ثبت لحظاتی تاریخی در عکاسی ایران

گویا پنجشنبه در تاریخ عکاسی ایران روزی به یاد ماندنی خواهد بود چرا که در پنج شنبه  پنجم آذر ۸۸ آگهی دعوت به نخستین مجمع عمومی انجمن عکاسان ایران در روزنامه اطلاعات درج شد و در پنجشنبه ۲۶ آذر عکاسان به این دعوت جواب مثبت دادند و با حضور خود در نخستین مجمع عمومی انجمن عکاسان ایران به اولین سازمان مردم‌ نهاد (NGO) و فراگیر در هنر عکاسی رسمیت بخشیدند و طی مراسمی انجمن عکاسان ایران تشکیل شد.
آغاز این مراسم با خیر مقدم و شادباش اکبر عالمی، عکاس و یکی از اعضای هیئت موسس انجمن عکاسان همراه بود.
وی از جوانان هنرمند به عنوان سرمایه های آینده رشته های هنری و تخصصی یاد کرد و از تاخیر ۲ ساعته در آغاز مراسم عذر خواهی کرد.
وی در ادامه در جایگاه یک پدر و یک عکاس برای موفقیت اولین هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران آرزوی موفقیت کرد و به دلایلی که ذکر نکرد از قبول مسوولیت در راس انجمن امتناع کرد.
عالمی از تشکیل انجمنی فراگیر که بتواند در ۱۱۵ شاخه عکاسی فعالیت کند و در عرصه های جهانی تاثیر گذار باشد به عنوان اهداف این انجمن یاد کرد و متذکر شد: هیچ یک از هنرمندان از وظیفه ای که بر اثر انتخابات هنرمندان به ایشان محول شده سوء استفاده نخواهد کرد.
وی در ادامه با کلام شیرین خود به محفل رونق داد و از برگزاری سمینار، نمایشگاه‌های متعدد، رونق هنر عکاسی و … به عنوان وظایف هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران نام برد.

مریم زندی دیگر سخنران این مراسم از دوستان شهرستانی به دلیل قبول زحمت  راه و حضورشان در این مجمع تشکر کرد و گزارشی در خصوص عملکرد هیئت موسس طی این سالها داد.
وی همچنین به چگونگی شکل گیری هیئت موسس اشاره نمود و یاد آور شد: اوایل سال ۸۳ گروهی از عکاسان با فکر تاسیس یک انجمن عکاسی دور هم جمع شدند و پس از مذاکرات بسیار یک گروه کاری هفت نفره به منظور آماده سازی و برنامه ریزی تشکیل شد.
زندی افزود : سرانجام در تاریخ یازدهم اسفند ۸۴ با گردهم آیی ۴۰۰ عکاس از سراسر ایران در فرهنگسرای نیاوران این انتخابات انجام شد و ۱۳ نفر به عنون هیئت موسس انجمن عکاسان ایران انتخاب شدند.
این هیئت متشکل بود از: مریم زندی، اکبر عالمی، اسماعیل عباسی، سیف الهخ صمدیان، افشین شاهرودی، عباس میرهاشمی، ساعد نیک‌ ذات، فرزاد هاشمی، محسن راستانی، مجتبی آقایی، امیرعلی جوادیان، محمد ستاری، محمد فرنود .
وی همچنین از نوشتن اساسنامه برای انجمن فراگیر، ثبت انجمن و آماده کردن شرایط برای برگزاری اولین مجمع عمومی به عنوان وظایف هیئت موسس یاد کرد.
زندی در ادامه با بیان توضیحاتی در خصوص چگونگی عملکرد هیئت موسس جهت تشکیل این انجمن به موافقت کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها با تشکیل انجمن عکاسان ایران در تاریخ بیست و یکم اسفند ۸۷ به شماره نامه ۵۱/۷۹/۴۳ در تاریخ سی‌ام تیر ۸۸ اشاره کرد.
وی در ادامه دو مورد را متذکر شد و اظهار داشت: هیئت موسس از  اعضا انتظار دارد در انتخاب هیئت مدیره انجمن کمال دقت و هوشمندی را انجام دهند و اجازه ندهند ارتباطات دوستانه در این مسئله مهم وارد شود.
این عضو هیئت موسس انجمن عکاسی در ادامه با اشاره به این نکته که هر یک از اعضا در آینده نسبت به چگونگی و حضور موثر در انجمن  و فعالیت خود از امکانات بهره مند خواهد شد خاطر نشان کرد: این انجمن برای پا گرفتن ، بر پا ایستادن ، ادامه دادن و موثر واقع شدن به همکاری و کمک اعضا نیاز دارد و بخصوص در شروع باید تا حد امکان توقعمان را کم و حضورمان را زیاد کنیم.

