گزارشی از نمایشگاه عکس و چیدمان مریم فخیمی و مهدی منصوری در گالری شیرین
نمایشگاه عکس و چیدمان مریم فخیمی و مهدی منصوری با عنوان «چهل تکه و آدمک دامن پوش» یکم بهمن در گالری شیرین گشایش یافت.
این نمایشگاه شامل ۱۶ عکس «دبل اکسپز» و سه چیدمان است که هر کدام نشانی از جهان بینی این هنرمندان به دنیای پیرامون خود دارد.
مریم فخیمی عضو انجمن عکاسان ایران، عکس سلطنتی بریتانیا و جامعه هنر عکاسی کاناداست که تا کنون در ۵ نمایشگاه انفرادی و در ۱۶ نمایشگاه گروهی شرکت داشته است که این بار به همراه مهدی منصوری نمایشگاه مشترکی برگزار کرده‌اند.
این دو هنرمند در چاپ عکس‌ها از تکنیک دبل اکسپز روی کاغذ استفاده کرده‌اند این تکنیک کمک می‌کند عکس در یک لحظه خاص و در منظره خاصی با فکر فرد ترکیب شود و یک لحظه بخصوص را پدید آورد که دنبال کردن دو تصویر همزمان در یک قاب می‌تواند برای مخاطب جالب و دیدنی باشد در کنار آن قاب‌های متفاوت عکس‌ها از نکات قابل توجه این آثار است که نشان از مفهوم چهل تکه بودن و تغییرات افکار انسانی است.
این دو هنرمند با نگاه مجزا و افکار متفاوت توانسته‌اند کار مشترکی ارائه دهند، مریم فخیمی می‌گوید: روزی با فهمیدن تفاوت بین وافعیت و حقیقت یک جریان ذهنی برایم ایجاد شد که مرا به سمت جهت گیری‌های دیگری برد که امروز به این شکل آن را بیان کرده‌ام. فخیمی اضافه کرد: بعضی از افکار در آثارم از زمان جنگ در ذهنم نقش بسته شده، زمان جنگ من در سن حساسی بودم و آن را از نزدیک تجربه کردم بسته شدن مرز‌ها به معنی بسته شدن همه چیز به روی ما محسوب می‌شد ولی با گذشت زمان و آمدن وسایل ارتباط جمعی و وجود صفحه تلویزیون ارتباط جهانی شکل گرفت و مرز‌ها باز شد. من هرچه دارم از ایران است دوست دارم هنرم را در کشورخودم عرضه کنم.
در این نمایشگاه سه چیدمان به چشم می‌خورد که تکمیل کننده عکس‌ها و موضوع چهل تکه محسوب می‌شود اما در کل استعاره به فلسفه سهروردی دارد که زمین آیینه آسمان است و هرکجا که رویم آسمان همین رنگ است در نتیجه زمین تغییر نمی‌کند و این افکار ماست که در حال تغییر است.
 این سه چیدمان شامل آدم‌هایی بی‌سر می‌شوند که با نخ‌های به بالا وصل‌اند افکار این آدم‌ها در قالب این عکس‌ها به روی دیوار آویزان شده‌اند در یکی از چیدمان‌ها آدمک رو به روشنایی و پشت به تاریکی دارد و با سنجاق قفلی‌های آویزان شده به لباسش می‌خواهد افکار و شخصیت خود را وصله پینه بزند کاری که ممکن است هر کدام ما انجام دهیم این آدمک بی‌سر به چهل تکه پشت کرده است و گذشته را ترک کرده و رو به آینده نشسته است و دیگری به ارتباطات جهانی اشاره دارد که حتی می‌توان از روی تختخواب با وسایلی چون تلفن و اینترنت با آن سر دنیا ارتباط برقرار کرد و سومین چیدمان شامل پایی بدون بدن و سر است که در بالای آن آیینه‌ای قرار دارد و هر کس روبروی آن قرار گیرد خود را در آن می‌بیند.
مهدی منصوری عضو انجمن عکاسان ایران است و تا کنون سه نمایشگاه گروهی و یک نمایشگاه انفرادی داشته است، او با اشاره به سفر‌هایی که در این یکسال به شمال و جنوب و کویر می‌گوید: من سعی کردم در پوزیشن‌های مختلف از فیگور عکس بگیرم و آن را با حس فرد در آن لحظه منطبق کنم که ماحصل آن این عکس‌ها را تشکیل دهد. او اضافه می‌کند با بازی با شاتل، زوم کردن، ایجاد پرسپکتیو و بازی با سایه‌ها در فضای باز و آتلیه این عکس‌ها را ثبت کرده است.
این نمایشگاه تا سه شنبه ۱۲ بهمن (به جز۸، ۹و ۱۰ که گالری تعطیل است) از ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب برقرار خواهد بود و علاقمندان می‌توانند از آن بازدید کنند.
گالری شیرین، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی، باغ انجمن خوشنویسان