امروز یازدهم اسفند ماه است
اولین ساعات صبح پنجشنبه ۱۱ اسفند است و هوا بوی بهار گرفته است.
باغ فرهنگسرای نیاوران کم کم شلوغ و شلوغ تر می‌شود و تازه واردها گرم سلام و احوال پرسی‌اند. آنهایی که مدت‌هاست دوستان و همکاران خود را ندیده‌اند، هیجان زده و خوشحال به این سو و آن سو می‌روند تا در این فرصت دیدارها را تازه کنند.
از فخرالدین فخرالدینی، علی رئیس شقاقی و نیکول فریدنی که سن و سالی بر آنان رفته تا فعالان میانسال و جوانان این عرصه همه آمده‌اند. دیروز و امروز عکاسی دست به دست هم داده‌اند تا روزی ‏خاطره انگیز برای جامعه عکاسی ایران شکل بگیرد.
‏امروز یازدهم اسفند ماه سال ۸۴ است و این جمعیت چهارصد نفره برای انتخاب اعضای هیات موسس انجمن ملی ایران در فرهنگسرای نیاوران گرد آمده‌اند.
استاد هادی شفائیه از راه دور، فرا رسیدن این روز را، که از سال ۱۳۳۳ آرزوی آن را در دل داشته، تبریک می‌گوید و گروه کاری، که زمینه این گردهمایی را فراهم کرده است، به حاصل چندین و چند ماه تلاش خود می‌بالد.
کلیپ کوتاه از اسامی و تصاویر کاندیداهای هیات موسس به نمایش در می آید و با انتخاب ناظرین رأی ‏گیری آغاز می شود.
ساعت دو بعد از ظهر است و شمارش آراء به پایان رسیده است.
ساعد نیک ذات، فرزاد هاشمی، محمد فرنود، محسن راستانی، امیر علی جوادیان، افشین شاهرودی، اسماعیل عباسی، سیف الله صمدیان، مجتبی آقایی، سیدعباس میرهاشمی، مریم زندی، اکبر عالمی و محمد ستاری انتخاب شدند تا اساسنامه انجمن ملی را تدوین کرده و آن را به ثبت برسانند.
امروز یکشنبه یازده اسفند ۸۷ است و ما به مناسبت سومین سالگرد تولد «انجمن ملی عکاسی ایران»، به سراغ تعدادی از اعضای هیات موسس رفتیم تا روایت آنان را از آن روز به بعد بشنویم، از مسیری که انجمن ملی  طی کرده است با خبر شویم و از سر انجام کار بپرسیم.
آنچه در سلسله گفت و گوهای پیش رو می‌خوانید، نگاهی است به جلسات هیات موسس، چگونگی تدوین اساسنامه، ثبت انجمن، اهداف، انتظارات و وظایف جامعه عکاسی، مشکلات پشت سر گذاشته شده و پیش رو و چشم انداز تشکیل مجمع عمومی.
امروز که گفته می‌شود در آستانه تشکیل این انجمن هستیم، انتشار این گفت و گوها نشانی است از راه رفته و یادگاری است برای ثبت در تاریخ عکاسی ایران.