مراسم افتتاحیه جشنواره عکس «ما می توانیم» روز ۱۹ بهمن با رونمایی دو کتاب و تجلیل از حسین پرتوی برگزار شد.

مراسم افتتاح این جشنواره با حضور خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، بنیانیان مدیر حوزه هنری، رسول اولیازاده مدیر خانه عکاسان ایران و جمعی عکاسان و اصحاب رسانه در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

اولیازاده  در آغاز این مراسم گفت: جشنواره عکس «ما می توانیم» در دومین سال برگزاری همزمان در کشورهای اوکراین، قزاقستان، کویت و پاکستان و در سه استان ایران برای به تصویر کشیدن پیشرفت‌های ۳۰ سال انقلاب نمایشگاه برپا شده است.

وی در ادامه افزود: در این مراسم می خواهیم از حسین پرتوی عکاس انقلاب و دفاع مقدس تجلیل کنیم که خالق عکس بیعت همافران با امام خمینی (ره) است و از دو کتاب «آیینه هایی از ایران» و «صنعت و هنر ایرانی» نیز رونمایی می‌شود.

اهدا لوح یادبودی از سوی خانه عکاسان ایران به فرزند ارشد حسین پرتوی، سیاوش پرتوی توسط ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، ریاست حوزه هنری و مدیر خانه عکاسان صورت گرفت.

در ادامه این مراسم رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: عکس در نظام اسلامی اولین هنری بود که رشد کرد و با توسعه ابزار نو در وسایل ارتباطی و با توجه به جایگاه عکس و فیلم می‌توانیم به اهمیت این حوزه پی ببریم و در این میان حوزه هنری رسالت دارد تا پایگاهی برای هنرمندان متعهد پایبند به ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد.. عکاسی هنری مفهومی است که پیامش را بدون تحلیل و توجیه به مخاطب منتقل می‌کند. همان گونه که عکس های کودکان غزه جنایات رژیم صهیونیستی را برای وجدان‌های آگاه جهان روشن ساخت.

خاموشی در ادامه گفت: عکاس بی‌هدف دنبال سوژه نمی رود و واقعه را ثبت نمی‌کند. اگر پرتوی نمی‌بود نسل‌های بعدی پیوند نیروی نظامی دولت نامشروع بختیار را با رهبرشان شاهد نبودند. نظامیانی که به حرف حاکمانشان گوش ندادند و بیعتشان را به مرجع و ولی امر خود اعلام کردند، آن هم زمانی که هنوز دولت اسلامی شکل نگرفته بود و این پیام عمیق را یک عکس در تاریخ ثبت کرد.

ریاست سازمان تبلیغات اسلامی در پایان ضمن بیان اینکه حوزه هنری خانه‌ای برای هنرمندان متعهد است گفت: حرکت حوزه هنری بر اساس بیانات امام خمینی (ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری در باب هنر متعهد است و در همین راستا فعالیت می‌کند. عکاسان حوزه هنری نیز باید هر چه بیشتر در این رسالت ایفای نقش کنند، زیرا رسالت جشنواره «ما می‌توانیم» نشان دادن توانمندی جمهوری اسلامی و مجاهدت‌های نسل انقلاب برای داشتن ایرانی سربلند است.

پس ازسخنرانی رییس سازمان تبلیغات اسلامی با حضوربیژن بنی احمد و علی شقاقی از دو کتاب «صنعت و هنر ایرانی» که به مناسبت یکصدمین سال ملی شدن صنعت نفت منتشر شده و کتاب «آیینه هایی از ایران» که به مناسبت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب به چاپ رسیده رونمایی شد.

رییس حوزه هنری نیز در ادامه این مراسم گفت: اگر امروز سند افتخار ما توسط عکاسان روایت می‌شود جا دارد کنار این توانمندی‌ها ما عکس‌های زنان و مردان خالق این توانمندی را نیز ثبت کنیم. در پشت این مجاهدت‌ها، هنرمندان، پژوهشگران و محققین متعهدی هستند که باید به جهان معرفی شوند.

وی اظهار داشت: ما شاهد حضور انبوه جوانانی هستیم که در حال خلق آثار بسیاری هستند، پس شما به عنوان عکاسان این جامعه باید خلاقیت خود را برای به تصویرکشیدن چهره این خالقان به کار بگیرید. همان‌طور که حسین پرتوی با ثبت عکس دیدار همافران با امام (ره) چنین کاری کرد، اما متأسفانه این نکات در عکس‌های شما کم‌تر دیده می‌شود.

بنیانیان در پایان تصریح کرد: قرار بود در این جشنواره ماحصل تلاش ملت ایران به تصویر کشیده شود، اگر امروز پیشرفت‌هایی در اقصی‌ نقاط ایران اتفاق می‌افتد پشت هریک از آن‌ها نام یک انسان مومن قرار گرفته است، پس چه بهتر که عکاسان از خلاقیت‌های خود بهره بگیرند و در آثارشان خالق اثر را نیز به تصویر بکشند، زیرا مادامی که خالقان اثر مطرح نشوند کاری از پیش نمی‌رود.

در پایان این مراسم به نفرات اول تا سوم این جشنواره اسماعیل داوری، دانیال زیرک و جاوید نیکپور جوایزی اهدا و با پایان این مراسم نمایشگاه عکس ما می‌توانیم افتتاح شد، عکس‌های این نمایشگاه در سایت خانه عکاسان ایران به نمایش درآمد.

این نمایشگاه تا ۳۰ بهمن در محل نمایشگاه های خانه عکاسان ایران واقع در خیابان حافظ، تقاطع سمیه،حوزه هنری، خانه عکاسان ایران آماده پذیرایی از علاقه مندان است.