کلاس‌های «آشنایی با عکاسی معاصر» ِ حمید سوری از روز پنجشنبه ۱۳ دی ساعت ۱۰ تا ۱۲ در موسسه ماه‌مهر آغاز می‌شود. گفتگوی کوتاهی که می‌خوانید، با حمید سوری به بهانه‌ آغاز دوره سوم این کلاس‌ها، درباره مباحثی که تدریس می‌شود و اهداف تشکیل این کلاس انجام شده است.

لطفاً کمی درباره روند این کلاس و مباحثی که برای تدریس در نظر دارید، توضیح دهید.
این کلاس‌ها روندهای عکاسی هنری در دهه شصت میلادی و هنرمندهای شاخصی را که از عکس در آثارشان استفاده می‌کنند، مرور و بررسی می‌کند. در واقع از زمانی که هنر معاصر شکل گرفته، بر روی رویکردها، سبک‌ها، تکنیک‌ها و هنرمندان شاخص و نمونه‌کارهای‌شان تمرکز می‌شود. اینکه چگونه عکاسی وارد جهان معاصر می‌شود؟ و یا چگونه هنرمندان در کارهایشان از عکس استفاده می‌کنند و جذب منطق آن می‌شوند و تمایز میان عکاسان و هنرمندانی که از عکس استفاده می‌کنند از مباحث مورد نظر من است. علاوه بر این، سبک‌های مهم این دوره‌های تاریخی نیز مرور می‌شوند. تاکید اصلی من در این کلاس بر عکاسی هنری ست و در آن به ژانرهای دیگر عکاسی نمی‌پردازم. نمایش اسلاید و آثار عکاسی هم بخشی از کلاس خواهد بود.

ایده‌ برگزاری این کلاس چطور و با چه هدفی شکل گرفت؟ و حضور چه کسانی را در این کلاس‌ها مفید می‌دانید؟
من در موسسه ماه مهر کلاس‌ آشنایی با هنر معاصر دارم و عکاسی هم در هنر معاصر وجود دارد. آشنایی با هنر معاصر سه الی چهار ترم طول می‌کشد اما علاقه‌مندانی هستند که دوست دارند از این میان فقط به عکاسی به صورت مستقل بپردازند و با آن آشنا شوند و به همین‌خاطر لزوم برگزاری این کلاس را احساس کردم. این کلاس هم برای کسانی مناسب است که به عکاسی و خصوصاً عکاسی هنری علاقه‌مند هستند و پیشینه تاریخی عکاسی را هم می‌دانند چون ما در این کلاس‌ها به قبل از دهه شصت میلادی نمی‌پردازیم.

کسانی که در کلاس‌ها شرکت می‌کنند، کار عملی هم انجام می‌دهند یا مباحث فقط نظری ‌ست؟
کار عملی خیر. من فقط کلاس‌های نظری را برگزار می‌کنم چون کلاس‌های عملی مستلزم برنامه‌ریزی دیگری‌ست.

با توجه به این‌که شروع این دوره از فردا ست، سرفصل‌هایی که قصد دارید در جلسه‌ اول تدریس کنید، چه خواهد بود؟
در جلسه اول قصد دارم مروری کاملاً نظری بر عکاسی از ابتدا تا دهه شصت داشته باشم که البته تاریخچه نیست و دسته‌بندی عکاسی تا دهه شصت میلادی ست. علاوه بر این، تشریح دهه شصت میلادی، این‌که چرا این دهه و این بازه‌ زمانی این‌قدر مهم است، زمانی که هنرمندان کانسپچوال (مفهومی) عکاسی را در کارهایشان استفاده کردند، عکاسی چطور وارد دانشگاه‌ها شد؟، و چگونه عکاسان زیبایی‌شناسی متفاوت و آثاری متفاوت نسبت به گذشته خلق کردند نیز از مباحثی هستند که در جلسه‌ اول در باره‌شان بحث می‌شود.

دوره سوم کلاس‌های «آشنایی با عکاسی معاصر» از پنجشنبه ۱۳ دی ساعت ۱۰ تا ۱۲ در موسسه ماه مهر برگزار می‌شود. این دوره در ده جلسه و هر پنجشنبه ادامه خواهد داشت. علیرغم اتمام مهلت ثبت‌نام، علاقه‌مندان به حضور در این کلاس‌ها می‌توانند فردا قبل از شروع کلاس برای ثبت‌نام به موسسه ماه مهر مراجعه کنند.
موسسه ماه مهر: خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، خیابان کاج‌آبادی، پلاک ۱۲ تلفن ۲۲۰۵۳۵۸۷