در ادامه مراسم، غلامرضا چغائی نماینده وزارت کشور در این مجمع از جانب وزارت کشور و سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه، شکل گیری انجمن عکاسان ایران را به اعضای این انجمن و عکاسان تبریک گفت و در خصوص نحوه رای گیری صحبت  کرد.
وی در ادامه از چهار تن از بزرگان مجلس که کاندید هیئت مدیره و بازرسی نشده بودند در خواست کرد تا برای رسمیت بخشیدن به مجمع و آغاز کار بر روی سن بروند.
در این میان علی رییس شقاقی به عنوان رییس ، رضا نور بختیار به عنوان منشی و فخرالدین فخرالدینی و عزیز ساعتی به عنوان ناظر معرفی شدند.
چغائی در ادامه برای سرعت بخشیدن به روند برگزاری برنامه و آشنایی حضار با مجمع و علل برگزاری آن تاریخچه‌ای از چگونگی شکل گیری قوانین جهت فرایند شکل گیری تشکل‌ها را عنوان کرد.
وی همچنین از ایجاد تغییراتی در قوانین کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: این قوانین در سال ۶۰ تصویب شده اند و در زمان ما نیازمند اصلاحات هستند.
نماینده وزارت کشور در خصوص چگونگی شکل گیری نام انجمن گفت‌: درابتدا نام "انجمن صنفی عکاسان تهران" پذیرفته شد و در برنامه‌های بعدی کمیسیون توانستیم با زحمات و تغیراتی که توسط اعضا هیئت موسس در اساسنامه و در خواسته‌ها داده شد نام "انجمن عکاسان ایران" را تصویب کنیم  و من به نشانه ی احترام، دست عزیزانی را که جهت رسیدن به این مهم فعالیت کردند می بوسم.
وی در ادامه در خصوص اساسنامه انجمن عکاسان ایران توضیحاتی داد و این تشکل را یک تشکل انتفاعی و غیر سیاسی نامید که نمی‌تواند به طور مستقیم به امور اقتصادی و سیاسی بپردازد و متذکر شد: از طریق این انجمن می‌توانید جهت تاسیس تعاونی یا موسسات فرهنگی هنری اقدام کنید و از آن طریق وارد عرصه‌های اقتصادی شوید.
وی همچنین به قابلیت عظیمی که این انجمن دارد اشاره کرد و اظهار داشت: شما می‌توانید نشریه‌ای خاص انجمن داشته باشید و شاید این بهترین راه برای کسب درآمد  انجمن عکاسان ایران باشد.
در ادامه مراسم، چغایی از حاضرین در خصوص پذیرفتن مفاد اساسنامه سئوال کرد و اعضا با بالا بردن دستان خود مهر تاییدی برآن نهادند و این لحظه ی با شکوه در دوربین‌ها و در تاریخ عکاسی ایران ثبت شد.

