«بر اساس مقررات وزارت کشور پس از انتخاب هیات مدیره، باید اطلاعات شخصی منتخبان به این وزارتخانه ارایه شود تا صلاحیت شان مورد تایید قرار گیرد. همچنین آرم، سر برگ کارت عضویت و سایر اوراق اداری انجمن نیز باید یک بار برای همیشه به تایید وزارت کشور برسد. انجمن عکاسان ایران در حال حاضر این مرحله را سپری می‌کند.»
این موضوع را حسن غفاری در گفتگوی اختصاصی به سایت عکاسی می‌گوید. اما نکته قابل ذکر این است که: «هیات مدیره تصمیم گرفته در این فاصله زمانی که به ناچار باید منتظر طی شدن مراحل اداری در وزارت کشور باشیم، جلسات هفتگی برگزار کند و درباره مسایل انجمن به بحث و تبادل نظر بپردازد.»
غفاری که در انتخابات بیست و ششم آذر ۸۸ به عنوان بازرس انجمن انتخاب شده است، درباره موضوع جلسات می‌گوید: «یکی از مباحث مهم این بود که انجمن قرار است برای عکاس و جامعه عکاسی چه کاری انجام دهد و چه تعهداتی در قبال آنان دارد. برای یافتن پاسخ، آیین نامه‌های داخلی انجمن‌های عکاسی ایرانی و خارجی را جمع آوری کردیم و تلاش می‌کنیم آیین نامه‌ای برای فعالیت‌هایمان تنظیم کنیم که پاسخگوی نیازهای اعضا باشد.
دغدغه دیگرمان این بود که هر عضو باید چه تعهداتی در قبال انجمن داشته باشد. بنابراین منشور اخلاقی انجمن‌های عکاسی کشورهای دیگر را بررسی کرده و در حال تدوین منشوری اخلاقی هستیم که هر عکاس تنها با قبول کردن آن می‌تواند عضو انجمن شود.»
او می‌گوید: «در این جلسات دو ساعته مباحث متنوع دیگری هم بررسی شد از جمله تعداد کمیته‌های انجمن و مسوولیت هر کدام، طراحی و مدیریت سایت، شیوه ارتباط با اعضا، چگونگی ورود و هدایت دوسالانه‌های عکاسی و مانند اینها. در موارد اتفاقات خاص مثل درگذشت بهمن جلالی هم هیات مدیره انجمن نشست اضطراری داشت تا به نام انجمن، به شکل شایسته‌ای از این عکاس سرشناس تجلیل شود.»
غفاری به حضور اغلب اعضا و حتی اعضای علی البدل اشاره کرده و می‌گوید: «این موضوع تضاد و تنوع آرا را به دنبال می‌آورد. بنابراین هر موضوعی از جنبه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تقریبا همه جوانب سنجیده می‌شود.»
بازرس درباره محلی که برای فعالیت‌های انجمن در نظر گرفته شده می‌گوید: «در سالی که آن را به پایان می‌بریم، جلسات در خانه هنرمندان ایران برگزار شد اما قرار است بعد از عید دفتر انجمن به محلی که حامی انجمن به مدت سه سال در اختیارمان قرار داده، منتقل شود.»
او به اشتیاق عکاسان به ویژه در شهرستان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «دوستان زیادی با ما تماس می‌گیرند و مشتاق‌اند که هر چه سریع تر حق عضویت پرداخت کرده و حمایت از انجمن را با همکار مالی خودشان آغاز کنند اما ما هنوز مجوز فعالیت نداریم و همان طور که گفتم فعالیت‌ها، فعلا به صورت نیمه رسمی است. به هر حال با راهنمایی وزارت کشور قرار بر این است که بعد از عید، برای اعضا کارت موقت صادر کنیم و در اختیارشان قرار دهیم.»
غفاری درباره اینکه از چه زمانی فعالیت‌های رسمی انجمن آغاز می‌شود می‌گوید: «متاسفانه معلوم نیست کی مجوز نهایی وزارت کشور صادر می‌شود در مورد برخی انجمن‌ها مثل انجمن عکاسان میراث فرهنگی این پروسه دوسال به طول انجامید اما با تعامل خوبی که میان ما و مسولان مربوط در وزارت کشور وجود دارد، امیدواریم این پروسه سریع تر طی شده و در ماه‌های اول سال ۸۹ به سرانجام برسد.»
انجمن عکاسان ایران، پس از حدود سه سال انتظار، بیست و ششم آذر ۸۸، مجوز تشکیل مجمع عمومی و انتخاب هیات مدیره را دریافت کرد.
در این جلسه مریم زندی، ساعد نیک ذات، سیف ا.. صمدیان، افشین شاهرودی، اسماعیل عباسی، فرزاد هاشمی، محسن راستانی و سعید دستوری به عنوان هیات مدیره و مسعود زنده روح  و محمد مهدی رحیمیان به عنوان اعضای علی البدل این هیات انتخاب شدند.
حسن غفاری بازرس انجمن شد و کمال الدین شاهرخ به عنوان عضو علی البدل این سمت مورد انتخاب حاضرین قرار گرفت.