891117_4.jpg

برگزیدگان ششمین جشنواره عکس کودک در مراسمی که روز ۱۶ بهمن در تهران برگزار شد معرفی شدند.
به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این جشنواره در سه گروه سنی کودک (زیر ۱۲ سال)، نوجوان (۱۲ تا ۱۸ سال) و عکاسان بزرگ‌سال (بالای ۱۸ سال) و با موضوع آزاد برای دو گروه سنی اول و دوم و "کودک" برای گروه سوم برگزار شد و در آن بیش از ۳هزار و ۲۷۴ قطعه عکس از ۸۵۸ عکاس شرکت داده شده بود.
این جشنواره در عین حال با نگاهی ویژه به کودکان سرزمین ایران در نهایت به رای گروه سه نفره داوری خود شامل افشین شاهرودی، محمد ستاری، محمدحسین حیدری، ۱۵۰ اثر از ۱۱۸ هنرمند را واجد شرایط برای شرکت در بخش مسابقه و ارایه در نمایشگاه شناخت.
از میان این آثار نیز ۹ اثر در سه بخش حایز رتبه‌های اول تا سوم شدند.
بر این اساس در بخش کودک آنیتا فتاح حسینی ۷ ساله از تهران، عمادالدین احمدی ۱۰ ساله از تهران و امینه‌سادات حسینی زهرایی ۱۲ ساله از مشهد رتبه‌های نخست این جشنواره را به خود اختصاص دادند.
در بخش نوجوان نیز جوایز جشنواره همچون بخش کودک شامل لوح افتخار و یک دوربین عکاسی به ترتیب به نفرات اول تا سوم این گروه به نام‌های فاطمه‌سادات حسینی زهرایی از مشهد، الهه صادقی زرنوشه از قم و بهزاد نیرآبادی از نیشابور تعلق گرفت.
جوایز بخش بزرگسال نیز شامل لوح افتخار به همراه ۵ سکه، ۴ سکه و ۳ سکه بهار آزادی به ترتیب به نفرات اول تا سوم این بخش به نام‌های محمد گلچین از تالش، آریز قادری از سنندج و امیرحسین حدادیان زنجانی از گرگان اهدا شد.
در این مراسم حسن مسعودی، قائم‌مقام مدیرعامل کانون و رییس کانون زبان ایران، حمیدرضا شاه‌آبادی معاون تولید و مسوولان کانون به همراه اعضای گروه داوری جوایز برگزیدگان را اهدا کردند.
همچنین کتاب نفیس جشنواره نیز در این آیین رونمایی شد و نمایشگاه آثار برگزیده نیز به صورت رسمی گشایش یافت.
این نمایشگاه هم‌زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی تا روز ۲۴ بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خسابان حجاب تهران دایر است.
بر اساس این گزارش بیانیه نهایی گروه داوری جشنواره نیز هم زمان با اعلام اسامی برگزیدگان توسط افشین شاهرودی در این آیین خوانده شد.
در این بیانیه با اشاره به این که بزرگترین ارمغان دیجیتال، ساده کردن و همگانی کردن تکنولوژی عکاسی است و این تکنولوژی ساده و ارزان، شرایطی را فراهم کرده که امروزه دیگر این هنر، هنر قشر خاصی نیست در عین حال آورده است: در چنین شرایطی رقابت نزدیک و دشوار و موفقیت سخت‌تر است و همگانی شدن این هنر، قشرهای تازه‌ای را نیز به این وادی کشانده است که از این میان کودکان و نوجوانان فعالیت‌های چشمگیری از خود نشان می‌دهند.
در ادامه این بیانیه خلاقیت هنری کودکان و نوجوانان بی‌مثال توصیف و گفته شده است که در هنر کودکان بدویتی وجود دارد که اصیل، عاطفی و بی‌ریا است. سهولت عکاسی دیجیتال این امکان را در اختیار قشر کودک و نوجوان قرار داده که حتی بدون آموزش‌های آکادمیک بتوانند دوربین به دست گرفته و عملکردها و کارکردهای فنی این رشته را به سادگی بیاموزند و پس از آن به آموزش‌های عمیق آکادمی بپردازند.
این بیانیه در ادامه با اشاره به استقبال خوب شرکت کنندگان از این جشنواره بر این نکته تاکید می‌کند که این دوره هم از جهت تکنیکی و هم از جهت خلاقیت هنری نشان می‌دهد که هنر عکاسی به عنوان هنر امروز دارد در ساخت فکری نسل آینده‌ی ما ریشه می‌دواند.
در پایان بیانیه نیز اظهار امیدواری شده است که تداوم جشنواره عکس کودک بتواند باعث شناخت استعداد‌های کودک و نوجوان این مرز و بوم در این رشته هنری شود.