سایت عکاسی- گزارش اختصاصی:

با توجه به پرسش‌ها و تماس‌های مکرر عکاسان جهت اطلاع از فراخوان دوسالانه و ابهام پیش آمده در خصوص چگونگی شرکت در یازدهمین دوسالانه عکس ایران، این گزارش به استناد صورتجلسه‌های شورای سیاستگذاری جهت اطلاع جامعه عکاسی ایران از سوی سایت عکاسی تنظیم و منتشر می‌شود.

جلسات تصمیم گیری برای برپایی یازدهمین دوسالانه عکس ایران در اوایل مهر ۱۳۸۶ به دعوت و با حضور حبیب الله صادقی، سرپرست وقت موزه هنرهای معاصر تهران و با شرکت اسماعیل عباسی، مجتبی آقایی، کوروش ادیم، شهریار توکلی، محسن راستانی، محمد ستاری، و مهدی مقیم نژاد در دفتر ریاست موزه هنرهای معاصر تهران تشکیل شد.
در جلسه دوم که در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۶ برگزار شد حاضران تصمیم گرفتند که برای استفاده از نظرات دیگر عکاسان و صاحب نظران از نیلوفر معترف، فرشید آذرنگ، مسعود زنده روح کرمانی، یونس شکرخواه، محمد غفوری، مهران مهاجر، مهرداد نجم آبادی، حسن نمک دوست تهرانی، ساعد نیک ذات و علیرضا نیک‌نژاد برای جلسات بعدی دعوت شود. در پاسخ به این دعوت و پیوستن افرادی که برخی از آنان فقط یکی دو جلسه همراهی کردند سرانجام اعضای شورای سیاست گذاری یازدهمین دوسالانه عکس ایران با حضور کوروش ادیم، مجتبی آقایی،محسن راستانی، مسعود زنده روح کرمانی، محمد ستاری، حمید سوری، افشین شاهرودی، یونس شکرخواه، ابراهیم صافی، سیف اله صمدیان، اسماعیل عباسی، محمد فرنود، علیرضا کریمی صارمی، مهدی مقیم نژاد، حسن نمک‌دوست تهرانی، ساعد نیک ذات و علیرضا نیک‌نژاد کار خود را ادامه داد.
همچنین در این جلسات اعضا در زمینه تعهدات مالی ابراز نگرانی کردند که دکتر صادقی در پاسخ اعلام کرد «که به سرعت و با تمام نیرو در جهت تخصیص بودجه لازم اقدام خواهد کرد و اعضا بدون نگرانی در این خصوص برنامه ریزی های لازم را در جهت برگزاری دوسالانه عکس در شان عکاسی ایران در نظر داشته باشند.»

این شورا از مهر تا اسفند ۱۳۸۶ نوزده جلسه تشکیل داد. که در جلسه ششم پس از رای گیری تصمیم گرفته شد که دبیری دوسالانه شورایی نباشد بلکه دبیر یک نفر باشد. در جلسه نهم که در تاریخ پنجم آذر تشکیل شد از آن جایی که فرد یا افرادی خود را برای دبیری دوسالانه نامزد نکرده بودند رای گیری مقدماتی صورت گرفت که در آن اسماعیل عباسی با ۷ رای، مجتبی آقایی با ۵ رای، افشین شاهرودی با ۴ رای و تعدادی دیگر با آرایی کمتر انتخاب شدند ولی از آن جا که بیشتر کسانی که رای آورده بودند تمایلی برای دبیری دوسالانه نداشتند رای گیری مجدداً صورت گرفت که در دومین رای گیری اسماعیل عباسی با ۱۲ رای، مجتبی آقایی با ۵ رای و افشین شاهرودی با ۵ رای و دیگران با تعداد آرای کمتری انتخاب شدند. در این جلسه اسماعیل عباسی به دلیل نگرانی از عدم انجام تعهدات مالی از طرف موزه از پذیرفتن دبیری دوسالانه امتناع کرد و علی رغم تلاش اعضای شورا در جهت قانع کردن ایشان نتیجه حاصل نشد و تصمیم گیری برای این موضوع به جلسه آینده موکول شد.
در جلسه دهم (۹ آذر ۸۶) شورای سیاست گذاری با طرح نگرانی از چاپ نشدن کتاب دوسالانه گذشته و بدهی‌های پرداخت نشده دوسالانه نهم تقاضای حضور دکتر صادقی در جلسه و اطمینان از انجام تعهدات شد. همچنین به درخواست و اصرار اعضای شورا، آقای عباسی دبیری دوسالانه را پذیرفت.
در جلسه یازدهم اعضای شورا پس از تهیه فهرستی از افراد برای هیئت انتخاب رای گیری کرد. بنا به تصمیم شورا نام اعضای شورای سیاستگذاری در این فهرست گنجانده نشد. شورا نام ۱۷ نفر را که بالاترین آرا را آورده بودند برای رایزنی به ترتیب اولویت شمار آرا به دبیر ارائه کرد.

