در شانزدهمین سالگرد خانه عکاسان ایران؛ گنجینه عکس‌های این مجموعه به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیر نمایشگاه خانه عکاسان ایران: برگزاری نخستین مسابقه ونمایشگاه عکاسی با عنوانِ  «در جستجوی فرم» و نمایش « گنجینه عکسِ»  خانه عکاسان ایران از برنامه های شانزدهمین سالگرد این مرکز خواهد بود.

محمد مهدی رحیمیان مدیر نمایشگاه های خانه عکاسان ایران در گفتگو با روابط عمومی خانه عکاسان ایران در مورد موضوع انتخابی نمایشگاه سالگرد گفت: موضوع «فرم» در عکاسی پیشینه‌ای جدی با بیش از۱۰۰ سال قدمت دارد یعنی از اوایل قرن ۲۰ در عکاسی به همراه هنر مدرن که در جهان شکل گرفت و به شکل جدی در سال های قبل از جنگ جهانی اول یعنی از سال ۱۹۱۳  در نیویورک با نمایشگاه «آلوین لنگدون کوبورن» در «فوتو سِسیشن» بحث فرم اهمیت ویژه ای پیدا کرد.

وی افزود: «کوبورن» ساختمان‌های مرتفع نیویورک را مانند عکسِ «خانه‌ای با هزاران پنجره» از زاویه های غیر از زوایای دید معمول انسان که در امتداد دید افقی بود، دید و عکاسی کرد، زیبایی شناسی بصری درآن زمان متحول شد، این نگرش در هنر و عکاسی رویکردی جدی تلقی شد.

این عکّاس در ادامه توضیح این ژانر از عکاسی اضافه کرد: ما امسال سعی بر داریم که در این نمایشگاه برای  نخستین بار به «عکاسی فرم» به شکلی عمیق و گسترده بپردازیم و در شورای سیاست گذاری تصمیم برآن شد تا هم زمان با برپایی نمایشگاه، کتاب آن نیز چاپ و این نمایشگاه همزمان در فضای مجازی خانه عکاسان برای کاربران اینترنتی قابل مشاهده خواهد بود.

رحیمیان خاطر نشان کرد: فعالیّت های خانه عکاسان ایران از زمان شکل گیری خانه در  برپایی اولین فضای تخصصی و دائمی نمایشگاهی عکاسی در تاریخ عکاسی ایران که تا امروز استمرار یافته قابل توجه است و ۱۶ سال از ۳۲ سال عمر دوران معاصر عکاسی ما بدون در نظر گرفتن تاثیرات عمیق این فضای نمایشگاهی بر رشد عمیق جریان عکاسی در ایران غیر ممکن است. اکنون به همّت تلاش‌های اخیر رئیس، مدیران و کارکنان علاقمند خانه به رشد کمّی و کیفی عکاسی، شاهد افزایش فعالیّت‌های نمایشگاهیِ داخلی و بین المللی عکاسان ایرانی در گرایش‌های متنوع عکاسی هستیم.

وی در مورد شرکت عکاسان و علاقه مندان به عکاسی در این نمایشگاه گفت: مانند همه نمایشگاه های خانه ارسال فراخوان به دو روش اینترنتی و پستی انجام می شود و در مراکز فرهنگی و هنری که مکان حضور هنرمندان و عکاسان است، پوستر در معرض دید و فرخوان در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: نمایشگاه و مسابقه دردو بخش برگزار می‌شود، بخش اول: شرکت کنندگان بدون بهره گیری از تمهیدات تاریکخانه‌ای و رایانه‌ای عکس ها را ارسال می‌کنند و در بخش دوم: هنرمندان با بهره گیری خلاقه از امکانات رایانه ای می‌توانند عکس ها را پس از پردازش نهایی به دبیرخانه تحویل نمایند.

مدیر گالری‌های خانه عکاسان ایران تصریح کرد: بر اساس مصوبات شورای سیاستگذاری هر عکاس می تواند در هربخش ۵ تک عکس و جمعا ۱۰ اثر را در مسابقه شرکت دهد.

یاد آور می شود علاقه مندان می توانند فرم شرکت در نمایشگاه را از پایگاه اینترنتی خانه عکاسان ایران دریافت کنند.