مراسم اهدای جوایز برگزیدگان دومین دوره مسابقه عکس شوکا و افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده امروز، جمعه ۱۳ اردیبهشت، در مجتمع تاریخی فرهنگی نیاوران برگزار شد.
در دومین دوره این مسابقه که موضوع آن "حیاط خانه یا محوطه مجتمع های مسکونی با نگاه مستند" بود، سارا کربلایی علی برنده عکس برگزیده اول و تندیس آهوی مازنی و کاوه کوثری برنده عکس برگزیده دوم و لوح پیروز شدند.
همچنین در این مراسم از مریم کیا، الهه مرجویی و فرزانه فردوسی میلانی تقدیر شد.
این دوره از مسابقه را بهمن جلالی، افشین شاهرودی و مهران مهاجر داوری کردند.
بهمن جلالی در باره برگزاری این مسابقه به خبرنگار سایت عکاسی گفت:" این که فردی مانند یارعلی پور مقدم که کارش عکاسی نیست و پیشقدم می شود و مسابقه عکسی می گذارد که بخش خصوصی آن را برگزار می کند و حمایت کننده دولتی ندارد و از بودجه های دولتی هیچ گیرش نمی آید، قابل تحسین و با ارزش است. "
افشین شاهرودی نیز در این مورد گفت:" نکته مهم در برگزاری این مسابقه این است که بیشتر مسابقات عکاسی در ایران دولتی است و با بودجه های کلان برگزار می شوند. شوکا مسابقه ای است مستقل و بدون اتکا به پشتوانه دولت. عکاسان با شرکت در این مسابقه با حمایت از این حرکت به توسعه عکاسی کمک می کنند."
جلالی درباره نکات دیگر این مسابقه گفت که بعضی از عکاسان شرکت کننده به فراخوان دقت نکرده اند و عکس هایی فرستادند که ربطی به موضوع اعلام شده – حیاط – نداشته بنابر این داوران آن ها را حذف کردند.
یکدستی هیات داوران نکته دیگری بود که جلالی به آن اشاره کرد و گفت که این ترکیب یکدست در داوری بسیار کمک می کند.
شاهرودی درباره موضوع این نمایشگاه گفت که عکس ها نشان می داد که ما یک جامعه آپارتمان نشین هستیم و حیاط دیگر در زندگی ما نقشی ندارد. آن الفتی که حضور حیاط در زندگی ما پدید می آورد از بین رفته است.