هشتمین دوره‌ی «جشن تصویر سال» از اول تا بیستم اسفندماه سال‌جاری همچون دوره‌های گذشته، با در اختیار داشتن کلیه‌ی فضاهای نمایشگاهی خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار می‌شود.
در این دوره که با رویداد ویژه‌ی «هنر تبلیغات» همراه است، آثار برگزیده هنرمندان رشته‌های عکاسی، گرافیک و کاریکاتور در «نمایشگاه تصویر سال» در کنار «جشنواره فیلم تصویر»، ارایه می‌شود.

بخش عکس

بخش عکس در رشته‌های خبری، مستند اجتماعی، ورزشی، هنر و هنرمندان و نگاهی دیگر (خلاقه)، شامل آثاری که در سال ۱۳۸۹ گرفته شده باشند، برگزار خواهد شد.
بخش ویژه‌ی هشتمین دوره به «عکاسی موبایلی» اختصاص داده شده است که دربر گیرنده‌ی عکس‌هایی است که به‌وسیله تلفن‌های همراه با موضوع آزاد گرفته شده اند. این بخش محدودیت زمانی ندارد و کلیه عکس‌های گرفته شده از ابتدای ورود این فناوری به ایران را شامل می‌شود.
آثار ارسالی در بخش عکاسی حداکثر پنج تک عکس و یک مجموعه‌ (دو تا پنج عکس) درنظر گرفته شده است که ارایه آثار می‌بایست همراه با ثبت نام متقاضی در سایت به صورت آپلود در حجمی معادل حداکثر ۱۰۰ کیلو بایت و نیز ارسال سی‌دی در اندازه ۲۰×۳۰ سانتی‌متر با ۳۰۰ dpi صورت گیرد.


بخش گرافیک و کاریکاتور

دو بخش گرافیک (پوستر) و کاریکاتور، همچون سال‌های گذشته با موضوع آزاد برگزار می‌شود. آثار بخش آزاد و جوانان زیر ۲۵ سال با نظر هیات داوری معرفی شده ازسوی انجمن طراحان گرافیک ایران و گروه‌های آزاد کاریکاتور انتخاب و به نمایشگاه راه خواهند یافت.
ارایه آثار در این بخش نیز می‌بایست همراه با ثبت نام متقاضی در سایت به‌صورت آپلود در حجمی معادل حداکثر۱۰۰ کیلو بایت و نیز ارسال سی‌دی در اندازه ۲۰×۳۰ سانتی‌متر با ۳۰۰ dpi صورت گیرد.
تعداد آثار ارسالی برای هر بخش حداکثر پنج اثر است.


جشنواره فیلم تصویر

به‌روال گذشته، جشنواره فیلم تصویر، همزمان با نمایشگاه تصویر سال در خانه هنرمندان برگزار می‌شود. کلیه‌ی فیلم‌های غیرتجاری شامل فیلم‌های مستند، کوتاه داستانی، تجربی، انیمیشن، ویدئو آرت که از خلاقیت هنری برخوردار باشند، در این فستیوال عرضه خواهند شد.
جشنواره فیلم تصویر امسال بخش ویژه‌ی فیلم‌های موبایلی هم دارد. این بخش همه‌ی فیلم‌های گرفته شده از ابتدای ورود این فناوری به ایران را دربر دارد.
این آثار در مدت برگزاری جشن تصویر سال، همه روزه در دو سالن بتهوون و ناصری خانه هنرمندان به‌نمایش در می‌آیند. آثار ارسالی در این بخش می‌بایست به‌صورت DVD, Mini DV یا DVCam همراه با کد رهگیری دریافت شده از طریق ثبت نام در سایت به دبیرخانه ارایه شوند.


جایزه ویژه جوانان زیر ۲۵ سال

در هشتمین دوره‌ی جشن تصویر سال در ادامه رویکرد ویژه به جوانان، جایزه جوانان زیر ۲۵ سال به‌یاد و نام محسن رسول‌اف – هنرمند جوانی که دو سال پیش در سانحه سقوط هواپیما درگذشت – در رشته‌های عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و فیلم، از طریق آرای هیات داوری خاص هر رشته اهدا خواهد شد.
جوایز و تندیس ویژه در این بخش که به‌منظور شناسایی و تشویق استعدادهای جوان کشور، در رشته‌های مختلف هنرهای تصویری درنظر گرفته شده است، همچون دوره‌های گذشته ازسوی «بنیاد فرهنگی هنری محسن رسول‌اف» اهدا می‌شود.


«هنر تبلیغات»؛ رویداد ویژه هشتمین جشن تصویر سال

امسال در ادامه‌ی بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته زمینه‌ی برگزاری رویداد ویژه‌ی جشن تصویر سال فراهم شده است. ارزیابی تصویری و محتوایی تولیدات گسترده‌ی عرصه‌ی تبلیغات در زمینه‌های گوناگون از جمله تیزر‌های تلویزیونی، سینمایی و تبلیغات محیطی، آگهی‌های مطبوعاتی و… موضوع رویداد ویژه‌ی هشتمین جشن تصویر سال است که توسط شورای سیاست‌گذاری، متشکل از جمعی از مدیران برجسته‌ی شرکت‌ها و موسسات معتبر تبلیغاتی ایران، برگزار می‌شود. آثار ارسالی از سوی هنرمندان مستقل و نیز شرکت‌ها و موسسات تبلیغاتی و… توسط هیات داوران برجسته‌ی منتخب شورای برگزاری، مورد ارزیابی قرار گرفته و آثار برگزیده‌ی سال جوایز و «تندیس ویژه‌ی تبلیغات» را دریافت خواهند کرد.
فراخوان ویژه این بخش پس از اعلام اسامی هیات انتخاب و داوران از سوی شورای سیاست‌گذاری منتشر خواهد شد.


مهلت ارسال آثار

هنرمندان علاقمند به شرکت در هشتمین جشن تصویر سال می‌توانند از طریق ثبت نام و آپلود در سایت تصویر و ارسال سی‌دی و دی‌وی‌دی آثار به دبیرخانه تصویر سال واقع در خیابان قائم مقام فراهانی، میدان شعاع، خیابان گلریز، پلاک ۱۹، طبقه سوم، زنگ بالا در فاصله‌ی زمانی ۲۰ آذر تا ۲۰ دی‌ماه ۱۳۸۹ اقدام کنند.
شماره تماس دبیرخانه تصویر سال:
۸۸۳۰۷۰۶۰ – ۰۲۱
۸۸۳۰۲۹۰۵ – ۰۲۱

بدیهی است که با توجه به‌مدت زمان کوتاه باقیمانده تا شروع نمایشگاه، قطعا امکان تمدید مهلت ارسال آثار میسر نخواهد بود.


توجه:
عنوان و شماره‌ی کلیه‌ی آثار ارایه شده در سی‌دی ارسالی بایستی مطابق با عنوان و شماره‌های آپلود شده در سایت تصویر باشد.


خبر تکمیلی – یکشنبه نوزدهم دی: مهلت ارسال آثار تصویر سال به چهار دلیل ده روز تمدید شد [اطلاعات بیشتر]