نشست خبری شانزدهمین سالگرد خانه عکاسان با حضور رسول اولیازاده رئیس خانه عکاسان و محمدمهدی رحیمیان مدیر نمایشگاههای خانه عکاسان در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه صبح امروز در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.         
رسول اولیازاده در این نشست درباره مراسم شانزدهمین سالگرد خانه عکاسان گفت: شانزدهمین سالگرد خانه عکاسان امسال با حال و هوا و نگرشی نو برپا می شود. از زمانی که من به خانه عکاسان آمدم، هر سال در سالگرد خانه عکاسان، ‌نمایشگاه عکسی با عنوان «صد عکس صد عکاس» برگزار شد که به موضوعی خاص می‌پرداخت.
وی ادامه داد: سال قبل این نمایشگاه «شهر زیبای من» نام داشت و سال پیش از آن «عکس از عکاسان» نامیده شد. البته قبل از اینکه موضوع خاصی برای این نمایشگاه‌ها انتخاب شود، عکاسان عکس‌های دلخواه خود را به نماشگاه می‌فرستادند که هرکدام موضوع متفاوتی داشت.
اولیازاده افزود: امسال با حضور آقای رحیمیان در خانه عکاسان و قبول مسئولیت نمایشگاه‌های خانه عکاسان از سوی ایشان، قرار شد نمایشگاه امسال را حول محور فرم در عکاسی برگزار کنیم.
رئیس خانه عکاسان درباره جزییات این نمایشگاه نیز گفت: نمایشگاه «در جستجوی فرم» از دو بخش تشکیل شده است. در بخش نخست که بخش مسابقه «در جستجوی فرم» است،‌ که عکس‌های برگزیده آن در نمایشگاه وجود دارد. بخش دوم این مراسم، بخش جانبی است که گنجینه نام دارد و در آن آثاری از استادان بزرگ عکاسی کشور به نمایش درمی‌آید.
وی ادامه داد: کار دیگری که دو سال است جزء برنامه‌های سالگرد خانه عکاسان شده، تجلیل از بزرگان عکاسی کشور است که در سال‌های قبل به تجلیل از اصغر بیچاره، آقای شفائیه و فخرالدین فخرالدینی اختصاص داشت. امسال نیز این مراسم به جای خود باقی است و در آن از علی رئیس‌شقاقی؛ پیشکسوت عکاسی صنعتی-تبلیغاتی، تجلیل خواهد شد.
رئیس خانه عکاسان در ادامه با تشریح برنامه های یک ساله خانه عکاسان توضیح داد: استدلال ما این بود عکاسان ایرانی را در خارج از ایران تنها با عکس های خبری‌شان می‌شناسند به همین خاطر تصمیم گرفتیم نمایشگاه‌های عکس با حضور استادان بزرگ در کشورهای مختلف برگزار کنیم و نشان دهیم عکاسان ایرانی پتانسیل بالایی در همه زمینه‌ها دارند. استفاده از استادان نیز به این منظور بود که بتوانند پاسخگوی سوالات بازدیدکنندگان باشند.
اولیا زاده همچنین یادآور شد: نمایشگاه‌هایی چون «ما می توانیم» در آمریکای جنوبی، «بانو» در اندونزی، «بانوی امروز» در بلاروس و «انتفاضه دستاورد مقاومت ۳۳ روزه» در لبنان با حضور اساتیدی چون محمد خادمیان، مرضیه خرسند، دکتر ستاری و جمعی از دوستان دیگر برگزار شد. علاوه بر بخش خارجی در بخش داخلی هم نمایشگاه‌هایی در شهرکرد، شیراز، قزوین، یاسوج، تبریز و نمایشگاههای گردشی در سایر استان های کشور برپا شد.
وی ادامه داد: اتفاق خوشایندی که چندی پیش در زمینه عکاسی افتاد برپایی نمایشگاه عکس و گرافیک به صورت همزمان در تهران و ۳۰ استان دیگر بود که تعداد عکس‌ها بیشتر از تعداد آثار گرافیکی بود.
رئیس خانه عکاسان با بیان اینکه خانه عکاسان عضو دائم ندارد گفت: از سال ۷۸به بعد فعالیت خانه عکاسان و تعداد مراجعه عکاسان به خانه کمتر شد. دلیل این کم شدن مراوده، تاسیس انجمن های مختلف عکاسی بود. با این وجود از همان آغاز تاسیس خانه عکاسان به صورت رسمی یعنی سال ۷۳، خانه عکسان عضو دائمی و ثابتی ندارد و هر کسی که دوربین به دست دارد عضو خانه است.
محمد مهدی رحیمیان،‌مدیر نمایشگاه‌های خانه عکاسان با اشاره به اینکه این نمایشگاه برای نخستین بار به شکل جدی به موضوع فرم در ایران پرداخته است؛ گفت: پرداختن به فرم در کار همه عکاسان یا کسانی که در سایر رشته‌های تجسمی فعالیت می‌کنند به شکل غیر قابل گسستی وجود دارد. البته رویکرد خاصی که سعی کردیم این مسابقه را بر اساس آن برگزار کنیم به اندازه پیشینه عکاسی قدمت دارد.
وی افزود: عکاسی فرم از اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم نظر عکاسان را به خود جلب کرد و آنان با تغییری که در زاویه دیدشان ایجاد کردند این امکان را به وجود آوردند که بیننده پیش از آنکه درگیر موضوع عکس شود با ریخت و فرم عکس ارتباط برقرار کند. عکاسی فرم از آن اموری است که گرچه بدان می‌پردازیم، اما جایی را برای ارائه آن پیدا نمی کنیم.
رحیمیان درباره آثار ارائه شده در این مسابقه نیز گفت: مدت زمانی که ما برای ارائه فراخوان در اختیار داشتیم بسیار کم بود؛‌ با این حال در همین زمان کوتاه یک‌هزار و ۷۲۱ اثر به دست ما رسید. داوران این مسابقه ؛ محمد غفوری، افشن شاهرودی، مسعود زنده روح کرمانی، محمد خادمیان و فرهاد فخریان هستند که از اواخر ماه رمضان کار داوری را آغاز کردند و در نهایت هشتاد اثر برای ارائه در نمایشگاه انتخاب شد. از این تعداد پنج اثر متعلق به بخش خلاقیت‌های تصویری و ۷۵ اثر، عکس مستقیم بدون کار گرافیکی است.
وی در باره بخش دوم «در جستجوی فرم» نیز افزود: در کنار این هشتاد عکس، چهل عکس دیگر در بخش گنجینه وجود دارد که متعلق به استادان عکاسی هستند. البته یکی از مشکلات ما در این نمایشگاه کمبود فضا بود اگرنه می‌شد تا دویست عکس خوب و قابل قبول را در نمایشگاه ارائه داد.
نمایشگاه «در جستجوی فرم» از ۱۸ مهر تا ۵ آبان در گالری‌های شماره یک و دو خانه عکاسان واقع در تقاطع خیابان حافظ و سمیه برپا می‌شود.