ستاد خبری نمایشگاه و مسابقه سراسری عکس خرمشهر،حماسه مقاومت – عباس خامه یار دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه بزرگ هنر “ایثار” در نشست خبری ستاد برگزاری با اعلام این مطلب گفت: اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد ترویج فرهنگ ایثار و ایثارگری است و هنر به معنای فاخر آن، بهترین پل ارتباطی برای ترویج فرهنگ ایثار میان نسل جوان است.
وی در ادامه گفت: در آستانه بیست و پنجمین سالگرد فتح خرمشهر که به عنوان روز ملی مقاومت، ایثار و پایداری نام گذاری شده، برنامه های گسترده ای در سطح کشور انجام خواهد شد که مقدمات اولیه اجرای آن انجام شده است. تلاش های هنری امسال بر مبنای هنرهای تجسمی شکل گرفت که نتیجه این تصمیم گیری برپایی نمایشگاه بزرگ هنری «ایثار» در سه زمینه نمایشگاه عکس «خرمشهر، حماسه مقاومت»، نمایشگاه هنر مفهومی یا جدید و نمایشگاه نقاشی است که هر سه این نمایشگاه ها در قالب یک نمایشگاه بزرگ به مدت یک ماه در محل موسسه فرهنگی هنری صبا همزمان با سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر برپا خواهند شد.
در ادامه این نشست خبری، مجتبی آقایی دبیر نمایشگاه و مسابقه سراسری عکس خرمشهر، حماسه مقاومت در تبیین فعالیت های ستاد برگزاری این نمایشگاه اعلام کرد: به نظر می رسد که برپایی چنین نمایشگاهی در تبیین حماسه دفاع مقدس که ارزش شایانی در فرهنگ سازی ایثار دارد، پس از ۲۵ سال کمی دیر باشد اما با نگاهی به سنت های برپایی نمایشگاه های هنری در سطح جهان در می یابیم که اکثر این نمایشگاه ها در مقاطع مختلفی چون ۱۰ ساله، ۲۵ ساله و حتی ۵۰ ساله برگزار می شوند که به همت معاونت پژوهش بنیاد شهید و امور ایثارگران نمایشگاه عکس خرمشهر، حماسه مقاومت برگزار خواهد شد.
وی در ادامه گفت: تاکنون نزدیک به ۵۰۰۰ اثر از ۴۰۰ هنرمند عکاس دریافت کرده ایم که اغلب آنها در بایگانی و آرشیو شخصی هنرمندان، نگهداری می شده که در آستانه تخریب بودند.
آقایی افزود: ایجاد دو حوزه جداگانه رقابتی و غیررقابتی برای حضور آزادانه پیشکسوتان عکاس از دیگر فعالیتهای ستاد برگزاری است. زیرا اغلب این افراد، تمایلی به شرکت دادن آثار خود در بخش های مسابقه ای و رقابتی ندارند. تمامی آثاری که در نمایشگاه شرکت کنند، طبق سنت پسندیده هنری، شامل دریافت حق کپی رایت برای صاحبان آثار می شوند که متاسفانه این نکته تا به حال کمتر از جانب مسئولان رعایت شده است.
مجتبی آقایی اظهار داشت: بخش های نمایشگاه در سه موضوع خرمشهر پیش از جنگ تحمیلی، مقاومت در خرمشهر، اشغال و آزادسازی و بازسازی و زندگی پس از جنگ هستند که علاوه بر آثار دریافتی در این سه موضوع، حدود هزار عکس از بایگانی روزنامه های اطلاعات، کیهان، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، خانه عکاسان، بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس و سازمان های دیگر در اختیار نمایشگاه قرار داده شده است.
دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه و مسابقه سراسری عکس خرمشهر، حماسه مقاومت تصریح کرد: از دیگر فعالیت های برپایی نمایشگاه برگزاری همایش “رهیافت های هنر مقاومت در عرصه عکاسی” است که عکاسان علاوه بر ارائه دستاوردهای خود در زمینه عکاسی جنگ، نظرات خود را درباره فعالیت سازمان های مرتبط با این مقوله و فعالیت ایشان درباره عکس های جنگ بیان می کنند. حاصل نمایشگاه چاپ ۲۵۰ اثر در قالب کتابی نفیس است که در روز پایانی نمایشگاه در اختیار عکاسان شرکت کننده در نمایشگاه قرار خواهد گرفت.
وی عنوان کرد: مراسم ویژه تجلیل از عکاسان شهید و جانباز نیز در برنامه نمایشگاه وجود دارد که در این بخش علاوه بر معرفی ۹۵ عکاس شهید و جانباز، گزیده آثار ایشان به همراه زندگی نامه در قالب دایره المعارف عکاسی ایران که برای اولین بار در کشور در حال انجام است، چاپ خواهد شد.
آقایی در پایان تصریح کرد: در هر بخش نمایشگاه به ۱۵ نفر از عکاسان برگزیده جوایزی بدون در نظر گرفتن درجه، اعطا خواهد شد اما به دلیل آثار محدود در بخش اول یعنی خرمشهر پیش از جنگ تحمیلی ممکن است این بخش برگزیده ای نداشته باشد.