890319_1.jpg

روز جمعه بیست و یکم خرداد ۸۹ نمایشگاه گروهی خودنگاره‌های صله ابوطالب، علی اتحاد، بهمن جلالی، رعنا جوادی، گوهر دشتی، سمانه روغنی، سمیرا علیخانزاده، آرش فایض، شادی قدیریان، مهران مهاجر، علی ناجیان و رامیار منوچهرزاده، مهرداد نجم آبادی، همیلا وکیلی، پیمان هوشمندزاده، محسن یزدی پور، حامد یغمائیان در گالری را ابریشم افتتاح می‌شود.

یادداشت آرش فایض درباره نمایشگاه
عکس‌های جمع شده در این نمایشگاه در حقیقت صفحه‏ای است از زندگی‏نامه تنی چند از عکاسان امروز ایران که به واسطه دوربین و همچنین شرایط شخصی و/یا اجتماعی زمانه‌شان شکل گرفته است. در گروهی از این آثار، چهره هنرمند نامعلوم است؛ در یکی (سمیرا علیخان‏زاده) آیینه‌کاری می‌شود، در دو دیگر (مهران مهاجر و حامد یغماییان) سایه آن بر روی سطحی انعکاس یافته، در چهارمی (رعنا جوادی) تاش‌های تیره روز بر آن گذر می‌کند. در یکی دیگر (خودم، آرش فایض) مجرمانه شطرنجی می‌شود، در ششمی (سمانه روغنی) تیره‌گی محیط آن را در خود می‌بلعد، در هفتمی (علی اتحاد) تذهیب کتاب شده، در هشتمی (پیمان هوشمندزاده) سایه‌اش خوراک گاوی می‌شود. در دیگری (محسن یزدی‏پور) تصویری هست اما دستگاه در جستجوی سیگنال است و در دهمی (همیلا وکیلی) چهره‏ی ناواضح و بی‏کیفیت‏ست از دو کودک. در گروهی دیگر، خودنگاره در جمع معنی پیدا می‌کند؛ در کنار فرزندی (شادی قدیریان)، در جمع دوستان (علی ناجیان و رامیار منوچهرزاده). در گروه سوم، خودنگاره به صورت کلاسیک آن، یعنی نمای عکاس در آیینه، ثبت می‌شود؛ یکی آیینه‌ کوچکی را انتخاب می‌کند، آویخته در کنار اشیایی که گذر زمان را نشان می‌دهد (گوهر دشتی). آیینه انتخابی دیگری (بهمن جلالی) آیینه تالاری است. گرچه خود عکاس در مرکز عکس قرار دارد اما کادر عکاسی متقارن نیست. از واپسین عکس‏های بهمن جلالی‏ست (و شاید آخرین خودنگاره‏اش). تنها یک خودنگاره مجموعه‌ای شامل یک سلسله عکس از (صله ابوطالب) سیمای هنرمند را در حالت‌های مختلف پیش رو می‌گذارد.
چه چیزی این خودنگاره‌ها را به همدیگر مرتبط می‌کند؟ نمی‌دانم. اما می‌دانم شمایی که برای دیدن این نمایشگاه به نگارخانه راه ابریشم آمده‌اید، هر یک آنها را آیینه‌ای خواهید یافت که مکنونات درونی و حالات روحی‌تان را بازتاب می‌دهد. و شاید این هدف نمایشگاه باشد. یعنی «خودنگاره» در این مجموعه از کارها مفهوم یکدست و مشخصی را افاده نمی‌کند — و این تعریفی از «خود» هم هست، که هیچگاه مفهوم روشن و منسجمی را ترسیم نمی‌کند — و تنها به واسطه وجود شماست که معنی پیدا می‌کنند — و این هم تعریف دیگری از «خود»، که همیشه در نگاه دیگری (شما) معنی پیدا می‌کند.
نمایشگاه جمعه بیست ویکم خرداد از ساعت ۴ تا ۸ بعد از ظهر افتتاح و تا اول تیر ادامه دارد.
ساعت بازدید: شنبه تا چهارشنبه۱۱ تا ۷ بعد از ظهر، پنج شنبه ۵ تا ۸ بعد از ظهر
گالری راه ابریشم، خیابان لواسانی غربی (فرمانیه) بین شهروند و خیابان آبکوه، پلاک ۱۰۳