بخش دوم صحبت‌های چغایی در خصوص حق عضویت‌های اعضا بود و این نکته را یاد آور شد که منافع جمعی انجمن صرف اعضا می‌شود و هیئت مدیره حقوقی دریافت نخواهند کرد.
در ابتدا مبلغ پیشنهادی برای حق عضویت سالانه ۱۵۰ هزار تومان بود که با عکس العمل حاضرین مواجه شد و پس از رای گیری به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان و سپس ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت ولی همچنان با اعتراض حاضرین مواجه بود تا آنجایی که عالمی این حرکت را توهینی به عکاسی و عکاسان قلمداد نمود و به عنوان اعتراض به حاضرین گفت: اگر نمی توانید ماهی هشت هزار تومان برای انجمن خود هزینه کنید بهتر است مبلغ صفر ریال را به این مهم اختصاص دهید.
وی افزود : هنر و مخصوصا عکاسی، هنری گران است و این کم لطفی است اگر نخواهیم مبلغی را برای اعتلای عکاسی ایران صرف کنیم چراکه هیئت مدیره با این پول می‌توانند جهت برگزاری سمینارهای علمی، نمایشگاه‌ها و راه اندازی نشریه تخصصی اقدام کنند.
در اد امه مریم زندی نیز جهت دفاع از دریافت حق عضویت‌ها این نکته را یادآور شد: این گروه یک نهاد NGO است که نمی‌تواند به اموری بپردازد که از طریق آن کسب در آمد کند در نتیجه این انجمن با کمک‌های اعضایش پا برجا خواهد ماند .
پس از صحبت‌ها و پیشنهادات بسیاری که در خصوص تعیین مبلغ حق عضویت ارائه شد در نهایت چغایی با ترفندی زیبا به این قاعله پایان داد.
وی با نشان دادن دو دویست تومانی کهنه توانست حضار را متقاعد کند که اختصاص مبلغ ۱۲۰ هزار تومان در سال به یک انجمن آنگونه که در ظاهر بسیار زیاد به نظر می‌آید نیست و اعضا موافقت کردند و با تشویق خود مبلغ ۱۲۰ هزار تومان به عنوان حق عضویت سالیانه انجمن عکاسان ایران را تصویب کردند .

در ادامه روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار انجمن جهت اطلاع رسانی انتخاب و معرفی شد.

 پس از پایان تصویب ها توسط اعضای انجمن عکاسان ایران، اکبر عالمی برای تشکر از حاضرین روی سن زانو زد و اشک در چشمانش حلقه زد و حضار به احترام  او ایستادند و تشویق کردند.
در ادامه مراسم از احمد عالی تجلیل شد و نماهنگی ساخته ی مهدی مشیری از این هنرمند پیشکسوت که به دلیل کهولت سن و بیماری نتوانسته بود در جمع حاضر شود پخش شد و بهرام جلالی یکی از شاگردان او به نیابت از جمع عکاسان مامور دریافت و رساندن لوح تقدیر ، دسته گلی زیبا به رنگ بهار ، هدیه ای از سوی موسسه نورنگار و سلام ها و احساسات پاک  وعاشقانه عکاسان به این هنرمند پیشکسوت و خلاق در عرصه عکاسی شد.

در ادامه مراسم مدیران دو شرکتی که انجمن را جهت برگزاری این مجمع یاری رساندند به ایراد سخنانی پرداختند.

سپس حضار با چای و شیرینی پذیرایی شدند و از نمایشگاهی که در سالن پایین تدارک دیده شده بود دیدن کردند.

