اولین دوره کلاس‌های آنلاین سایت عکاسی با برگزاری دوره‌ای با عنوان «دیستورشن‌ها و خطاهای اپتیک در عکاسی و روش اصلاح آن‌ها»  با هدف ارایه خدمات آموزشی به همه مخاطبان در سراسر کشور افتتاح می‌شود.

برای آگاهی و آشنایی بیشتر اعضاء محترم سایت عکاسی با دوره‌های آنلاین و نیز مشخصات این دوره آموزشی، مطالعه نکات زیر مناسب خواهد بود.


۱- درس آنلاین چیست و چه تفاوتی با مقالات وب دارد؟

درس یا کلاس آنلاین در حقیقت شبیه‌سازی یک کلاس درس در محیط مجازی است. هر آنچه که در یک کلاس درس واقعی وجود دارد، در یک کلاس آنلاین نیز شبیه سازی می‌شود. مدرس به عنوان فردی که درس‌ها را ارائه می‌کند، و دانش آموز به عنوان کسی که درس‌ها را فرا می‌گیرد، دو عنصر اصلی در کلاس آنلاین هستند. کلاس آنلاین می‌کوشد که ارتباطی بین مدرس و دانش‌آموز، شبیه آنچه که در واقعیت وجود دارد، ایجاد کند.
در کلاس آنلاین، دانش آموزان در کلاس ثبت نام می‌کنند و برای مدرس شناخته می‌شوند. سپس درس‌ها را یک به یک دریافت می‌کنند. این درس‌ها به صورت متن، عکس و ویدیو‌های آموزشی هستند. مدرس بر روند کار دانش‌آموزان نظارت دارد: که چه کسانی  کدام درس‌ها را در چه زمانی فراگرفته‌اند.

تکالیف:
یکی از عناصر کلاس‌های درس، تکالیف هستند. در کلاس آنلاین نیز، مدرس تکلیف درسی را تعیین می‌کند و از دانش‌آموز تحویل می‌گیرد و به آن نمره می‌دهد.

پرسش و پاسخ: در کلاس‌ آنلاین امکان پرسش و پاسخ با مدرس وجود دارد. مدرس به پرسش‌های مطرح شده پاسخ می‌گوید و دانش آموزان را برای رفع اِشکالات احتمالی یاری می‌کند.

بحث و گفتگو: دانش‌آموزان می‌توانند در جلسات بحث و گفتگو با یکدیگر و نیز با مدرس شرکت کنند. گاهی موضوع این بحث‌ها توسط مدرس تعیین می‌شود تا مکمل درس‌های ارائه شده باشد.

 کوئیز: مدرس برای ارزیابی دانش‌آموزان از کوئیز آنلاین استفاده می‌کند. این آزمون‌ها می‌توانند به صورت چند گزینه‌ای، تشریحی و یا انواع دیگر سؤالات باشند. نمره این آزمون‌ها برای هر دانش آموز به صورت مجزا ثبت می‌شود.

منابع:
مدرس برای تشویق دانش آموزان به مطالعه بیشتر، منابع مرتبط با بحث درسی را ارائه می‌کند.

با توضیحات فوق، واضح است که یک کلاس آنلاین کاملاً با یک مقاله وب متفاوت است. مهمترین تفاوت این دو ارتباط دو‌جانبه مدرس-دانش‌آموز است. همچنین در کلاس آنلاین علاوه بر متن و عکس، ویدیو‌های متعدد آموزشی وجود دارد که باعث بهبود روند یادگیری می‌شود. امکان ارزیابی دانش‌آموز  و نیز ارائه تکالیف درسی، از دیگر مزایای دوره‌های آنلاین هستند.

۲- موضوع اولین دوره کلاس‌های آنلاین عکاسی چیست؟

موضوع اولین کلاس‌های آنلاین عکاسی، اعوجاج ها و خطاهای اپتیک در عکاسی است. اعوجاج‌ها یا distortionها جزو ذات عکاسی هستند و شناخت دقیق آن‌ها برای هنرجویان عکاسی اهمیت بسیار دارد چون:

