جناب آقای محمد رضا کمره ای
دبیر محترم دومین جشنواره دوسالانه عکس فرهنگ، تمدن، دین (ادیان توحیدی)

با سلام واحترام پیرو مذاکرات به ثمر نرسیده ی اینجانبان محمد ستاری، رسول اولیاء زاده و افشین شاهرودی که توسط جنابعالی بعنوان مدیرموسسه مکعب هنر برگزارکننده ی دومین جشنواره دوسالانه عکس فرهنگ، تمدن، دین (ادیان توحیدی) بدون اطلاع وکسب موافقت دو نفر ازما (رسول اولیاء زاده و افشین شاهرودی) بعنوان داوران آن جشنواره معرفی شده ایم لازم است توضیحاتی را به منظور پاسخگویی شما ونیز اطلاع جامعه عکاسی ایران بعرض برسانیم:
همانطورکه خود شما بهتر از هرکس دیگر می دانید نخستین دوره ی آن جشنواره در سال ۱۳۸۳علیرغم تبلیغات قبلی، بسیار بی سرو صدا و بصورتی برگزارگردید که بر خلاف تعهدات اعلام شده ی برگزارکننده از چاپ کتاب نفیس، جوایزارزنده و برگزاری آبرومندانه ی نمایشگاه آن خبری نشد. دلیل آن نیز آنطورکه درجلسه دوشنبه سی ام مهرماه ۱۳۸۶دردفتر نشریه عکاسی خلاق پس ازگذشت بیش از دوسال از برگزاری آن و در پاسخ به پافشاری اینجانبان اعلام فرمودید این بود که اسپانسرهای نخستین دوره ی آن به انجام وعده های خود اهتمام نکردند (الله اعلم).
همانطور که در جلسه مزبور بعرض رسید به عهده گرفتن مسئولیت برگزاری جشنواره ای که قرار است بارسنگین فرهنگ، تمدن و دین را به دوش بگیرد قدرتی بیش از آن می خواهد که اگر اسپانسرهایی ازانجام وعده های خود سر باز زدند از پرداخت چند سکه و مختصر پولی که بعنوان جایزه تعهد کرده است، ناتوان بماند مگر آنکه خدای ناکرده جشنواره بهانه باشد.
شما خود به خوبی می دانید که اعلام قبلی جوایز و اسامی داوران در رقابت های گروهی بمنظورایجاد انگیزه مشارکت صورت می گیرد. موسسه مکعب هنر نیزاین هردو کار را به همین منظور انجام داد. حال چگونه می توان در پاسخ به دفاع عکاسان ازحقوق خود که در نخستین دوره ی این جشنواره ادا نشد آنان را کاسب نامیده و کسانی خطاب کرد که با عکاسی دنبال بیزینس business هستند؟ آیا مطالبه ی حق عکاسان برنده، آنهم در حد دو سه سکه و مختصر پولی که بعنوان جایزه، تعهد شده بود چنین معنایی دارد؟ قطعاً خیلی از کسانی که در دوره ی نخست جشنواره شما شرکت کردند به این دلیل در این دوره حاضر به مشارکت نشدند که می دانند شما زمانی حاضر شدید که به اجباراین ارقام ناچیز رابه برندگان دوره نخست بپردازید که آنان به دنبال عدم انجام تعهدات برگزارکننده با شکایت واعتراض و پی گیری های مداوم کار را بدانجا کشاندند که موضوع انعکاس مطبوعاتی نیز پیدا کرد.
با وجود چنین سابقه ای متاسفانه بار دیگر در فراخوان دومین دوره این جشنواره، چاپ شده در صفحه ۵۹ نشریه عکس شماره ۲۵۴، شهریورماه ۱۳۸۶ مجدداً نام اینجانبان بدون رایزنی قبلی و کسب رضایت دو نفر از ما بعنوان داور اعلام شده است. با اینحال بمنظور حمایت و سالم سازی جریانی که باعنوان فرهنگ وتمدن ودین، با بهره گیری از نام ما شکل می گرفت درتاریخ دو شنبه سی ام مهرماه جلسه ای با حضور اینجانبان و جنابعالی تشکیل شد. ازآنجا که احتمال می رفت امسال نیز برگزارکننده به هر دلیلی ازانجام تعهدات خود درموعد مقرر و بصورت کامل خودداری نماید، دو راهکارپیشنهاد شد اول اینکه حساب مشترکی بدین منظور نزد یکی از بانک ها افتتاح وجوه جایزه تا زمان برگزاری درآن نگهداری گردد و دیگر اینکه پیشاپیش جوایز، نزد یکی از نشریات عکاسی به امانت گذارده شده و نشریه مذکوردرهنگام برگزاری جشنواره آنها را به برندگان اهدا نماید. متاسفانه شماعلیرغم اعلام موافقت با پیشنهاد دوم نه تنها دراین مورد اقدام عملی صورت ندادید بلکه بر خلاف فراخوان چاپ شده درنشریه عکس و اعلام اسامی داوران، به رایزنی با افراد دیگری برای انجام کارداوری پرداختید. این امرنشان ازآن دارد که به هر دلیلی، اصرار داوران قبلی در خصوص بلوکه کردن جوایز به مذاق شما خوش نیامده که سراغ گروه دیگری برای امرداوری رفته اید. این اقدام شما درشروع کارجشنواره ی دوم نیز به معنای عدم پایبندی به تعهدات برگزار کننده در دوره ی دوم جشنواره وحرکت در جهت زیرپا گذاشتن آنهاست.
در پایان، جهت اطلاع جامعه عکاسی ایران اعلام می داریم که معرفی دو نفر از امضا کنندگان این نامه بعنوان داوران جشنواره مذکور، خودسرانه و بدون رایزنی قبلی و کسب موافقت صورت گرفته است و از آنجا که از نظر اینجانبان به اجرای بی غل و غش این جشنواره اطمینانی وجود ندارد، به عزیزانی که درجشنواره ی مذکور شرکت کرده و یا می کنند می کنند توصیه می شود که به این نکته توجه داشته باشند.
ضمنا حق پیگیری قانونی این موضوع برای امضاء کنندگان این نامه مشترکاً و منفرداً محفوظ است.

محمد ستاری رسول اولیاء زاده افشین شاهرودی

رونوشت:
۱- نشریات عکس، دوربین عکاسی، عکاسی خلاق، عکاسی حرفه ای و تصویرسال
۲- سایت عکاسی، خبرگزاری های ایسنا و مهر
۲- کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
۳- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی
۴- هیات موسس انجمن ملی عکاسی ایران
۵- خانه عکاسان ایران
۶- انجمن های عکاسی و بانک های اطلاعاتی عکاسی و عکاسان