پس از پایان پذیرایی، مجمع وارد دور دوم شد و در این دور ابراهیم سلیمانی به جای رییس شقاقی به اعضای هیئت ناظر پیوست و فخرالدین فخرالدین ریاست هیئت را بر عهده گرفت.
در ادامه چغایی در خصوص ویژگی‌ها و خصوصیات هیئت موسس صحبت کرد و یاد آور شد: اعضای هیئت موسس این انجمن از جمله گل ترین و بدون سابقه منفی و از جمله بهترین های جامعه ی هنری ما هستند.
در ادامه مراسم  29 کاندیدای هیئت مدیره متشکل از اسماعیل عباسی، امیر عابدی، مسعود زنده روح کرمانی، محسن رضایی، عبدالرضا وثوقی کرمانی، ساعد نیکذات، شایان غریب پور، علی قرامحدی، عبد الرحمن مجرد، مژگان طریقی، نادر رضوانی، فرزاد هاشمی، سید محسن سجادی، علی رجبی، سیف الله صمدیان، سعید صادقی، کاووس صادقلو، افشین شاهرودی، امیر امیری، داریوش نهداران، سعید دستوری، طاهره چک، محمد حسین حیدری، مریم زندی، آی تای شکیبافر، سید جلیل حسینی زهرایی، محسن راستانی، سیامک ایمان پور و محمد مهدی رحیمیان بر روی سن رفتند و خود را معرفی کردند.
سپس شاهین شهاب لو، کمال الدین شاهرخ، داریوش محمدخانی و شیوا شیبانی کاندیدای گروه بازرسی بر روی سن رفتند و خود را معرفی کردند.
انتخابات با رای مستقیم ، حضوری و غیر وکالتی اعضای انجمن صورت گرفت و آرا در صندوق های شیشه ای ریخته و توسط گروه ۹ نفری شمارش شد.
در این هنگام یاد مرحوم ابراهیم هاشمی از سوی افشین شاهرودی زنده شد و اکبر عالمی از مسعود معصومی، نیکول فریدونی، کاوه گلستان، عبدالحسین پرتوی، سودابه قاسم لو، کورش امامی، احمد ناطق، مجتبی تکین و دیگر عکاسانی که جایشان در این محفل خالی بود یاد شد.
میترا محاسنی نیز از تلاش همه ی افراد برای تحقق این مهم سپاسگزاری و از اینکه در جمع عکاسان حضور دارد ابراز خرسندی  کرد.
در ادامه کلیپی از عکس‌های ارسالی به انجمن پخش شد که پایانی شد برای آغازی نو، صمیمی و وحدتی وصف ناشدنی .
در ادامه اسامی هیئت مدیره انجمن قرائت شد و از میان ۴۹۶ رای که در صندوق انداخته شده بود در بین ۲۹ کاندیدای هیئت مدیره، مریم زندی با ۳۹۲ رای، ساعد نیک ذات با ۳۵۰ رای، سیف الله صمدیان با ۳۴۰ رای، افشین شاهرودی با ۳۳۵ رای، اسماعیل عباسی با ۲۹۸ رای، فرزاد هاشمی با ۲۹۸ رای و محسن راستانی  با ۲۰۷ رای به عنوان اعضای هیئت مدیره اولین انجمن عکاسی ایران معرفی شدند و سعید دستوری، مسعود زنده روح کرمانی و محمد مهدی رحیمیان به عنوان اعضاء علی البدل انتخاب شدند.
همچنین حسن غفاری به عنوان بازرس انجمن و کمال الدین شاهرخ به عنوان عضو علی البدل انتخاب شدند.
در پایان پس از گذشت هشت ساعت، اعضای انجمن با شامی دانشجویی پذیرایی شدند و با خرسندی و رضایت از آنچه که بدست آوردند سالن را ترک کردند.
با برگزاری این مجمع در بیست و ششم آذر ۸۸ در مجموعه  فرهنگی آسمان و با انتخاب اولین هیات مدیره انجمن عکاسان ایران چشم‌های جامعه عکاسی ایران به عملکرد هیات مدیره انجمن دوخته خواهد شد و روزنه‌ای خواهد شد برای بال گشودن به قله‌های موفقیت در عرصه‌های جهانی به امید آینده‌ای درخشان برای عکاسی ایران تشکیل اولین انجن صنفی عکاسی ایران را به تمام عکاسان تبریک می‌گوییم‌.