الف- اعوجاج های مختلفی در عکاسی وجود دارد و روش برخورد با آن‌ها نیز متفاوت است.
ب- برخورد با اعوجاج در مراحل مختلف باید انجام گردد: در مرحله عکاسی، در مرحله پروسس RAW و در مرحله پروسس نهایی.
ج- پرسپکتیو به عنوان یکی از مفاهیم عکاسی در این بخش قرار می‌گیرد و شناخت دقیق آن و برخورد با آن و استفاده از آن در عکاسی مهم است.
د- در نسخه‌های اخیر نرم‌افزارهای محبوب لایت‌روم ( نسخه ۳ ) و  Adobe Camera RAW ( نسخه ۶.۱)، بدلیل اهمیت اصلاح اعوجاج‌ها در مرحله پروسس RAW ، این امکان افزوده شده است. بررسی دقیق نکات این ابزار جدید برای هنرجویان جدی عکاسی مهم است.
ه- نرم‌افزارهای مشهوری در زمینه اصلاح اعوجاج وجود دارند که بعضا بسیار مؤثر و دقیق عمل می‌کنند. بررسی دقیق دو نرم‌افزار معروف DXO Optic Pro و PtLens قسمت دیگری از  این دوره را تشکیل می‌دهد.
و- فتوشاپ CS5 در زمینه اصلاح اعوجاج‌ها و  Distortion ها متحول شده است و یادگیری جزئیات آن لازم است.
ز- فتوشاپ CS5 دارای ویژگی‌های خاص دیگری است که برای مراحل نهایی پس از اصلاح اعوجاج، مفید هستند.
ح- اعوجاج همواره نباید اصلاح شود. حتی گاهی باید عامدا به عکس اضافه گردد. چه در موقع عکاسی و  چه در مرحله پروسس عکس. در چه مواردی و چرا باید اعوجاج به عکس اضافه شود؟ چه کاربردهایی دارد؟
به دلایل فوق، ارائه این دوره آنلاین را در این مقطع زمانی مناسب دیدیم. همچنین این موضوع، جزو مباحثی است که تاکنون به صورت کامل و تخصصی کمتر مورد بحث قرار گرفته است. در منابع فارسی که هیچ بحث مقدماتی هم در این زمینه وجود ندارد. در منابع خارجی نیز چنین رویکردی و با این جزئیات و دقت و جامعیت، را نخواهید یافت.

۳- این دوره شامل چه بخش‌هایی است و سطح آن چگونه است؟
سطح دوره متوسط و پیشرفته است.

این دوره شامل قسمتهای مختلفی است:
در ۴ قسمت اول (قسمتهای ۱ تا ۴) با انواع خطاها و اعوجاج‌های اپتیکال در عکاسی آشنا خواهید شد. فراگیری این قسمت‌ها بسیار مهم است. چرا که مهمترین عامل موفقیت شما برای رفع این عیوب در عکس، تشخیص نوع اعوجاج و خطا است که گاه ممکن است مشکل باشد. اگر خطا به درستی تشخیص داده نشود و با روش نادرست اصلاح گردد، اثر نامطلوب بر عکس خواهد گذاشت.
قسمت ۵ یک کوئیز است. در آنجا چند سوال چند گزینه‌ای وجود دارد که شما باید بر اساس آموخته‌های مراحل قبل به آنها پاسخ دهید. در مورد هر سوال، پس از پاسخ‌دهی، گزینه صحیح مشخص شده و توضیحات تکمیلی ارائه می‌شود.

نمره شما در این قسمت یکی از اجزاء نمره نهایی شما در این دوره خواهد بود.

در قسمت ۶ نکات مهمی در مقدمه اصلاح نرم افزاری اعوجاج‌ها گفته می‌شود.

در قسمتهای ۷ تا ۱۰ چند نرم‌افزار مهم مورد بحث قرار می‌گیرند که در زمینه اصلاح خطاهای اپتیکال شهره هستند. نرم‌افزار DXO Optic pro که سردمدار این اصلاحات است به طور کامل توضیح داده می‌شود. همچنین نرم‌افزار Ptlens که باز هم در این زمینه معروف است.
نرم‌افزارهای معروف ادوبی یعنی Adobe Camera RAW ، Lightroom و Photoshop موضوع قسمت‌های بعدی هستند. نکته مهم در مورد اینها، به‌روز شدن اخیرشان است که همگی را به ابزارهای خوبی جهت اصلاح خطاهای اپتیکال تبدیل نموده است.

دقت کنید که در بحث‌های نرم‌افزاری ویدیو‌های متعددی برای نمایش دقیق روش کار وجود دارند. این ویدیو‌ها بدون صدا هستند تا حجم کمتر همراه با کیفیت بالا تصویر را برای این منظور فراهم کنند.

در قسمت ۱۱ یک تکنیک جالب بر اساس فتوشاپ CS5 آموزش داده می‌شود تا با استفاده از آن بتوان به یکی از مشکلات مهم اصلاح پرسپکتیو در عکس فائق شد.

در قسمت ۱۲ یک‌سری نکات تکمیلی و پیشرفته برای درس‌ها ارائه می‌شود تا با آن بتوان با استفاده از روش‌های مدرن، انعطاف پذیری اصلاحات را بیشتر کرد و نیز بتوان در صورت نیاز در روندکاری خود از چند نرم‌افزار استفاده کرد.

