مراسم تشییع پیکر نیکول فریدنی که پس از طی یک دوره بیماری در روز چهارشنبه دارفانی را وداع گفت، روز جمعه، ۱۹ بهمن، ساعت ۹ صبح از خانه هنرمندان ایران به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا برگزار می‌شود.
مراسم یادبود نیکول فریدنی یکشنبه، ۲۱ بهمن، در مسجد الرضا واقع در خیابان خرمشهر، خیابان عشقیار، میدان نیلوفر از ساعت ۴۵/۱۸ تا ۱۵/۲۰ برگزار می‌شود.

Nikol.jpg

نیکول فریدنی، عکاس طبیعت، در نخستین روزهای ۷۳ سالگی اش پس از تحمل چند سال بیماری پارکینسون ساعت ۹:۴۰ صبح در منزلش دارفانی را وداع گفت.
نیکول در سال ۱۳۱۴ در شیراز به دنیا آمد. او از شش سالگی توسط یکی از دوستان اشان با عکاسی و چاپ عکس آشنا شد و نخستین عکس‌هایش را با دوربین فانوسی “زایس ایکون ۶×۶” با یک حلقه فیلم “اورتو کروماتیک آگفا” گرفت.
در شانزده سالگی از پدرش یک دوربین ۳۵ میلیمتری “آرگوس” بعد هم “نیکون اس -۲” گرفت. از همان زمان بارها فاصله‌ کرمان – ماهان را رکاب زد، عکس گرفت و حاصل آن را به تاریکخانه مقوایی‌اش رساند.
نیکول دوربین را به جای ادامه تحصیلات دانشگاهی انتخاب کرد و به گفته خودش آنقدر عکس گرفت و چاپ کرد تا عکاسی را آموخت. انبوه اسلایدها و نگاتیوهای سیاه و سفیدش نیز گویای زندگی پرکار اوست.
او در طی پنجاه سال کار شاخه های مختلف عکاسی را تجربه کرده است، ولی عشق و علاقه اش عکاسی طبیعت بوده به طوری که نمی توان از عکاسی طبیعت ایران نام برد و نام او را نادیده گرفت.
تاکنون کتابهای متعدی از آثار نیکول فریدنی به چاپ رسیده که در آنها گوشه‌ای از طبیعت بکر و ناب ایران به تصویر کشیده شده است. از آن میان می‌توان به کتاب‌های طبیعت یزد، گیلان، ایران، اصفهان و چشم اندازه‌های ایران اشاره کرد.
روح اش شاد و یادش گرامی!

*برگرفته از مطلب ۱۸ دی ۸۱ همشهری و خبرگزاری ایسنا