«ساعت پنج پنجشنبه بیست و سوم آبان ۸۷، آخرین مهلت ارسال عکس به دبیرخانه بینال است.» این را اسماعیل عباسی دبیر دوسالانه عکس ایران می‌گوید.

او که صبح یکشنبه دوازدهم آبان، با چهره‌ای بشاش در کنار مسعود زنده روح کرمانی و عباس میرهاشمی، در جلسه مطبوعاتی نشسته بود، گفت پس از پایان کار بینال در تهران و یزد، آثار در دیگر شهرهای کشورمان هم، که امکانات مناسب نمایشگاهی داشته باشند، در معرض دید قرار می‌گیرد.
بینال امسال  با موضوع آزاد با رویکرد خلاق و هنری و به شکل غیر رقابتی برگزار می شود. هیات انتخاب هم دویست، به اضافه و منهای ده، اثر را به عنوان بر آیند دو سال فعالیت عکاسی کشور معرفی خواهند کرد.

این دوسالانه از اوایل مهر ماه سال ۸۶ با تشکیل شورای سیاست‌گذاری هفده نفره، اعلام موجودیت کرد اما با تغییر مدیریت و سیاست گذاری‌ها، مدت زیادی به محاق سکوت رفت و موجب شد شورای سیاست گذاری نامه ای اعتراض آمیز بنویسند و اسماعیل عباسی تقاضای استعفا کند.
بالاخره پس از کش و قوس های فراوان، روز سه شنبه بیست و سوم مهر، فراخوان نهایی بینال منتشر و به طور قطعی اعلام شد، دوسالانه یازدهم، دی ماه در گنجینه فرهنگ و هنر یزد و موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می‌شود.

مسعود زنده روح کرمانی که به عنوان دبیر اجرایی در جلسه مطبوعاتی سخن می‌گفت، از سوی محمود شالویی قول داد که «کتاب دوسالانه همزمان با افتتاحیه منتشر خواهد شد» اما بلافاصله اضافه کرد که اگر تاخیری پیش بیاید به علت فاصله کم میان انتخاب آثار و افتتاح نمایشگاه است.
تدوین آیین نامه برگزاری دوسالانه ها، موضوع سخنان عباس میرهاشمی، مشاور هنری بود. او گفت با بررسی آیین‌نامه‌های دیگر جشنواره‌ها، ضوابطی تدوین شده که از این پس، راهنمای برگزاری دوسالانه‌های مان باشد. اما این آیین‌نامه هنوز به تایید شورای معاونت هنری نرسیده و بنابراین دوسالانه امسال به روال سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.

غایب بزرگ این جلسه، رییس مرکز هنرهای تجسمی و رییس شورای سیاست گذاری دو سالانه؛ محمود شالویی بود تا درباره وقفه طولانی مدتی که پس از حضور او در این مقام رخ داد و ضمانت اجرایی آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد وی برای دو سالانه‌های بعدی تنظیم شده است، سخن بگوید.