در جلسه سیزدهم که در تاریخ سوم دی ماه ۱۳۸۶ تشکیل شد بنا به درخواست شورا و برای حصول اطمینان از پشتیبانی مالی، دکتر صادقی حمایت همه جانبه موزه را از دوسالانه عکس اعلام کرد و خواست تا دوسالانه عکس بین المللی شود ولی اعضای شورای سیاست گذاری بر ملی بودن آن تاکید داشتند اما با دعوت از عکاسان و صاحب نظران برجسته بین المللی جهت برگزاری نمایشگاه جنبی و یا سخنرانی موافقت کردند.
در جلسات ۱۴ و ۱۵ مفاد فراخوان دوسالانه تدوین شد و سقف عکس‌های راه یافته به دوسالانه تعیین شد. در این جلسات تصمیم بر غیر رقابتی بودن دوسالانه یازدهم گرفته شد و مقرر شد به شرکت کنندگان برای هر تک عکس ۲۵۰ هزار تومان و برای هر مجموعه عکس ۴۰۰ هزار تومان به همراه یادمان دوسالانه اهداء شود. همچنین در جلسه پانزدهم دایر شدن دبیرخانه آنلاین نیز مطرح شد که قرار شد تعدادی از اعضا که در این زمینه تخصص دارند آن را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کنند که در نهایت موافقت نشد.
در جلسه ۱۶ (اول بهمن۸۶) مسعود زنده روح کرمانی به عنوان مدیر اجرایی توسط دبیر دوسالانه معرفی و به تایید شورا رسید.
در جلسه ۱۸ دبیر دوسالانه و مدیر اجرایی طرحی از مراحل مقدماتی تا نهایی دوسالانه را با ذکر هزینه‌ها تهیه کرده و در جلسه‌ای با حضور آقایان صادقی، مدیر دفتر امور هنرهای تجسمی و مهدوی ریاست موسسه توسعه هنرهای تجسمی، مطرح و طرح توسط دفتر امور هنرهای تجسمی تایید شد و قرار بر این شد که دبیر و مدیر اجرایی فراخوان دوسالانه را تدوین و منتشر کنند.
در جلسه ۱۹ که در تاریخ بیستم اسفند ۱۳۸۶ برگزار شد اسماعیل عباسی و مسعود زنده روح کرمانی اعلام کردند که به علت عدم انعقاد قرارداد و قطعی نشدن هیات انتخاب آثار (به دلیل عدم پذیرش از سوی برخی از انتخاب شده ها) فراخوان را منتشر نکرده‌اند. در این جلسه با اتمام تصمیمات اجرایی و تنظیم و تعیین فراخوان برگزاری جلسات شورای سیاست گذاری موکول به امضای قرارداد و تعهدات مالی بین ریاست موزه و دبیر دوسالانه شد.
در پی این جلسه و پس از رایزنی سرانجام هیئت انتخاب متشکل از شهریار توکلی، بهمن جلالی، کیارنگ علایی، محمود کلاری، نیلوفر معترف، مهران مهاجر و فرزاد هاشمی اعلام شد.

با پایان یافتن مراحل تصمیم گیری و با توجه به ارائه فراخوان به موزه برای چاپ و قراردادی که از طرف ریاست موزه امضا شد انتظار می‌رفت قرارداد مذکور تایید و فراخوان یازدهمین دوسالانه عکس حداکثر پس از تعطیلات نوروزی ۸۷ منتشر شود اما این امر بنا به پاره‌ای از مشکلات اجرایی به تعویق افتاد و تا استعفای دکتر صادقی از مدیریت دفتر امور هنرهای تجسمی ادامه یافت.
دبیر و دبیر اجرایی دوسالانه با نگرانی از گذشت زمان و نزدیک شدن به پایان مهلت فراخوان (۲۹ خرداد ۸۷) با هزینه شخصی و پذیرفتن تعهدات مالی طراحی فرم فراخوان و لوگو را آماده و با پیگیری بسیار جهت اطلاع جامعه عکاسی پیش آگهی فراخوان در تاریخ ۷ اردیبهشت ۸۷ از طریق روزنامه ایران و نشریات تندیس، عکس و عکاسی خلاق منتشر شد.
انتشار فراخوان در حالی صورت گرفت که موزه هنرهای معاصر تهران علی رغم امضای قرارداد و توافق قبلی اقدامی برای تامین بودجه و تشکیل دبیرخانه انجام نداده بود.
دبیر دوسالانه پس از پیگیری‌های بی سرانجام، در روز پنجشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷، با انتشار گزارشی در سایت عکاسی از دبیری یازدهمین دوسالانه عکس ایران استعفا داد.
در پی استعفای اسماعیل عباسی، مدیر دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای شالویی، شورای سیاست گذاری دوسالانه را جهت برگزاری جلسه مشورتی در روز دوشنبه، ۶ خرداد ۸۷، فراخواند.
در این جلسه اسماعیل عباسی، دبیر مستعفی، گزارشی کوتاه از روند جلسات شورای سیاست گذاری ارائه کرد و سپس چند تن از اعضای شورا دیدگاه‌ها، نظرات و نگرانی‌های خود را مطرح کردند.
در این جلسه آقای شالویی با تاکید بر برگزاری دوسالانه عکس تصمیم‌گیری در خصوص محل دبیرخانه، تاریخ جدید و تغییرات احتمالی فراخوان را به جلسه دوشنبه، ۱۳ خرداد ۸۷، موکول کرد.

امید است در روزهای آینده با انتشار فراخوان نهایی یازدهمین دوسالانه شاهد اقدام عملی در جهت برگزاری آن باشیم.