بهمن جلالی، یکی از عکاسان نام آشنایی است که در اکسپو عکس صبا حضور نیافت. او در پی اعتراضاتی که این روزها به شکل برگزاری اکسپو مطرح شده است، گفت و گویی با خبرگزاری فارس انجام داده و به کاستی‌های این رویداد آن اشاره کرده است.
او در این گفت و گو به شیوه برگزاری اکسپو، حراج آثار تاریخی و تعداد عکس‌های ارایه شده انتقاد کرده و به دلایل خود برای حضور نیافتن در اکسپو  اشاره می‌کند.

سایت عکاسی شما را به خواندن این مطلب دعوت می‌کند.

سال‌ها است که اکسپوهای عکس و حراج آثار هنری در نقاط مختلف دنیا برگزار می‌شود و اخیراً استقبال بسیار خوبی از آثار هنری ایران شده که این اتفاق بسیار خوبی است، اکسپو عکس ایران هم قصد دارد در مقابل آن‌ها بایستد و در جریان داخلی مطرح باشد که این هم ایده خیلی خوبی است. اما ابتدا باید معنای اکسپوی عکس و حراج آثار هنری را معلوم کنیم و هدف‌مان را از برگزاری آن را مشخص کنیم.
بهمن جلالی با انتقاد از شکل برگزاری اکسپوی عکس ایران گفت: اکسپو جای عکس‌های مستند، تاریخی و …نیست، من حدود ۴۰ سال عکاسی کرده‌ام و در اکسپوها و حراجی‌های آثار هنری دنیا شرکت کرده‌ام، اما در هیچ یک از این آنها چنین ملغمه‌ای را که در اکسپو عکس ایران است ندیدم.
وی با اشاره به چگونگی برگزاری اکسپو و حراج آثار هنری در دنیا گفت: حراج آثار هنری و برپایی بازاری برای فروش عکس باید طبق فرمول خاص خودش برگزار شود. در همه جای دنیا فروش آثار هنری به دو شکل اکسپو و حراج برگزار می‌شود که در حراج‌، آثار ابتدا از سوی هیئت کارشناسی انتخاب می‌شود و از یک قیمت پایه چکش می‌خورد، در اکسپو عکس نیز معمولاً نگارخانه‌داران تخصصی حوزه عکس غرفه دارند و آثارشان را عرضه می‌کنند. اما در اکسپو عکس ایران هم نگارخانه‌داران شرکت دارند، هم عکاسان و هم این که قرار است دو روز آخر آن حراج برگزار شود.
جلالی با اشاره به برپایی حراج آثار این نمایشگاه در دو روز آخر تصریح کرد: نمی‌توان جریانی را که بیش از ۷۰ سال پیش در دنیا اتفاق افتاده و ادامه یافته، ما از صفر شروع کنیم. برگزاری حراج آثار هنری و یا اکسپو فرمول خاص خود را دارد که اگر می‌خواهیم برای نخستین بار چنین تجربه‌ای را در ایران داشته باشیم، باید از تجربه دیگر کشورها استفاده کنیم.
جلالی در ادامه با اشاره به آثار سینماگران در اکسپو عکس گفت: اگر سینماگران عکس‌های خوبی ارائه کنند، هیچ مشکلی وجود ندارد. اما اگر سینماگران در این اکسپو به دلیل شهرت سینمایی‌شان مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرند، جای تأسف است.
این عکاس پیشکسوت همچنین به تعداد آثار ارائه شده در اکسپو اشاره داشت و گفت: ای کاش به جای ارائه ۷۰۰ اثر تنها ۲۰۰ عکس خوب هنری را به نمایش می‌گذاشتند و عکس را به عنوان یک اثر هنری ارائه می‌کردند، نه این که شاهد عکس‌های هنری در کنار عکس‌های جنگ و تاریخی باشیم، عکس‌هایی که جایشان در اکسپو و حراج نیست.
وی با اشاره به ارزش‌ والای عکس‌های خبری جنگ و انقلاب،‌از ارائه این آثار در اکسپو و حراج آثار هنری ابراز تأسف کرد و گفت: عکس‌های خبری جنگ و انقلاب، تاریخ و پیشینه ماست، نباید چکش حراج بخورد و به مالی فروخته شود.
جلالی از ارائه اثر ماندگار حسین پرتوی در این حراج نیز ابراز تأسف کرد و گفت: عکس تاریخی قیمت ندارد، چرا باید اثر جاویدان حسین پرتوی به بهایی اندک حراج شود، ما با حراج و فروش این آثار، ارزش‌ها را نادیده می‌گیریم.
این هنرمند درباره عدم حضورش در اکسپوی عکس ایران هم گفت: علیرغم آن که برای شرکت در این اکسپو از من دعوت شده بود، شرکت نکردم چون معنای برگزاری آن را نمی‌دانستم،به نظر من این اکسپو یک شوی تاریخی است و نه هنری، شویی که در آن از عکاسان اثری نیست و رسانه‌ها شهرت سینماگران را در آن جستجو می‌کنند.
بهمن جلالی تأکید کرد: من مطمئنم این اکسپو یا حراج با این شکل برگزاری نمی‌تواند در مقابل حراج‌های بزرگی همچون کریستی،ساتبی و … قرار بگیرد، چرا که قالب هنری ندارد و معلوم نیست که نمایشگاه فروش عکس است و یا حراج آثار هنری،اکسپویی که دو روز آخر آن حراج باشد، قاعده‌ای است که در هیچ جای دنیا وجود ندارد.
این هنرمند عکاس در ادامه اکسپوی عکس ایران را ملغمه‌ای خواند که مسئولان برگزارکننده هیچ تعریفی از برگزاری آن ندارند.
نخستین اکسپوی عکس ایران (نمایشگاه فروش آثار عکس) ۲۰ آبان‌ماه با نمایش ۷۰۰ قطعه عکس در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا گشایش یافت و قرار است تعدادی از این آثار که قیمتی بالاتر از سقف قیمت اعلام شده دارند، به همراه آثاری که چندین خریدار دارند در دو روز پایانی نمایشگاه حراج شوند و به این ترتیب حراج آثار هنری برای نخستین بار در ایران تجربه می‌شود.