مهمانانی دعوت شده‌اند که مهمان نیستند، بلکه خود میزبان‌اند. آنها دور هم جمع شده‌اند تا پنج سالگی یک اتفاق را شاهد باشند و در این پنج سالگی، با بهترین های عکاسی آشنا شوند. برگزارکنندگان، شرکت کنندگان و داوران، جمعه ۲۱ آبان در کنار هم حضور یافتند تا شاهد برگزاری مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت باشند.

سال ۱۳۳۷ وارد روزنامه کیهان شد. حکم عکس‌هایی که پیش از انقلاب گرفت، اعدام بود، سه ماه همراه خانواده اش متواری شد. عکس همافران را او به ثبت رساند. ۱۰ سال هم دبیری عکس روزنامه کیهان را برعهده داشت. اینها اطلاعاتی است که همسر و فرزندش در فیلم به مخاطب ارائه می‌کنند. او «حسین پرتوی» است، کسی که عکس همافرانش بیش از سایر عکس‌ها به شهرت رسید. این فیلم، نخستین بخش از آیین اختتامیه جشنواره‌ای است که عنوان عکس خبری را به خود اختصاص می‌دهد. فیلم زندگی پرتوی و نمایش شرایطی که امروز دارد، نه تنها نخستین بخش پنجمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت است، بلکه عنوان تکان دهنده‌ترین را نیز دربر می‌گیرد. این فیلم، راجع به مردی است که عکاسی می‌کرد، اما امروز از کوچک‌ترین حرکتی عاجز است، مردی که روزی متکلم وحده بود، اما امروز حروفی که خانواده اش روی کاغذ می‌نویسند، فقط با اشاره چشم‌هایش به کلمه و جمله تبدیل می‌شود. زندگی «حسین پرتوی»، آغاز است، اما این جشنواره، آغازی دیگر نیز دارد، سلامی که سرآغاز تلخ یک خداحافظی است، درودی در آیین اختتامیه پنجمین دوره از این جشنواره.



از صفر تا پنج

جشنواره را از هیچ شروع کرده، از صفر و امسال به پنج سالگی رسانده. او «احسان رافتی» است، دبیر جشنواره و مدیر آژانس عکس خبری ایران. پیش از هر چیز، برگزیده نخست بخش اجتماعی را که عازم سفر است، معرفی می کند؛ «فرامرز احمدی». رافتی، سپس از جشنواره امسال می‌گوید که با یاد «کاوه گلستان» برگزار می‌شود. از نگاه او، سال ۱۳۸۸، برای عکاس‌ها سال خوبی نبود، به این دلیل که عکاسی کردن‌هایشان کم رونق و حضورشان در جشنواره ها کمرنگ بود. دبیر پنجمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت، ضمن اشاره به حذف بیش از ۱۰۰ عکس در مرحله اول جشنواره، از فعال‌تر شدن کلوپ اعضای دوربین.نت و برگزاری مستمر تورهای عکاسی خبر می‌دهد. خبر بعدی رافتی، افزایش ساعت کارگاه‌های آموزشی این آژانس عکس و برگزاری کارگاه‌های آموزشی یک روزه است.



همه داوران جشنواره

آرش حمیدی، فرشاد پالیده، ساسان پناهی، رضا موسوی، محمود عبدالحسینی، رضا معطریان، وحید سالمی، حسین کریم‌زاده، مرتضی نیکوبذل و اسماعیل عباسی، سخنرانان کارگاه‌های آموزشی پنجمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت را تشکیل می‌دهند. آنها در بخشی از جشنواره مورد تقدیر قرار می‌گیرند. از این بین، «محمود عبدالحسینی» در مراسم حضور دارد.

دوربین.نت، امسال در بهره گیری از تعداد داوران، رکورد شکسته. مرتضی نیکوبذل، بهروز مهری، هنگامه گلستان، نیوشا توکلیان، حسن غفاری، کاوه فرزانه، ساتیار امامی، رضا معطریان، محمود عبدالحسینی، حمید فروتن، میلاد پیامی، ابوالفضل امان الله، فرشاد عباسی و سیامک زمری مطلق، داوران جشنواره هستند که در یکی از بخش‌ها از آنها قدردانی می‌شود.

نمایش فیلمی درباره کاوه گلستان، بخش دیگر مراسم است، فیلمی که صحنه۷هایش مانند یک سیلی به صورت می‌خورد. جشنواره امسال با یاد او برگزار شده و با همین هدف، لوح تقدیری به «هنگامه گلستان» اهدا می۷شود. فیلم «یک آیین مذهبی» و مولتی مدیاهای «سفر به نپال» و «کوهسار؟؟؟» نیز در خلال معرفی برگزیدگان به نمایش در می‌آید.



