شما به جشنی کوچک دعوت شده‌اید. تعجب نکنید. لازم نیست هدیه بیاورید و لباس نو بپوشید. مهمانان ما شما هستید و چند نفر دیگر که با عکاسی دست برادری داده‌اند و برایشان مهم نیست که اسمشان پر رنگ‌تر از بقیه بدرخشد و جایزه ببرند. هشت شمع سفید روی کیک کوچکی است که برای تولد هشت سالگی جشنواره آماتورها روشن کرده‌ایم. خودتان می‌دانید که وقتی بخش خصوصی بخواهد با عشق و علاقه برای عکاسی دل بسوزاند نتیجه‌اش این می شود که مجبور است برای همین جشن کوچک؛ خیلی از دوستان قدیمی را از خود برنجاند و مطمئن باشد که از چشم بسیاری افتاده است. باور کنید با چنگ و دندان این جشنواره را از آب و گل بیرون آورده‌ایم. هرچه پشت سرمان را نگاه می‌کنیم یادمان نمی‌آید غیر از خواهشی محترمانه کار دیگری کرده‌ایم که اینطور هدف انتقادهای سخت قرار گرفته‌ایم. به نظر شما حرف بدی زده‌ایم که از حرفه‌ای‌ها خواستیم تا میدان را برای آماتورها در این جشنواره خالی بگذارند؟
قاب روی دیوار را می‌بینید؟ ما دوست داریم عکسی از یک عکاس آماتور گمنام در این قاب و برای این جشنواره باقی بماند. این عکس نباید تکراری باشد و یا سفرنامه همه جشنواره‌های ایران را همراه خود داشته باشد. ما نمی‌خواهیم عکاسی راه خود را گم کند و تبدیل شود به دکان دو نبشی برای کسب درآمد از طریق جایزه‌های فراوان!
چرا با این حرف‌ها سرتان را به درد بیاوریم؟ شما که خودتان تمام شمع‌ها را روشن کرده‌اید و بیشتر از ما دنبال ایده‌های بکر هستید. ما هم مثل شما معتقدیم که حتی اگر ۱۰۰عکس به جشنواره برسد کافی است، چون مطمئنیم ۱۰۰ دل برای عکاسی تپیده است، ۱۰۰ نگاه نو ،۱۰۰ فکر درخشان ،۱۰۰ سوژه ناب، ۱۰۰ عدد بزرگی است در جهان پهناور عکس.
و این، زیاد هم هست!

مقررات جشنواره:
۱) فقط عکاسان آماتور می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. منظور از آماتور، آن دسته از عکاسانی است که صرفاً به خاطر عشق به هنر عکاسی دست به تجربه‌گرایی در این راه می‌زنند و عکاسی، منبع درآمد آنها نیست.
۲) جشنواره در ۳ بخش «آزاد»، «عکس‌های الکترونیکی» و «آیین‌ها و فرهنگ بومی خراسان» برگزار می‌شود.
در بخش «آزاد»، هر عکاس با نگاه آزاد و مستقل می‌تواند ۵ اثر چاپ شده ارسال کند (پرینت پذیرفته نمی‌شود) اندازه عکس‌ها حداقل ۱۸×۱۳ سانتیمتر باشد. عکس‌ها نباید دستکاری شده باشند.
در بخش «عکس‌های الکترونیکی»، به خلاقیت‌های عکاس در استفاده صحیح از امکانات عکاسی دیجیتال و نرم‌افزارهای آن نظیر فوتوشاپ، لایت روم ، کورل پینتر و… می‌پردازد. عکس‌های پردازش شده و ترکیبی در این بخش می‌توانند شرکت داده شوند.
در این بخش هر عکاس می‌تواند حداکثر ۵ اثر به صورت فایل Jpeg با ابعاد حداقل ۱۵۰۰ پیکسل (در ضلع بزرگ عکس) و وضوح ۳۰۰dpi بر روی cd ارسال کند، و یا از طریق ایمیل به آدرس info@abrangfestival.com ارسال کند. در صورت ارسال از طریق ایمیل، لازم است مشخصات عکاس و نشانی پستی دقیق به صورت یک فایل word همراه با عکس‌ها ایمیل شود.
در بخش، «آیین‌ها و فرهنگ بومی خراسان» به آثاری توجه داریم که به نوعی به نمایش و معرفی آداب و رسوم، سنت‌ها، ویژگی‌های فرهنگی وآیین‌های خاص استان خراسان (سه استان شمالی، جنوبی و رضوی) بپردازد. بدیهی است نگاه خلاقانه عکاس و پرهیز از نگاه مستفیم و کلیشه‌ای به موضوع مورد توجه است. عکاسان سراسر ایران می‌توانند در این بخش نیز حداکثر با ۳ اثر چاپ شده (حداقل اندازه ۱۸ × ۱۳ سانتیمتر) شرکت کنند.
۳) تمامی مکاتبات جشنواره و ارسال کتاب، به نشانی پستی خواهد بود که پشت پاکت‌های ارسالی شما نوشته شده یا از طریق ایمیل ارسال می‌کنید، لذا خواهشمندیم آدرس پستی دقیق به همراه شماره تماس عکاس باشد.
۴) عکس‌های بخش مسابقه در کتاب نفیسی منتشر و برای همه شرکت کنندگان ارسال می‌شود.
۵) عکس‌های ارسالی عودت نمی‌شود و پس از اتمام جشنواره معدوم خواهند شد.
۶) حق انتشار عکس‌ها در وبلاگ، سایت و انتشارات موسسه یا برگزاری نمایشگاه در داخل و خارج کشور با ذکر نام عکاس برای برگزارکننده محفوظ است.
۷) به نفرات اول تا سوم در بخش آزاد، نفرات برتر در دو بخش دیگر، بهترین چاپ، نگاه خلاقه، انتخاب دبیر و تقدیرهای داوران جوایز نفیسی تقدیم خواهد شد.
۸) آثار خود را حداکثر تا ۲۹ اسفند ۸۶ به نشانی دبیرخانه پست یا (در بخش عکس‌های الکترونیکی)ایمیل کنید.
۹) ارسال آثار مبین پذیرش تمامی قوانین این جشنواره است.
هیئت داوران این دوره از جشنواره را مسعود امیر لویی، دکتر محمد ستاری، ساعد نیک ذات، کوروش ادیم و محمدرضا طهماسب‌پور (محقق و پژوهشگر عکاسی) تشکیل می‌دهند و دبیر جشنواره نیز کیارنگ علایی است.

تقویم جشنواره
آخرین مهلت ارسال آثار: ۲۹ اسفند ۸۶ (تمدید نمی‌شود)
انتخاب و داوری: اردیبهشت ۸۷
نمایشگاه، اهدای جوایز و انتشار کتاب جشنواره: تیر ۸۷

نشانی دبیرخانه:
مشهد، خیابان صاحب الزمان (عج)، نبش مولوی شمالی، کانون هنرمندان خراسان، دبیرخانه جشنواره عکس آبرنگ.