به گزارش ستاد خبری دهمین دوسالانه عکس ایران

با حضور دو عکاس مطرح کشور:‏
‏«اصول و مبانی عکاسی دیجیتال» و «سیر تحول پرتره» ‏بررسی شد

نشست تخصصی عکاسی معاصر ایران با دو موضوع «اصول و ‏مبانی عکاسی دیجیتال» با سخنرانی بهنام منادی زاده و ‏‏«سیر تحول پرتره» با سخنرانی مهرداد دفتری در موزه ‏هنرهای معاصر تهران برگزار شد.‏
بهنام منادی ‏زاده با اشاره به آثار ارائه شده در نمایشگاه ‏دوسالانه عکس گفت: این آثار از کیفیت خوبی برخوردار ‏است ولی به دلیل عدم رعایت اصول عکاسی از نظر چاپ و ‏بزرگ کردن عکسها کیفیت آنها کاملاً قابل قبول نیست.‏
وی در ادامه به تفاوتهای عکاسی دیجیتال و آنالوگ ‏پرداخت و مشکل بسیاری از عکاسان را ساده انگاری هنر ‏عکاسی و ناآشنابودن با دوربین عکاسی دانست.‏
این عکاس در ادامه صحبت های خود به ارایه توضیحاتی ‏درباره مباحث تخصصی عکاسی دیجیتال برای حاضران در ‏جلسه پرداخت.‏
همچنین مهرداد دفتری عکاس و مستندساز که با موضوع ‏‏«سیر تحول پرتره» سخنرانی کرد در سخنان خود به معرفی ‏عکاسان مطرح جهان در زمینه پرتره پرداخت و عکسها و ‏آثار آنان را با تجزیه و تحلیل به علاقمندان هنر عکاسی ‏نشان داد.‏
وی در خصوص سیر تحول پرتره گفت: کاربردهای عملی ‏عکاسی از سال ۱۸۳۹ توسط شخصی به اسم داگر که اولین ‏پرتره جهان را از همسرش گرفت به وجود آمد. همچنین ‏هنری تالبوت اولین عکاسی که شیوه پوزتیو نگاتیو را ‏به گفته خیلی از عکاسان به صورت تصادفی به دست ‏آورده اولین کتاب مصور جهان را که شامل ۸ تصویر از ‏طبیعت پاریس بود با عنوان قلم طبیعت منتشر کرد.‏
این مستندساز با بیان تعاریف عکاسی از دیدگاه ‏عکاسان مطرح جهان تاریخچه شکل گیری پرتره را بیان ‏کرد و به صحبتهای خود پایان داد.‏
در این همایش تعدادی از عکاسان مطرح، اساتید ‏دانشگاه، دانشجویان و علاقمندان به عکاسی حضور ‏داشتند.‏


احمد مسجد جامعی: دهمین نمایشگاه دوسالانه عکس ایران ‏تخصصی تر از ‏
دوره های قبل برگزار شده است

احمد مسجدجامعی از دهمین نمایشگاه دوسالانه عکس ایران ‏بازدید کرد.‏
عصر روز ‏یکشنبه ۱۴ آبان ماه احمد مسجدجامعی وزیر سابق فرهنگ ‏و ارشاد اسلامی و رئیس موزه ملی قرآن از دهمین ‏نمایشگاه دوسالانه عکس ایران واقع در موسسه فرهنگی ‏هنری صبا بازدید کرد.‏
احمد مسجدجامعی در گفتگو با ستاد خبری این نمایشگاه ‏آثار ارائه شده را تحسین برانگیز توصیف کرد و گفت: ‏تا جایی که من از بخشهای مختلف این نمایشگاه دیدن کرده ‏ام عکسها و تصاویر در بخشهای مختلف جلوه خاصی به ‏نمایشگاه داده بود.‏
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوالی ‏در زمینه تفاوت دهمین دوره این نمایشگاه با دوره قبل ‏آن که در زمان مسئولیت وی بر پا شده بود تصریح کرد: ‏در دهمین دوره این نمایشگاه شاهد تغییر و تحول بسیاری ‏نسبت به دوره های قبل هستیم. به عبارت دیگر تخصصی تر ‏شدن آثار ارائه شده از ویژگی های بارز این دوره ‏است.‏
وی در ادامه افزود: برای نمونه می توان به بخش عکاسی ‏خبری اشاره کرد که بسیار قابل توجه بود. همچنین بخش ‏عکاسی معماری برای اولین بار در بخشهای مختلف نمایشگاه ‏گنجانده شده است.‏
مسجدجامعی بخش شناسنامه عکاسان را که در کنار آثار ‏آنها قرار گرفته است را در خور توجه توصیف کرد و در ‏مورد جایگاه هنر عکاسی در سیستم فرهنگی کشور ‏خاطرنشان کرد در سالهای اخیر امکانات و فضاهایی برای ‏کارهای فرهنگی ایجاد شده و هنر عکاسی بیشتر مورد ‏توجه قرار گرفته و این هنر گستره های جدیدی را برای ‏خود پیدا کرده است.‏
در این میان می توان به عکاسی مطبوعاتی اشاره کرد ‏که با توجه به حمایت مطبوعات و خبرگزاریها رشد و ‏پیشرفت این رشته از عکاسی به وضوح قابل مشاهده است.‏
همچنین باید از عکاسی صنعتی یاد کرد که با حمایت همه ‏جانبه صنایع از این هنر شاهد گسترش روزافزون آن ‏هستیم.‏


