قاب هایی نمایش می دهد. این نمایشگاه عکس به نام ” ایران، افغانستان: نگاهی به آسیای کبیر” شامل چهل تابلو از ” یاسن آتناسیادیس” است، که در طی پنج سال اقامت خود در ایران و سفری که به افغانستان داشته، تهیه کرده است.
عکس های این نمایشگاه ژورنالیستی نیست که فقط روی مسائل خاصی تاکید کند که رسانه ها می پسندند و نگاه ساده‌ی او نشانگر این نکته است که او در ایران زندگی می کند.
یاسن که علاقه‌ی خاصی به خاورمیانه دارد، سعی کرده در این نمایشگاه تفاوت میان دو کشور همسایه را به نمایش بگذارد. به گفته ی او:«سعی من در این نمایشگاه این بود که چهره‌ی واقعی این دو کشور را نشان دهم و بگویم ایران و افغانستان کشورهای عجیب و غریبی نیستند و آن ها هم مثل بقیه‌ی کشورها مشکلات خود را دارند.»
او در تصاویری که از مناظر و ساکنین این دو منطقه تهیه کرده، سعی در نمایش نگاه واقع گرای خود داشته است. او اعتقاد دارد که: « ایران و افغانستان در قاره ی آسیا، نمایانگر دو کشور خبرساز بسیار مهم هستند. درحالی که ایران برای مدرن شدن و پیدا کردن جایگاهش در راس کشورهای منطقه در تکاپوست، به نظر می‌رسد افغانستان برای همسایه‌ی غربی خود تهدیدی به شمار رود.»
یاسن بعد از مشاهده‌ی وسعت مکان‌هایی مثل دشت‌های ایران و افغانستان علت نام گذاری این منطقه را به “آسیای کبیر” دریافته و سعی داشته در مناظری که ثبت کرده این وسعت را نمایش دهد.

841010-3.jpg

این عکاس، خبرنگار و فیلم ساز منطقه‌ی خاورمیانه را به علت تمدن باستانی آن دوست دارد و مدت طویلی را در آن سپری کرده است. به گفته‌ی خودش دلیل دیگر حضور او در این منطقه «مشکلاتی است که در آن وجود دارد و برای یک خبرنگار هرجا مشکل وجود داشته باشد، جالب است». و عکس هایش، چه پرتره‌ها و چه مناظر، به واقع نگاه جستجوگر او را منعکس می‌کنند.
یاسن که از دو تبار یونانی و انگلیسی است در دانشگاه آکسفورد مطالعات عربی و خاورمیانه خوانده و تاکنون دو فیلم تاریخی درباره‌ی عربستان ساخته است. او اکنون روی پروژه‌ای درباره‌ی “ردپای هلنیسم در خطه‌ی فارس” کار می‌کند و قرار است در سال آینده نمایشگاه آن را در ایران برپا کند.
این نمایشگاه تا روز پنجشنبه، ۱۵ دی، هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در کارگاه تجربه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران برپاست.

841010-2.jpg