مسابقه عکاسی برای همه آنهایی که هیجان ورزشی را جور دیگری می‌بینند.

ردبول ایلوم ۲۰۱۰
ایران در زاویه شاتر جهانی

دوست دارید جزئی از بزرگترین مسابقه عکاسی ورزشی و اتفاقات ماجراجویانه باشید؟ دوست دارید یک دوربین لایکا اس.۲ سی هزار یورویی دستتان بگیرید و با آن عکاسی کنید؟
دوست دارید عکس هایتان هم سطح دیگران عکاسان مستعد و مدرن دنیا در نمایشگاهی جهانی به تماشا گذاشته شود؟ در این شرایط می توانید شانستان را امتحان کنید و در "ردبول ایلوم" شرکت کنید.

"ردبول ایلوم" برای دومین بار موتورهایش را روشن کرده و برای مسابقه سال ۲۰۱۰ خود از سرتاسر جهان عکس می پذیرد. این مسابقه جایی برای آماتورهایی است که دوست دارند خودشان را بالا بکشند و روزی در سطحی حرفه ای عکاسی کنند و در عین حال نمی توان از کنار نام حرفه ای هایی گذشت که جاه طلبی اشان باعث می شود دست از یادگیری بر ندارند.

حالا "ردبول ایلوم" از این دو قشر که همزیستی اشان باعث شکوفایی بیشتر دنیای عکاسی می شود، دعوت می کند تا بهترین عکس های اکشن و ماجراجویانه ورزشی خود را به عرصه داوری بگذارند.
اولین دوره مسابقه عکاسی "ردبول ایلوم" در سال ۲۰۰۷ برگزار شد و در گرایش خود اولین مسابقه بین المللی عکاسی محسوب می شد. این اتفاق با موفقیتی باورنکردنی همراه شد؛ بیش از ۲۰۰۰ عکاس بین المللی تعداد قابل توجهی عکس های خود را ارائه کردند و تیم داوری متشکل از معروفترین عکاسان و دبیران عکس رسانه ها کارشان را به قضاوت گذاشتند.

نتیجه این اتفاق، جمع آوری مجموعه ای دراماتیک از عکس های اکشن و ماجراجویانه ورزشی بود که تم هایی چون فرهنگ، روش زندگی و … را در دل خود داشتند. حالا یکبار دیگر این مسابقه روی یافتن برجسته ترین و با ارزش ترین تصاویر ماجراجویانه ورزشی تمرکز کرده و تمام هدفش به نمایش گذاشتن زوایای فرهنگی، روش زندگی هیجان انگیز و البته شور و عشق درخشان فرامتنی تصاویر است.
"ردبول ایلوم" به عکاسانی افتخار می کند که برای گرفتن عکس هایشان سرسخت ترین و ناملایم ترین زمین های ورزشی و غیرورزشی را پشت سر گذاشته اند. نتیجه تلاش این مشتاقان عکاسی ماه مه ۲۰۱۰(اردیبهشت-خرداد ۸۹) توسط تیم داوری منتخب اعلام خواهد شد.
دانستن این نکته هم خالی از لطف نیست که در تیم داوری سال ۲۰۰۷ نام های بزرگی چون کیتی الزوورث (دبیر عکس مجله "تایم")، دیوید شونائر(دبیر عکس مجله "امریکن فوتو")، جیم سربر(دبیر ارشد هکس مجله ورزشی "ESPN")، آیلین رایان(دبیر عکس هفته نامه ورزشی روزنامه معتبر "یو.اس.ای تودی")، پل ساندرز(دبیر عکس روزنامه انگلیسی "تایمز")، کارل استاین (دبیر عکس مجله ورزشی "اسپورتس ایلاستریتد") و گیل فیشر(دبیر ارشد عکس روزنامه " لس آنجلس تایمز") به چشم می خوردند.

