881009.jpg

نمایشگاه عکسیّه کاری از گروه پژوهش‌های تاریخ عکاسی ایران از دوازدهم تا بیست و دوم دی ۱۳۸۸ در نگارخانه لاله برگزار می‌شود.
یکی از زمینه‌های نسبتاً تازه در مجموعه‌داری، گردآوری عکس‌های قدیمی است. تغییرات بسیار در شکل‌های گوناگون زندگی در جوامع امروزی از جمله معماری، نوع پوشش، آداب و رسوم و ده‌ها موضوع دیگر، سبب شده تا این زمینه از آثار تاریخی و فرهنگی، مورد توجه بایگانی‌های اسنادی و مراکز مهم فرهنگی و مطالعاتی قرار گیرد. ماهیت تکثیر پذیری عکس نیز سبب شده تا یک عکس؛ گاه، دارای نسخه‌های گوناگونی در نزد افراد مختلف باشد. گذشت سالیان و دور شدن زمانی از لحظۀ تولید عکس‌ها و همچنین آگاهی‌های یگان‌های که به دلیل گسست زیادی که جوامع، از فاصلۀ زمانی یکصدو پنجاه سالۀ خود در دوران اخیر داشته‌اند، گاه ارزش عکس‌ها را نسبت به دیگر اشیای تاریخی برتری می‌بخشد. نگهداری از عکس‌ها و شیشه‌های عکاسی قدیمی، به دلایل گوناگون؛ از جمله فساد پذیری و بروز واکنش‌های شیمیایی، کاری علمی، دشوار و پُرهزینه است. در کشور ما، بسیاری از علاقمندان، با انگیزه‌های گوناگون، به کار گردآوری آثار تاریخی و مجموعه‌های مورد علاقۀ خود می‌پردازند. برخی از این گونه مجموعه‌ها در نوع خود بسیار یگانه و قابل برابری با مجموعه‌های مشابه در برخی از گنجینه‌های رسمی کشور است. در بسیاری از موارد، هدف اصلی برای مجموعه داران دغدغه‌های فرهنگی والایی همچون حفظ و نگهداری آثار و انتقال آن به نسل‌های آینده است. همچنین دسترسی نه چندان ساده پژوهشگران به آثار برخی از گنجینه‌های رسمی نیز از عواملی است که در سال‌های اخیر، به گسترده شدن مجموعه‌داری شخصی دامن زده است. وجود مجموعه‌های گوناگون عکس و همچنین عکاسخانه‌های قدیمی در شهرهای مختلف ایران و لزوم حفظ و نگهداری درست و اصولی از این دستاوردهای فرهنگی، ایجاب می‌کند تا با شناسایی، گردآوری و معرفی این مجموعه‌های فرهنگی و آموزش‌هایی در این راستا، گام‌هایی در جهت آشنایی و آگاهی‌رسانی به عموم مخاطبان این زمینه از آثار تاریخی و فرهنگی برداشته شود.
نمایشگاه حاضر، به عنوان نخستین گونه از این فعالیت‌ها است که از سوی چند تن از پژوهشگران، مجموعه‌داران و علاقمندان تاریخ عکاسی ایران شکل گرفته است. این آثار به تعداد حدود پنجاه قطعه در قالب عکس‌ها و نگاتیوهای شیشه‌ای و کاغذی اصل، حاصل کار عکاسان نامدار و یا بی نام و نشانی از دوران قاجار و پهلوی، از چهار مجموعۀ شخصی برگزیده شدهاند. تلاش برگزار کنندگان بر این است تا آثار ارائه شده، از تنوع موضوعی و نوعی نگاه زیباشناسانه به موضوع‌هایی از جمله اجتماعی، معماری، تکچهره و تکنیک‌های تاریکخانه‌ای و پس از چاپ عکس، برخوردار باشند. به این ترتیب، هدف اصلی بر این اصل استوار بوده و هست تا، آنچه به عنوان نگاهی دیگرگونه در عکاسی دوران قاجار مطرح است؛ از میان این آثار، برای مخاطبان به نمایش گذارده شود. گروه پژوهش‌های تاریخ عکاسی ایران، در کنار این نمایشگاه، در روز پنجشنبه ۱۷ دی ماه اقدام به برگزاری کارگاهی با عنوان "شناسایی و روش‌های نگهداری عکس‌های قدیمی" به منظور آموزش به دارندگان و گردآورندگان مجموعه عکس‌های قدیمی نموده است. این گروه همچنین، همزمان با گشایش نمایشگاه، وبسایت تخصصی خود را معرفی خواهد کرد. اعضای گروه پژوهش‌های تاریخ عکاسی ایران را محمدرضا طهماسب‌پور، کورش ادیم، کامران نجف‌زاده و احمد ایلیات کاشانی تشکیل می‌دهند. برگزارکنندگان این نمایشگاه امیدوارند با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی زمینه‌های گستردهای از ارتباط، شناسایی و معرفی دیگر مجموعه‌ها و کسانی که به گونه‌ای با مجموعه‌داری عکس و وسایل عکاسی در ایران ارتباط دارند، فراهم آید.
نگارخانه لاله، خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله