صبح روز یکشنبه ۱۳ آبان، منیژه شعاعی مدیر جشنواره عکس کودک؛ آینه معنویت و رئیس فرهنگسرای کودک به همراه داریوش عسگری، دبیر این جشنواره در نشست مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران در باره روند جشنواره پاسخ دادند. منیژه شعاعی مدیر فرهنگسرای کودک و مدیر مراکز فزهنگی هنری منطقه ۳ در این نشست که در سالن کنفرانس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، گفت: عکسهای دومین جشنواره از ۲۰ آبان تا ۵ آذر در موزه هنرهای معاصر فلسطین به نمایش گذاشته خواهد شد.دومین جشنواره عکس کودک؛ آینه معنویت عکاسان را به نگاه جدیدی به کودکان دعوت می کند تا از طریق هنر عکاسی مردم را به رعایت حقوق انسانی کودکان ترقیب کنیم.
شعاعی با تاکید بر این که مخاطب جشنواره ما کودکان نیستند به نگاه ابزاری به کودکان در عکس ها اشاره کرد و گفت: دو نگاه بسیار رایج در میان عکاسان وجود دارد، گاهی از چهره زیبای کودکان استفاده ابزاری می شود و کاربرد آن در تبلیغات بازرگانی و تجاری است و گاهی نیز با نگاه آسیب شناسانه در جنگ ها، بلایای طبیعی و شیوع بیماری های اپیدمی برای جلب نظر افکار عمومی و ترحم مردم از کودکان عکاسی می شود.
وی استفاده از کلمه “معنویت” را در عنوان جشنواره در راستای یافتن این نگاه جدید ذکر کرد و گفت: علاوه بر اینکه معنویت می تواند زاویه دید جدیدی را به عکاسان بدهد، ما نخواستیم از عنوان جشنواره عکس کودک که در دهه ۶۰ و ۷۰ چند دوره برگزار و تعطیل شد اقتباس کرده باشیم. ضمن اینکه عمده ترین تفاوت کودکان با بزرگترها فطرت الهی و بکر اوست، بنا براین کودک را به عنوان سمبلی از معنویت در نظر گرفتیم و فراخوان جشنواره منتشر شد.
مدیر فرهنگی – هنری منطقه ۳ با بیان اینکه جشنواره عکس کودک؛ آینه معنویت نسبت به دوره قبل از نظر کمی و کیفی رشد داشته اعلام کرد: در این دوره از ۲۷ استان کشور ۳۰۸۶ قطعه عکس ارسال شده است و این نشانگر رشد ۱۱ درصدی کمی و کیفی جشنواره نسبت به سال گذشته است.
وی افزود: سال گذشته عنوان معنویت درست تبیین نشده بود، بنابراین بسیاری از عکاسان آثار یکنواختی ارسال کردند که مربوط به حضور کودکان در عاشورا بود ولی امسال تنها ۱۳ درصد از آثار مربوط به موضوع عاشوراست.
شعاعی زندگی روزمره کودکان را سمبلی از معنویت عنوان کرد و گفت: از تمامی لحاظات زندگی کودکان می توان به عنوان سمبلی از معنویت عکاسی کرد.
شعاعی درباره بین المللی کردن جشنواره در دوره های آتی توضیح داد: “بین المللی کردن جشنواره ای نوپا کاری شتابزده و شعاری است؛ باید جشنواره به پختگی لازم برسد تا بتوانیم آن را بین المللی کنیم. به بین المللی کردن آن فکر کرده ایم ولی هنوز هیچ تصمیمی برای آن نداریم.
شعاعی درباره برگزاری سومین دوره این جشنواره هم گفت: برنامه های سال آینده سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در زمستان سال قبل بسته می شود، بنابراین هنوز نمی توانیم بگوییم که سال بعد جشنواره برگزار می شود یا خیر.
بهمن جلالی، اسماعیل عباسی، سید عباس میرهاشمی، اسعد نقشبندی و مجید ناگهی داوری آثار این جشنواره رابرعهده دارند که از میان آثار ارسالی ۷۷ قطعه عکس از ۵۸ عکاس را برای شرکت در نمایشگاه انتخاب کرده اند.
شعاعی درباره برگزیدگان جشنواره هم گفت: به ۵ نفر از برگزیدگان ۷ سکه بهار آزادی، لوح تقدیر و تندیس جشنواره اهدا خواهد شد و از ۵ عکاس دیگر هم نیز با اهدای یک سکه بهار آزادی، لوح تقدیر و تندیس جشنواره تقدیر خواهد شد.
مدیر فرهنگی و هنری منطقه ۳ همچنین از برگزاری نمایشگاههای دوره ای این جشنواره تا پایان سال در سراسر کشور خبر داد.
شعاعی درباره اهدای حق التصویر عکس ها هم گفت: همزمان با مراسم افتتاحیه در روز ۳۰ آبان ماه حق التالیف عکاسان شرکت کننده پرداخت خواهد شد و به هر قطعه عکس پذیرفته شده ۵۰۰ هزار ریال تعلق خواهد گرفت. کتاب جشنواره دوم هم همزمان در مراسم اختتامیه توزیع خواهد شد.
داریوش عسگری دبیر دومین جشنواره عکس کودک آینه معنویت نیز در ادامه گزارشی از روند برگزاری جشنواره ارائه کرد و گفت: تبیین مفهوم معنویت کار بسیار سختی است و نیازمند تداوم جشنواره و فعالیت های پژوهشی اسست.
موزه هنرهای معاصر فلسطین، موسسه توسعه هنرهای تجسمی، موزه هنرهای معاصر تهران، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۳، فرهنگسرای کودک و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در برگزاری این جشنواره مشارکت داشته اند.
دومین جشنواره عکس کودک؛ آینه معنویت ۲۰ آبان ساعت ۱۶ تا ۱۸ در تالار فارابی دانشگاه هنر برگزار خواهد شد و عکس های ره یافته به نمایشگاه نیز ساعت ۱۸ تا ۱۹ همان روز در موزه هنرهای معاصر فلسطین برپا خواهد شد.