بخش های مسابقه:
شرکت کنندگان مسابقه عکاسی "ردبول ایلوم" در ۱۰ بخش با یکدیگر به رقابت می پردازند که عبارتند از:
۱. فرهنگ (Culture): عکس هایی در این بخش از مسابقه شرکت داده می شوند که خلاقیت را در دو بخش به نمایش می‌گذارند: زمینه های فرهنگی، موسیقی و روش زندگی پیرامون اتفاقات ورزشی اکشن و ورزش‌های ماجراجویانه رخ می‌دهند یا هر آنچه قبل، در طول یا بعد هر اتفاق ورزشی رخ می‌دهد.
۲. مکان‌های ورزشی (Play Ground): عکس‌های این بخش باید چشم اندازه‌ها، مکان‌ها، سکوها و محیط‌هایی که ورزشکاران در آنها تمرین می‌کنند یا مسابقه می‌دهند را به شکلی خلاقانه نشان دهند.
۳. انرژی (Energy): عکس‌های این بخش باید قدرتی را که به یک ورزش هیجان می دهد، نشان دهند یا اینکه انرژی، سرعت و قدرت ورزشکاران برای نمایش های بهترشان را در خود داشته باشد.
۴. حالت روحی (Spirit): این تصاویر باید وضعیت یک ورزشکار را با در نظر گرفتن دردها، احساسات و سختی‌هایی که او در راه رسیدن به اهدافش چه با مصدومیت چه با شکست و اشتباهات به جان می‌خرد را به نمایش بگذارند.
۵. کلوزآپ(Close-up): این تصاویر می توانند بیش از اندازه جزئیات و یا جنبه هایی که برای یک ورزشکار همواره اهمیت دارند، را به تصویر بکشند مانند تصویری بسته از یک حرکت ورزشی، تجهیزات ورزشی، بدن، صورت ورزشکار و امثالهم.
۶. بال‌ها (Wings): در این تصاویر شامل حرکاتی می شوند که ورزشکار می پرد، در هوا معلق می شود، سقوط آزاد می کند و یا اوج می گیرد.
۷. سکانس(Sequence): این تصاویر، تصاویری هستند که کل داستان یک حرکت را در یک قاب (فریم) نشان می دهند و پیشروی یک حرکت را در هر مرحله به نمایش می گذارند. در این بخش عکاسان این حق را دارند تا از برنامه‌های کمکی کامپیوتری برای خلق تصویرشان استفاده کنند.
۸. خلاقیت جدید (New Creativity): این تصاویر همانطور که از اسمشان پیداست، باید بدون استفاده از هرگونه تکنولوژی دیجیتال، خلاقانه باشند. این تصاویر باید یک زاویه منحصر به فرد، یک ایده تصویری، یک ساختار متفاوت با هرگونه افکت نوری و فلاشی را به نمایش بگذارند؛ تصویری که تا به حال هیچ کس جز خود شما نگرفته است!
۹. ابداعی (Experimental): در این بخش تصاویری حق شرکت دارند که به شکلی دیجیتال خلق شده اند یا اینکه در تاریک خانه با تغییرات اعمال شده در مراحل تولید و ویرایش دیجیتالی رویشان، تولید شده اند.
۱۰. عکس‌های برجسته (Illumination): این تصاویر باید توانایی هنری شما را به تصویر بکشند؛ تصاویری باشند که بهترین کار شخصی اتان به حساب آیند و یا استایل منحصر به فرد شما را به تصویر بکشند. در این بخش آزادی عمل از سایر بخش ها بیشتر است…پس بهترین عکستان را انتخاب کنید.

نکات حقوقی مربوط به مسابقه
باید به این نکته کلیدی و مهم اشاره کرد که حق مالکیت تمامی عکس ها در مسابقه "ردبول ایلوم" 2010 متعلق به خود شرکت کننده است. شرکت کنندگان این حق را به شرکت ردبول جهانی و دیگر وابسته ها، شرکا و دیگر شرکت های تابعه آن می دهند تا از عکس های ثبت نام شده در مسابقه در خود سایت "ردبول ایلوم"، مسابقات "ردبول ایلوم"، تورهای مربوط به این مسابقه و در جهت توسعه آن در اموری چون بازاریابی، تبلیغات و نمایشگاه های مرتبط با مسابقه استفاده کنند.
این مسئله شامل هر رسانه ای در سطح جهان به خصوص رسانه های نوشتاری( روزنامه ها، مجلات، کتاب ها) و رسانه های دیجیتال ( سایت "ردبول ایلوم" و دیگر سایت های مرتبط با آن و سایت های اجتماعی هم می شود.
به منظور حفظ حق چاپ برای عکاسان، ردبول جهانی از عکس های شرکت کنندگان هر جایی که برایش امکان داشته باشد، عکس ها را در قالبی کوچکتر با رزولوشن پایین تر کار خواهد کرد.
در صورتی که مجموعه ای از عکس های شرکت داده شده در مسابقه "ردبول ایلوم" 2010 برای فروش در نظر گرفته شوند (به عنوان مثال چاپ کتابی از عکس های مرحله نیمه نهایی)، درآمد حاصل از این چاپ به بنیاد خیریه "بالها برای زندگی" (Wings fir Life) اختصاص داده می شود.
"بالها برای زندگی" (Wings fir Life) یک بنیاد خیریه جهانی برای حمایت از آنهایی است که در سانحه های ورزشی دچار آسیب دیدگی نخاعی شده اند و هدف اصلی اش درآمدزایی برای تسریع تحقیقات پیرامون درمان فلج شدن و ضایعات نخاعی است.
"ردبول ایلوم" یکی از حامیان این نهاد خیریه است و از عکس ها تنها برای بهبود و تسریع پروسه تحقیق و توسعه این نهاد استفاده می شود.

مراحل شرکت در این مسابقه هم بسیار راحت و کاملاً اینترنتی است.
هر عکاس می تواند با در نظر گرفتن تعداد بخش های مسابقه، ۵ عکس از بهترین عکس های خود را در سایت رسمی مسابقات و بخش مربوط به ثبت نام قرار دهد. مرحله ثبت نام مثل هر فرم دیگری شامل اطلاعات شخصی و حرفه‌ای و بخشی است که عکاسان در آن تخصص دارند. شرکت کنندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که فقط یک بار می‌توانند این فرم را پر کنند و بار دوم قادر به انجام این کار نیستند.

برای ثبت نام تا هشتم اسفند (۲۸ فوریه) فرصت دارید. پس عجله کنید!

لینک‌های مرتبط: سایت ردبول ایلومسایت ردبول ایران