به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه (rfi) یکی از بزرگترین فستیوال‌های بین‌المللی "فتوژورنالیسم" یا عکاسی خبری، "Visa pour l’Image"، از روز ۲۹ اوت کار خود را در شهر "پرپینیان" آغاز می‌کند. در این فستیوال حدود ۳۰ نمایشگاه عکس برگزار می‌شود.



در میان عکاسان نام "عباس" عکاس به نام ایرانی دیده می‌شود که طی روزهای آینده، علاوه بر نمایشگاهی در این جشنواره به نام "میکینگ آف" کتابش "به نام چه کسی؟" در گالری "مگنوم" و گالری "پولکا" هم نمایشگاهائی خواهد داشت. در کنار نام وی، نام "زلمای" عکاس افغانی دیده می‌شود که عکس‌های خود را زیر عنوان "قول و دروغ: هزینه انسانی جنگ علیه تروریسم" به نمایش می‌گذارد و یکی از عکاسانی است که امسال به دلیل موضوع عکس‌هایش در بخش "مجلات" نامزد جایزه "ویزای طلائی" است. او با این عکس‌ها می‌خواهد بگوید:"در سال۲۰۰۱ همه قول سازندگی کشور را می‌دادند. امروز، پس از ۸ سال امید افغان‌ها از دست رفته و دیگر به دولتشان اطمینان ندارند چون شرایط زندگی مردم محلی نسبت به زمان طالبان چندان بهبودی نیافته است. "زلمای" می‌خواهد بدین ترتیب از گستره تراژدی انسانی که در افغانستان جریان دارد صحبت کند.



به اهمیت و جذبه این فستیوال، باید ویژگی‌های شهر "پرپینیان" را نیز افزود. شهری که به گفته "سالوادور دالی" نقاش معروف سوررئالیست، پس از سفرش در سال ۱۹۶۳ و انتظار درایستگاه راه آهن آن، این ایستگاه را مرکز جهان توصیف کرد و گفت همواره بهترین ایده‌ها درسالن‌های انتظار به ذهن او می‌رسیده است.



پرپینیان ۲۰۰۹، در آغاز دهه سوم فعالیت