890823_4.jpg

از روز دوشنبه بیست و چهارم آبان، ۳۸ عکس سیاه و سفید در ابعاد ۲۰×۳۰ سانتیمتر از روند ساخت پل ورسک، پژوهشی از پیمان صدفی در موزه عکسخانه شهر به نمایش در خواهد آمد.
ورسک یکی از راهبردی ترین پل‌های راه آهن ایران است که عملیات ساخت آن توسط شرکت ایتالیایی (پیزاگالی) و تحت نظارت شرکت کامپساکس در نوامبر ۱۹۳۴ (آبان ۱۳۱۳) آغاز و در سپتامبر ۱۹۳۶ (شهریور ۱۳۱۵) به اتمام رسید. دهانه پل حدود ۶۰ متر و ارتفاع آن از کف دره ۱۲۰ متر است. برای ساخت پل دو میلیون و ششصد هزار ریال هزینه شد.
هانس ناتر (۱۸۵۶-۱۹۵۴) نابغه ریاضی و پلسازی، فارغ التحصیل دانشگاه پلی تکنیک زوریخ (سوئیس) که طراحی و انجام محاسبات پل‌های راه آهن سراسری ایران (و نیز پل ورسک) توسط گروهی از مهندسان تحت نظارت او انجام شد.
لادیسلاوس فون رابسویچ (معروف به مهندس ورسک ۱۸۹۳-۱۹۷۵) اهل اتریش و ناظر بر عملیات احداث پل ورسک که به همراه خانواده اش در خانه‌ای واقع در دره ورسک و نزدیک به پل اقامت داشت. بعدها تحصیلات خود را تا دکترای مکانیک سنگ ادامه داد. او مسئولیت احداث تونل‌های مسیر راه آهن را نیزبعهده داشت. رابسویچ از بنیان گذاران روش تونلزنی جدید اتریشی(NATM) بود.
عکس‌های این نمایشگاه در مکاتبه پیمان صدفی با خانواده لادیسلاوس فون رابسویچ به دست آمده است.

زمان: ۲۴ آبان تا ۱۳ آذر ۱۳۸۹
ساعت بازدید شنبه تا پنجشنبه ۹ تا ۱۳ – ۱۴ تا ۱۷ جمعه‌ها ۱۰ تا ۱۶
موزه عکسخانه شهر، میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، نبش بهار

پی نوشت: این خبر دو ساعت پس از انتشار تکمیل و تصحیح شده است.