خبرگزاری فارس،
دبیر یازدهمین دوسالانه عکس ایران گفت: هنوز هیچ پاسخی از سوی مدیریت مرکز هنرها تجسمی برای مشخص شدن تقویم برگزاری یازدهمین دوسالانه عکس ایران دریافت نکرده‌ایم.

اسماعیل عباسی در گفت و گو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره سرنوشت برگزاری یازدهمین دوسالانه عکاسی ایران گفت: با اعضای شورای سیاست‌گذاری یازدهمین دوسالانه عکاسی ایران که با حکم رسمی «حبیب‌الله صادقی» مدیریت سابق موزه هنرهای معاصر مشغول به کار شده‌اند،جلسات مختلفی را برگزار کردیم و قرار بود در جلسه‌ای که با حضور «محمود شالویی» مدیریت فعلی موزه هنرهای معاصر و ریاست مرکز هنرهای تجسمی برگزار می‌شود خواسته‌ها و نتایج تصمیمات شورا را به ایشان اعلام کنیم که این جلسه برگزار نشد و ما در نهایت با توجه به گذشت زمان و از دست رفتن فرصت‌‌ها، نامه‌ای را به ایشان نوشتیم و در آن گزارش کاملی از برنامه‌ها و تصمیمات اعضای شورای سیاست‌گذاری دوسالانه یازدهم عکاسی ایران را ارائه کردیم. اما با گذشت نزدیک به سه هفته از ارسال این نامه تاکنون هیچ پاسخی از سوی ایشان دریافت نکرده‌ایم.
عباسی درباره استعفای خود از این سمت نیز توضیح داد: استعفای من مورد قبول اعضای شورای سیاست‌گذاری واقع نشد و تا زمانی که حکم اعضای شورا از سوی مدیریت جدید موزه لغو نشود، تصمیمات شورا همچنان به قوت خود باقی است.
عباسی درباره اعلام فراخوان و زمان برگزاری این دوسالانه هم گفت: قرار بود طبق فراخوانی که طراحی کرده بودیم، آخر خردادماه آخرین مهلت ارسال آثار باشد و دوسالانه نیز آبان‌ماه سال جاری برگزار شود.
وی درباره احتمال تعویق در برگزاری این دوسالانه هم گفت:هدف ما بیشتر این بود که بتوانیم کتاب نمایشگاه را همزمان با برگزاری دوسالانه ارائه کنیم ولی با توجه به این تأخیرها، تصور نمی‌کنم بتوانیم کتاب نمایشگاه را به موقع آماده کنیم.
عباسی تصریح کرد: ما از مرکز هنرهای تجسمی وموزه هنرهای معاصر در نامه ارسالی خود درخواست کرده‌ایم که برای اطلاع جامعه عکاسی از برگزاری یازدهمین دوسالانه توضیحاتی را ارائه دهد و تقویم برگزاری دوسالانه را اعلام کند که متأسفانه هنوز هیچ واکنشی نسبت به نامه داده نشده است و ما همچنان منتظریم که پاسخی را از سوی دفتر آقای شالویی داشته باشیم.
اسماعیل عباسی دبیر کنونی یازدهمین دوسالانه عکاسی در ادامه درباره چگونگی برگزاری این دوره از دوسالانه و تغییرات آن نسبت به دوره قبل گفت: به همراه اعضای شورای سیاست‌گذاری دوسالانه به این نتیجه رسیدیم که دوسالانه چون محل بروز حرکت‌ها و فعالیت‌های دوساله جامعه عکاسی است و تحولات دوسال گذشته عکاسی ایران را به تصویر می‌کشد، بنابراین نمی‌تواند شکل اجرایی آن مثل جشنواره‌ها و دیگر مسابقات باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که از میان آثار ارسالی، حدود ۲۰۰ اثر را در شاخه‌های مختلف عکاسی انتخاب کنیم که به هر اثری که روی دیوار می‌رود، به همراه لوح تقدیر دوسالانه،مبلغی به عنوان حق التصویر اعطاء شود و برگزیده اول و دوم وسوم نیز نداشته باشیم.
وی درباره انتخاب ا‌عضای هیئت داوری و همچنین تخصص آنها در شاخه‌های مختلف عکاسی گفت: ما تنها هیئت انتخاب آثار خواهیم داشت که این اعضا قطعاً توانایی انتخاب آثار را در شاخه‌های مختلف عکاسی دارند.
عباسی اضافه کرد: البته برخی از کسانی که برای این هیئت مورد نظر ما بودند به دلیل تجربیات تلخی که در دوره‌های قبلی داشتند حاضر به همکاری با ما نشدند و درنهایت ما افراد متخصص و توانایی را که حاضر به همکاری بودند انتخاب کردیم.
اسماعیل عباسی درخاتمه بر ضرورت برگزاری این دوسالانه تأکید کرد و گفت: مهم نیست که چه کسی این دوسالانه را برگزار می‌کند مهم این است که این دوسالانه طبق استاندارها و معیارهای لازم عکاسی برگزار شود.
به گزارش فارس، طبق تصمیمات قبلی شورای سیاست‌گذاری یازدهمین دوسالانه عکس ایران، شهریار توکلی، بهمن جلالی، کیارنگ علایی، محمود کلاری، نیلوفر معترف، مهران مهاجر و فرزاد هاشمی هفت نفر اعضای هیئت انتخاب آثار این دوسالانه را تشکیل می‌دهند و مجتبی آقایی، کوردش ادیم، ساعد نیک ذات، محسن راستانی، مسعود زنده روح کرمانی، محمد ستاری، حمید سوری، افشین شاهرودی، یونس شکرخواه، ابراهیم صافی‌، سیف‌الله صمدیان، اسماعیل عباسی، محمد فرنود ،علیرضا کریمی صارمی، مهدی مقیم‌نژاد، حسن نمک‌دوست و علیرضا نیک‌نژاد در ترکیب شورای سیاست‌گذاری این دوسالانه حضور دارند.
بر اساس این گزارش، محمود شالویی مدیر دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران چندی پیش در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرده بود که امسال چهار دوسالانه عکس، نگارگری، سفال و سرامیک و تصویرگری کتاب کودک برگزار خواهد شد.