book.jpg

نشانه‌شناسی عکاسی نام کتابی است از «گوران سونسون» که «مهدی مقیم نژاد» به فارسی ترجمه کرده و «نشر علم» در دسترس علاقمندان قرار داده است.
گوران سونسون، که رساله‌ی دکتری خود را بطور همزمان در دو زمینه‌ی زبان‌شناسی عمومی، زیر نظر پروفسوربرتیل مالمبرگ در دانشگاه لوند سوئد، و نشانه شناسی، زیر نظر ا.جی.گریماس در مرکز آموزش عالی علوم اجتماعی پاریس به پایان رساند، یکی از بنیانگذاران انجمن جهانی نشانه شناسی بصری و یکی از فعالان حوزه نشانه شناسی تصویر در دهه‌های اخیر است.
این اثر او بخشی از گزارش پروژه‌ی مفصلی بنام معانی بصری در جامعه اطلاعاتی است که به شکل مستقل به عکاسی اختصاص دارد.
سونسون در این کتاب از میان وجوه گوناگون نشانه شناختی عکس بر خصلت نمایه‌ای آن متمرکز شده و به شکلی موشکافانه توسعه‌ی نظری این مقوله را در نشانه شناسی معاصر به نقد می‌گذارد.
این کتاب با پیشگفتار مترجم و مقدمه نویسنده آغاز می‌شود و سه فصل اصلی دارد.
در فصل اول که «نگرش های نشانه شناختی درباره ویژگی عکاسانه» نام دارد پس از ذکر تاریخچه‌ی کوتاهی از نشانه شناسی عکاسی، شاخصه‌ی نشانه‌ای ویژه‌ی عکاسی و بطور ویژه مبحث خصلت نمایه‌ای در رسالات ژان ماری فلوچ، فیلیپ دوبوآ، ژان ماری شفر و رنه لیندکن به بحث گذاشته می‌شود. در فصل دوم به یاری همین مفاهیم، لایه‌ی شمایلی و تجسمی عکسی از هانری‌کارتیه‌برسون، و دو عکس دیگر از من‌ری و فلورنس هنری مورد تحلیل قرار می‌گیرد. فصل سوم با عنوان «پاره‌ای ملاحظات در باب عکاسی و پسامدرنیته» به بحث خصلت نمایه‌ای در آثار هنرمندان پسامدرن اختصاص دارد و دیدگاه‌های روزالین کراوس در این رابطه به پرسش کشیده می‌شود. در ادامه نیز پی نوشت‌هایی از نویسنده و مترجم آمده است که برای روشن‌تر شدن پاره‌ای مفاهیم مورد بحث کتاب کاراست و با بخش‌های کتابنامه، واژه‌نامه و نمایه به پایان می‌رسد.
مهدی مقیم‌نژاد، مترجم این اثر، عکاس، پژوهشگر و مدرس دانشگاه است و تاکنون بیش از پنجاه مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی در زمینه مباحث نظری عکاسی، فلسفه هنر و هنرهای معاصر به چاپ رسانده. او هم اکنون در حال به پایان بردن رساله دکتری خود در پژوهش هنر، با عنوان «بررسی تطبیقی نظریه‌های ساختارگرایی و پسا ساختارگرایی در نقد عکس»، است.

مشخصات شناسنامه‌ای این اثر به شرح زیر است: نشانه شناسی عکاسی (در جستجوی نمایه)، نویسنده:گوران سونسون، مترجم:سیدمهدی مقیم نژاد، ناشر:نشرعلم، نوبت و تاریخ چاپ:اول-۱۳۸۷، تعداد صفحات:۲۷۲صفحه، تیراژ:۱۶۵۰جلد، قیمت:۴۴۵۰تومان