دبیر دهمین دوسالانه‌ عکس ایران خبر داد: ماه مهر، نخستین “ماه هنر عکاسی ایران” می‌شود

ایسنا – دبیر دهمین دوسالانه‌ی عکس ایران گفت که می‌خواهیم از ۱۶ مهرماه سال‌جاری، همزمان با برپایی دهمین دوسانه‌ی عکس ایران، “ماه هنر عکاسی ایران” را در تهران برگزار کنیم که دوسالانه‌ی عکاسی یکی از شاخص‌ترین‌ برنامه‌های آن باشد.
وی گفت: نمایشگاه و مراسم ویژه‌ی “آیینه‌های شکسته”، تجلیل از عکاسان از کار افتاده است که پیش‌کسوتی عرصه‌ی خطر را پذیرفته‌اند؛ این مراسم و نمایشگاه در یکی از گالری‌های تهران برگزار خواهد شد.
بنا به اعلام دبیر دهمین دوسالانه‌ی عکس ایران با هدف یادی از شهدا، مفقودان و مرحوم شدگان عرصه‌ی عکاسی، نمایشگاه دیگری تدارک دیده شده که متعاقبا عنوان آن اعلام خواهد شد.
آقایی گفت: ما امیدواریم که بتوانیم مجموعه‌ای از آثار این درگذشته‌گان را منتشر کنیم.
وی خبر داد که طی این ماه، گردهم‌آیی نقد و بررسی اساس‌نامه‌ی تدوین شده‌ی انجمن ملی عکاسان ایران، در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.
برگزاری شب‌های عکس ایران، فلسطین و لبنان در مجموعه‌ی صبا و یا فضای باز موزه‌ی هنرهای معاصر تهران نیز دیگر برنامه‌ی مورد اشاره‌ی دبیر دهمین دوسالانه‌ی عکس ایران در این ماه است.
او در عین حال مهمترین اتفاق این ماه را نیز همایش سه روزه‌ی عکاسی معاصر ایران دانست که هفته‌ی سوم برپایی نمایشگاه دوسالانه برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان با ارایه مقالاتی، درباره‌ی هنجارها و ناهنجاری‌های عکاسی معاصر ایران سخنرانی خواهند کرد.
به گفته‌ی آقایی، در بخش دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای ماه عکاسی ایران، نمایشگاه دیگری نیز با عنوان “ده دوره در یک نگاه” تدارک دیده شده است که به نمایش آثار دوسالانه‌های عکس برگزار شده از دور نخست تا دور نهم می‌پردازد و قرار است در نشستی نیز داوران و دبیران دوره‌های گذشته به بحث و گفت‌وگو درباره‌ی آن‌چه که تا کنون برگزار شده، بپردازند.
وی اعلام کرد که حاصل این نشست و نمایشگاه به‌صورت کتابی مستقل منتشر خواهد شد و نمایش فیلم‌های عکاسی مهم دنیا و نیز نمایش پوسترهای ده دوره و ارایه‌ی گزارش اجمالی آن‌ها بخش‌های دیگر تدارک دیده شده برای این ماه است.
آقایی همچنین گفت که تلاش می‌کنیم تا نخستین بازار فروش عکس ایران را نیز در روزهای پایانی یا پس از برگزاری برپایی دهمین دوسالانه‌ی عکس ایران برپا کنیم.
به گفته‌ی وی هفته‌ی دوم نمایشگاه دوسالانه‌ی عکس ایران، کتاب دوسالانه منتشر و برگزیدگان دور دهم نمایشگاه معرفی می‌شوند.