890923.jpg


   کتاب «ماهیت عکس‌­ها»، نوشته­‌ استیون شور، با ترجمه­ محسن بایرام نژاد توسط انتشارات مرکب سپید به چاپ رسید.

   علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را که در ۱۳۱ صفحه مصور در قطع رقعی به چاپ رسیده‌است، هم‌اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند.

   استیون شور، استاد دانشکده­ باردِ نیویورک و همراهِ قدیمیِ اندی وارهول، به اختصار، با همراه کردن تصاویر متعدد، به نکات کلیدیِ رسانه­ عکاسی و عکس‌­ها اشاره می­‌کند. هدف این کتاب، نه آموزش صرفِ تکنیک عکاسی، که آشنا کردن بیننده­‌های غیر متخصص و جهت دادن به تفکر هنرجویان و دانشجویان رسانه­ عکاسی است. مطالب مطرح شده در کتاب، سر فصل‌هایی را برای مطالعه­ بیشتر فراهم می­‌کند. این کتاب در دانشگاه­‌ها و مراکز آموزشی، در کنار منابع دیگر، تدریس می­‌شود.

   «ماهیت عکس­‌ها» در پنج بخش مکمل به نقل مطالب می­‌پردازد: در کنار مقدمه­ مترجم، درباره­ نویسنده و مقدمه­ انتشارات فِیدون، «ماهیت عکس­ها، سطح فیزیکی، سطح نمایشی، سطح ذهنی و طراحی ذهنی»، کتاب حاضر را شکل داده است. بخش نهایی کتاب به ذکر دوباره­ «واژه­‌ها و نام­‌ها» اختصاص دارد.

   در بخشی از مقدمه­ مترجم آمده است: «عکاسی، رشته­‌ای تجربی و تحلیلی­ست؛ عکاسِ علاقه­‌مند، پس از آشنایی با مبانی ابتدایی، وارد مرحله­ جدیدی می­‌شود که همزمان با کسب تجربه، باید ببیند و از داشته­‌های دیگران ذهنیت بگیرد. نمی­‌توانی که پیشاپیش، از نتیجه­ کارِ خود مطلع باشی… پیش می­‌آید که دو عکس از یک مکان، با اندک اختلاف زاویه که به چشم نمی­‌آید، بکلی، از لحاظ بصری و محتوایی متفاوتند. دلیل این تفاوت یادگرفتنی­ست، اما در عمل باز هم نتایج متفاوتی بدست می­‌آید. با توجه به داشته­‌های ذهنی، باید عکس بگیری و امتحان کنی… عکاس، ابزار و انتخاب­‌های زیادی پیشِ­ رو دارد: هم تکنیکی و هم ذهنی.»