lida-ghodsi.jpg

چهارشنبه هفتم ژوئن نمایشگاهی از عکس های لیدا قدسی، عکاس ایرانی در ساختمان شهرداری منطقه چهارم پاریس گشایش یافت.
به گزارش خبرگزاری بی بی سی، این نمایشگاه که برای سه هفته برپا خواهد بود، مجموعه ای شامل بیست قطعه عکس است که “در آئینه آب” نامگذاری شده و خانم قدسی آنها را دو سال پیش در کنار رودخانه سن در پاریس برداشته است.
عکس ها همگی تصاویر آدم هایی ایستاده و نشسته و یا در حال حرکت است که بر سطح آب رودخانه منعکس شده است.
این تصاویر با لرزش حرکت آب درآمیخته اند، رنگ هایشان پریده است و همگی حالتی تخیلی و رویاگونه پیدا کرده اند.
چند سالی است که شهرداری پاریس در ماه اوت که شهر خلوت می شود، چند خیابان کنار رودخانه سن را به روی وسائل نقلیه می بندد و آنجا را با پوشاندن شن و ماسه و نصب چترهای بزرگ آفتابی به صورت ساحل در می آورد.
در این “پاری پلاژ” خانواده ها فرصت دارند که همچون کنار دریا، به لمند و حمام آفتاب بگیرند و بچه ها به شن بازی و سرگرمی شان بپردازند.

لیدا قدسی دو سال پیش که برای نمایشگاه عکس هایش اولین بار بود که به پاریس می آمد، با این صحنه ها روبرو شد و تحت تاثیر قرار گرفت:”فضا همان شادی و تحرک آن سال های دریای خزر را داشت. من از دوران بچگی ام به بعد دیگر چنین فضایی ندیده بودم.”
او که پدر و مادرش زاده شمال ایران هستند و بچگی اش را تابستان ها در سواحل خزر می گذرانده است، در سالهای بعد از انقلاب امکان شنای در دریا و آرمیدن در ساحل آن را از دست داد و به قول خودش “در تابستان ها که به شمال می رفتیم، دریا را انتخاب نمی کردیم، جنگل را انتخاب می کردیم.”
لیدا قدسی در حالیکه صدایش از هیجان می لرزید گفت: “وقتی پاری پلاژ را دیدم، احساس کردم که یک رویا می بینم، یک خواب می بینم. ولی این خواب و رویا را نمی توانستم منعکس کنم، یعنی اگر فقط عکس آن فضا را می گرفتم چیز خاصی نمی شد. باید جوری فضا را تغییر می دادم و آن چیزی را که در ذهنم بود به بیننده منتقل کنم. بیشتر از همه برای من مهم این بود که بتوانم رویاهایم را منتقل کنم.”
“این شاید فقط رویای من نباشد، یک تصویری باشد که همه ما یک خاطره خیلی دور، یک ذهنیت خیلی دوری از آن داریم. این برای من مهم بود و برای همین بود که در نهایت به این نتیجه رسیدم که می خواهم به این شیوه عکاسی کنم.”
“تکنیکم را ادامه می دهم و فکر می کنم نمایشگاه آینده ام هم با همین تکنیک کار کنم، شاید حتی انتزاعی تر باشد.”
لیدا قدسی که فوق لیسانسش را از دانشگاه آزاد گرفته است هنگامی که دانشجوی دانشگاه الزهرا بود با عکاسی آشنا شد و اکنون هم دانشجوی هنرهای تجسمی در دانشگاه “ولانسیین” در شمال فرانسه است. او از ۱۹۹۵ تاکنون نمایشکاه های متعددی از کارهای سرامیک و عکاسی خود در ایران داشته و این دومین نمایشگاه عکس های او در فرانسه است.