880618.jpg

کاروانی از آثار عکاسان ایرانی در راه پاریس اند تا با ارایه آثار خود در یک بینال و سه نمایشگاه به استقبال نوامبر، ماه عکاسی در این شهر، بروند.
برنامه‌ها به ترتیب زمانی از بیست و یکم شهریور (۱۲ سپتامبر) با افتتاح نمایشگاهی از آثار شادی قدیریان در گالری «بدوان لبون» آغاز خواهد شد.
پس از آن زمان دومین دوره بینال «Photo Quai» فرا می‌رسد که از سوی موزه «quai Branly» برگزار می‌شود و هدف آن فراهم کردن فرصتی برای آشنایی با نگاه هنرمندان غیر اروپایی است.
در این دوسالانه که از سی و یکم شهریور (۲۲ سپتامبر)، به مدت دو ماه برپاست، آثار هنرمندان در فضای باز موزه در قطع بسیار بزرگ به نمایش در می‌آید که آثار گوهر دشتی، کتایون کرمی و عباس کوثری از جمله آنهاست. 

880618_1.jpg

اما در همین زمان قلب فضای داخلی موزه، به نمایش آثار ۱۶۵ سال عکاسی ایران اختصاص یافته است که علاوه بر آثاری از آنتوان سوریوگین، عکس‌هایی از رعنا جوادی، احمد عالی، مهدی منعم، آرش خاموشی، مهدی قاسمی، محسن راستانی، وحید سالمی، حامد یغمائیان، صادق تیرافکن، شادی قدیریان، مهرانه آتشی، مهران مهاجر، محسن یزدی پور، پیمان هوشمندزاده، مهرداد نراقی، دادبه بصیر، جمشید حاتم، سیف الله صمدیان، کامران جبرئیلی، حسن غفاری، کاوه گلستان، هنگامه گلستان، بهمن جلالی و حسن سربخشیان در بر دارد.
از پانزده آبان  (6 نوامبر)، در گوشه‌ای دیگر از شهر پاریس، در ضرابخانه‌ای قدیمی که امروزه به نمایشگاه تبدیل شده، مجموعه‌ای از سی سال عکاسی مستند و خبری ایران با آثاری از عباس کوثری، حسن سربخشیان، علی زارع، جمشید بایرامی، محمد فرنود، امید صالحی، جواد منتظری، رضا معطریان، مجید سعیدی، بابک بردبار، محبوبه کرملی، مهدیه مرادی،ماستری فرهانی، محمد خیرخواه، نیوشا توکلیان، لاله شرکت، علی فریدونی، کاوه کاظمی، امیرعلی جوادیان و تورج خامنه‌زاده به نمایش در می‌آید. عنوان این بخش "Monnaie de Paris" است.
بهمن جلالی و حسن سربخشیان کریتور این دو نمایشگاه (۱۶۵ سال عکاسی ایران و ۳۰ سال عکاسی مستند و خبری) هستند و آناهیتا قبائیان مدیر گالری راه ابریشم، مدیریت هنری کلیه این برنامه‌ها را بر عهده دارد. مهران مهاجر نیز در شروع این پروژه همکاری داشته است.

پی‌نوشت: این خبر ساعت ۱۲ روز شنبه ۲۲ شهریور به روز شده است.