در حاشیه دهمین دوسالانه عکس ایران و ماه هنر عکاسی:‏
عکسهای ابوطالب امام و امید قرایی در برنامه ‏اسلایدشو به نمایش درآمد

عکسهای ابوطالب امام عکاس جانباز و امید قرایی در ‏قالب اسلایدشو عصر روز یکشنبه در موزه هنرهای معاصر ‏به نمایش درآمد.‏
در برنامه ‏شبهای عکس ایرانی با حضور امید قرایی آثار وی با ‏عنوان «سقوط هواپیمایی ‏C-130‎‏ » و آثار ابوطالب امام ‏با عنوان «نگاهی به لبنان» یکشنبه ۱۴ آبان ماه از ‏ساعت ۳۰/۱۷ الی ۱۸ در سینماتک موزه هنرهای معاصر ‏نمایش داده شد.‏
گفتنی است همه روزه در برنامه شبهای عکس ایرانی ‏عکاسان به ارایه عکسهای خود به صورت اسلایدشو می ‏پردازند.‏

بعد از نمایش فیلم «مگنوم» مطرح شد:‏
عباس عطار، مشکل عکاسی ایران نبود ‏قانون کپی رایت است

نخستین روز نمایش فیلم در هفته فیلم عکس دهمین دوسالانه ‏عکس ایران با حضور عباس عطار عکاس برجسته جهانی و ‏عضو آژانس مگنوم برگزار شد.‏
عباس عطار در این برنامه به تاریخچه شکل گیری مگنوم ‏اشاره کرد و گفت: مگنوم یک تعاونی و آژانس است که ‏چهار عکاس بنیانگذار آن بوده اند، آنها بعد از جنگ ‏جهانی دوم تصمیم گرفتند که نگاتیو عکسهای گرفته شده ‏از این جنگ را نگهداری کنند تا بتوانند از حقوق خود ‏در حرفه عکاسی حمایت کنند.‏
عباس عطار با بیان چگونگی عضوپذیری مگنوم اظهار ‏داشت: در هر سال عکاسان مگنوم که تعداد آنها حدود ۴۲ ‏نفر است در کنار هم جمع می شوند و برای پذیرش ‏متقاضیان ورود به مگنوم تصمیم گیری می کنند. در ابتدا عکاس به صورت نامزد ‏دو سال فعالیت دارد و بعد از کسب دوسوم آرا می ‏تواند با آژانس همکاری داشته باشد سپس بعد از چند ‏سال عضو آژانس می شود.‏
این عکاس به وضعیت عکس و عکاسی در کشور اشاره کرد و ‏گفت: در ایران عکاسی بعد از انقلاب پیشرفت بسیاری ‏داشته است و عکاسان زیادی در ایران رشد کرده اند.‏
وی برنامه و پروژه در دست اقدام خود را عکاسی از ‏‏«تاثیر یازدهم سپتامبر بر مردم» اعلام کرد و افزود: ‏قصد دارم تاثیر یازدهم سپتامبر را بر ادیان مذهبی و ‏هویت مردم بررسی کنم که این پروژه برای من با اهمیت ‏است.‏
عباس عطار یکی از مشکلات عکاسان در ایران را نبود ‏قانون کپی رایت دانست و توصیه کرد تا عکاسان ‏بتوانند قانونی برای نحوه استفاده از عکس تعیین ‏کنند.‏
شایان ذکر است در نخستین روز نمایش فیلم عکس داستان ‏مگنوم به مدت ۴۵ دقیقه در سینماتک موزه هنرهای ‏معاصر به نمایش درآمد که مورد استقبال تماشاگران واقع ‏شد. داستان این فیلم مستند چگونگی شکل گیری آژانس ‏عکس مگنوم و مصاحبه با عکاسان این آژانس را بررسی می کرد.‏