25487.jpg

اولین دوسالانه بین المللی عکس جهان اسلام، روز دوشنبه ۲۴ تیرماه، طی مراسمی با معرفی نفرات برگزیده و اهدای جوایز ویژه توسط هیأت داوران رسماً به کار خود پایان داد.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، طی مراسمی در این مؤسسه اختتامیه اولین دوسالانه بین المللی عکس جهان اسلام با معرفی برگزیدگان در ۲ بخش: مجموعه عکس و تک عکس ، و اهدای جوایز، لوح تقدیر فرهنگستان هنر، تندیس مؤسسه صبا و لوح افتخار به آنان توسط هیأت داوران برگزار و اولین اجتماع عظیم عکاسان ۴۰ کشور جهان در ثبت و ارائه تجلیاتی بدیع از هویت فرهنگی، معنوی و اعتقادی جوامع اسلامی و تنوع الگوهای زیستی، تمدنی، اقلیمی، آئینها، آداب و رسوم و ارزشهای قومی در گستره عظیم جهان اسلام رسماً به کار خود پایان داد.
در این مراسم ابتدا عباس میرهاشمی – دبیر دوسالانه بین‌المللی عکس جهان اسلام – با اشاره به برگزاری این نمایشگاه گفت: زمانی که اجرای برنامه دوسالانه به ما ابلاغ شد، تمامی تلاش خود را به‌ کار بستیم تا با اتخاذ سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ی منسجم کار قابل قبولی را ارایه دهیم و با اتلاف وقت و هزینه موجب سردرگمی جامعه هنری نشویم.
او تصریح کرد: نقدهایی که راجع به دوسالانه رفت بیش‌تر درباره موضوع بود که با محور خانواده و مضامین می‌توان بهتر جوامع اسلام را شکافته و به تصویر آورد.
میرهاشمی یادآور شد که نزدیک شش هزار و ۱۵۰ عکس از ۴۱ کشور به دبیرخانه رسید که دو بخش تک‌عکس و مجموعه عکس آثار انتخاب شدند.
دبیر نخستین دور از این دوسالانه در پایان با بیان اینکه‌ به ‌عنوان قدم اول دوسالانه خوبی برگزار شد، اظهار امیدواری کرد که این دوسالانه‌ها استمرار داشته باشد و بتوانیم خلاهایی را پوشش داده و دینمان را ادا کرده باشیم و در دوسالانه بعدی با شناسایی بازخوردها و نقدهایی که شده قدم موثر و مثمرثمرتری را برداریم.

در این مراسم ابتدا بیانیه هیأت داوران قرائت شد که در آن با اشاره به موضوع خانواده مسلمان در اولین دوسالانه تصریح شده بود که: تنوع شیوه های زندگی جوامع مسلمان در خانواده به عنوان هسته بنیادی نظام اجتماعی اسلام موضوع پرجاذبه ای است که همواره می تواند نگاههای جستجوگر و خلاق عکاسانی که می خواهند لحظه های قابل تأمل را کشف و ثبت کنند به خود جذب کنند.
سپس نفرات برگزیده معرفی و جوایز ویژه خود را شامل لوح تقدیر فرهنگستان هنر، لوح افتخار، تندیس صبا و جوایز از هیأت داوران اولین دوسالانه دریافت داشتند. نفرات برتر در ۲ سطح برگزیده و ممتاز در هر ۲ بخش انتخاب شدند:

* در بخش مجموعه عکس:

رضا اوزل (ترکیه) ،‌ جمشید فرجوند فردا (ایران) ، تنویر احمد (بنگلادش)
جوایز خود شامل «لوح تقدیر فرهنگستان هنر، تندیس مؤسسه صبا و ۱۰ سکه بهار آزادی » رادریافت کردند.

* در بخش عکاسان ممتاز مجموعه عکس:

مارکودلرود (ایتالیا)،‌ عابر عبدا… (بنگلادش)، زینب سالاروند (ایران)
جوایز خود شامل « تندیس و لوح افتخار فرهنگستان هنر، و ۲۰ سکه بهار آزادی» را دریافت کردند.

* در بخش تک عکس:

محمود ابراهیم (قطر)، جودی بای بر (آفریقای جنوبی)، مهدی منعم (ایران)، کریم صاحب (عراق)، علی اکبر شیر ژیان (ایران)
جوایز خود شامل«لوح تقدیر فرهنگستان هنر، تندیس مؤسسه صبا و ۸ سکه بهار آزادی» را دریافت کردند.

* در بخش عکاسان ممتاز تک عکس:

رولا حلوانی (فلسطین)، اسپن راسموسن (نروژ)، کای ویدنهوفر (آلمان)
جوایز خود شامل «تندیس و لوح افتخار فرهنگستان هنر، و ۱۵ سکه بهار آزادی» را دریافت کردند.