همه برندگان فصل پنجم

این بخش، شاید مهمترین بخش جشنواره باشد، بخشی که در آن قلب‌ها با شدت بیشتری می‌تپند و هیجان‌ها پنهان نمی‌ماند. در این بخش، برگزیدگان پنجمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت معرفی می‌شوند. نحوه معرفی این برگزیدگان، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد جشنواره است. اسامی آن‌ها توسط برخی از تماشاچیان حاضر در سالن قرائت می‌شود. و اما معرفی برگزیدگان:

بخش پرتره محیطی: نفر اول؛ امید وهاب زاده، نفر دوم؛ موسی هاشم زاده، نفر سوم؛ علی اکبر قزوینی، نفر سوم: جشمید فرجوند فردا

بخش ورزشی: نفر اول؛ جاوید نیک پور، نفر دوم؛ نعیم احمدی، نفر سوم؛ مازیار نیک خلق

بخش اقتصادی: نفر اول؛ محمدرضا دهداری، نفر دوم؛ احسان رافتی (به دبیر جشنواره، جایزه ای تعلق نگرفت)، نفر سوم؛ حجت الله عطایی، نفر سوم؛ عبدالله حیدری

بخش سیاسی: نفر اول؛ حمید صادقی، نفر دوم؛ سامی حزنی، نفر سوم؛ مصطفی حق گو، نفر سوم؛ محمدرضا دهداری

بخش مستند اجتماعی: نفر اول؛ فرامرز احمدی، نفر دوم؛ سینا رشیدی، نفر سوم؛ حمید صادقی، نفر سوم؛ حسین علیزاده

بخش سفر: نفر اول؛ سعید کیایی، نفر دوم؛ سمیه عباسی، نفر دوم؛ فربد پهلوان، نفر سوم؛ سعید سعیدی، نفر سوم؛ بهاره خطیری

بخش اجتماعی: نفر اول؛ جاوید تفضلی، نفر دوم؛ فاطمه بهبودی، نفر سوم؛ محمد امین صاحب پور، نفر سوم؛ امید وهاب زاده

بخش بین الملل: نفر اول؛ محمد تاجیک، نفر دوم؛ هادی آبیار، نفر سوم؛ مصطفی امینی

بخش فرهنگ و هنر: نفر اول؛ حسین علیزاده، نفر دوم؛ سامی حزنی، نفر دوم: مقداد مددی، نفر سوم؛ جاوید تفضلی، نفر سوم: رضا موسوی

بخش فتوبلاگ‌ها: نفر اول؛ موسی هاشم زاده، نفر دوم؛ رضا موسوی، نفر سوم؛ بابک برزویه

بخش مولتی مدیا: (برندگان این بخش بر اساس رای بینندگان انتخاب شده اند) نفر اول؛ رضا واعظ پور به خاطر مولتی مدیای «سفر به نپال»، نفر دوم؛ بابک برزویه به خاطر مولتی مدیای «کالیگولا»، نفر سوم؛ محمد تاجیک به خاطر مولتی مدیای «آسایشگاه جانبازان روانی جنگ»

بخش فیلم: (برندگان این بخش نیز بر اساس رای بینندگان انتخاب شده‌اند) نفر اول؛ مجید صباغ بهروز به خاطر فیلم «یک آیین مذهبی»، نفر دوم؛ رابرت صافاریان به خاطر فیلم «تهران در عکس»، نفر سوم؛ مهدی دلخواسته به خاطر فیلم «خانه فرشتگان»



بخش عکاس برتر سال

ستاد برگزاری پنجمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت، در انتخاب عکاس برتر سال که یکی از بخش‌های ثابت این جشنواره است، بیانیه ای صادر کرد. متن این بیانیه به این شرح است:



به نام خدا

اولین آژانس عکس خبری ایران، دوربین.نت در دوره‌های پیشین برگزاری خود در بخشی جداگانه از دیگر بخش‌های خود به انتخاب اکثر عکاسان ایرانی شاغل در رسانه‌ها، یکی از عکاسان ایرانی را «برترین عکاس سال» معرفی می‌کرد.

امسال نیز، بنای برگزارکنندگان پنجمین جشنواره عکس خبری ایران بر این بود که یکی از عکاسان ایرانی را با این عنوان و به انتخاب دیگر عکاسان ایرانی، به جامعه عکاسی معرفی کند.

بی شک می‌توان این انتظار را داشت که هر ساله برای انتخاب فردی که می‌خواهد عنوان برترین عکاس سال ایران را یدک بکشد، معیارهای ناگفته، اما به حساب آمده‌ای در نظر عکاسان شاغل در رسانه‌ها آمده باشد و بنا بر آن معیارها انتخاب‌های خود را عنوان کرده باشند.

امسال نیز با همین پیش فرض، مسئولان برگزاری پنجمین جشنواره عکس خبری ایران بر آن شدند تا آرای دیگر عکاسان را جمع آوری کنند، اما با توجه به مشورت‌های انجام شده با چندین و چند تن از اساتید و عکاسان مطبوعاتی، معیارهای بر زبان نیامده‌ای چون استمرار فرد در فعالیت، نگاه با برنامه به عکاسی، دارا بودن عکاس از دید و نگاهی خاص خود و … به زبان آمد. و جالب این که تمامی افراد، متفق القول بر این باور بودند که در سال گذشته، در فضای عکاسی بستری که بتواند عکاسی را در آن با ویژگی‌های بر زبان آمده یافت، وجود نداشته است.

از این رو برگزارکنندگان پنجمین جشنواره عکس خبری ایران، دوربین.نت هیچ یک از عکاسان ایرانی شاغل در رسانه‌ها را آماده دریافت این نشان ندانست.



ستاد برگزاری پنجمین جشنواره عکس خبری ایران

دوربین.نت