در قسمت ۱۳ خواهیم آموخت که چه هنگام و چگونه در عکاسی و یا در مرحله پروسس عکس، بجای کاهش اعوجاج، مقدار اعوجاج را بیشتر کنیم و از آن برای انتقال مفهوم یا بهبود ترکیب بندی عکس استفاده کنیم.

قسمت ۱۴ و ۱۵ شامل دو تکلیف است. در هر کدام از این تکلیف‌ها، هنرآموز باید یک فایل خام را از سایت دریافت کند و طبق دستور آنها را اصلاح کرده و در نهایت با فرمت و سایز مورد نظر تحویل دهد. این فایلهای تحویل شده مورد بررسی قرار گرفته و به آنها نمره داده می‌شود.
این نمرات همراه با نمره کوئیز، نمره نهایی هنرآموز را تعیین خواهد کرد.

قسمت ۱۶، قسمت پرسش و پاسخ است. در صورتی که در هر کدام از موارد مطرح شده در این دوره، سوال یا اٍشکالی دارید، می‌توانید در این قسمت مطرح کنید تا توسط مدرس پاسخ داده شود.

در قسمت ۱۷ لیستی از منابع آنلاین وجود دارد تا علاقمندان در صورت نیاز به آنها مراجعه کنند و آموز‌ه‌های خود را در مورد مطالب مرتبط تقویت نمایند.

۴- ویدیو‌های آموزشی درس‌ها چگونه هستند؟

در قسمت‌های مختلف درس، برای ارائه بهتر بحث، ویدیوهای آموزشی وجود دارند. این ویدیو‌ها بسیار کم حجم  و در عین حال با کیفیت نمایش خوب هستند تا بتوان جزئیات روش مورد بحث آموزش داده شود. دانش‌آموز پس از خواندن مطالب مرتبط، ویدیو را مشاهده می‌کند تا عملاً با روش پیشنهادی،آشنا شود.

۵- آزمون و تکلیف این دوره چگونه است؟

یک آزمو ن چند گزینه‌ای در این دوره وجود دارد که دانش آموزان در آن باید شرکت کنند. نمره این آزمون برای هر دانش آموز ثبت می‌گردد.
همچنین دو تکلیف وجود دارد که باید تحویل داده شوند و نمره آنها نیز جزو نمره نهایی ارزیابی دانش آموز است.

۶- آیا در پایان دوره مدرک هم داده می‌شود؟

بله. یک گواهی شرکت در دوره به دانش‌آموزانی که این کلاس را طی کنند، به صورت الکترونیک اعطاء می‌شود.

۷- آیا کلاس‌ها و دوره های دیگری هم در آینده برگزار می‌شود؟

بله. بزودی دوره‌های دیگری در زمینه‌های مختلف عکاسی و در سطوح مختلف (از مبتدی تا پیشرفته) در سایت برگزار خواهد شد.

۸- روش ثبت نام در این دوره چگونه است؟
– روش ثبت‌نام در این دوره چگونه است؟
ابتدا فرم ثبت نام در هر درس را طبق دستورالعمل گفته شده، تکمیل کنید.
بلافاصله پس از ثبت نام و به صورت خودکار یک ایمیل راهنما برای شما ارسال می‌شود. در این ایمیل روش دسترسی به درس در «مدرسه آنلاین عکاسی» ارایه شده است.
در صورت تأیید پرداخت، ۲۴ ساعت پس از ثبت نام عضویت شما در «مدرسه آنلاین عکاسی» فعال می‌شود و می‌توانید به درس مورد نظر دسترسی داشته باشید.


۹- آیا گذراندن دوره فوق دارای محدودیت زمانی است؟
خیر. پس از ثبت نام اولیه، در هر زمانی که مایل باشید می‌توانید به درس مراجعه کنید و قسمت‌های مختلف آن را طی کنید. شرکت در آزمون و انجام تکالیف نیز در زمان دلخواه دانش آموز مقدور خواهد بود.
مطالب درسی همواره برای دانش‌آموز در دسترس خواهد بود تا در آینده نیز در صورت نیاز بتواند به آنها مراجعه کند و اِشکالات احتمالی خویش را رفع کند.

۱۰ – مدرس این دوره کیست؟

مدرس این دوره، دکتر نعما م.روشن است. وی تاکنون ۴ کارگاه در زمینه‌های مرتبط با عکاسی و تاریک‌خانه دیجیتال برگزار کرده است. آخرین کارگاه وی در آذر ۸۸ با عنوان خلاقیت در تاریکخانه دیجیتال در تهران برگزار شد.


ثبت نام