900221_2.jpg

نمایشگاهی از پرتره‌های زنان ایرانی در دوران پس از کشف حجاب ۱۳۴۰تا ۱۳۰۰ هجری شمسی با عنوان «در برابر چشم‌هایت» کاری از پریسا دمندان از جمعه بیست و سوم اردیبهشت ۱۳۹۰ در گالری شماره ۶ افتتاح می‌شود.
در این نمایشگاه ۲۱ عکس سیاه سفید در ابعاد ۴۰×۳۰ و۶۰×۵۰ به نمایش در خواهد آمد.

پریسا دمندان در یادداشتی درباره نمایشگاه نوشته است:
 «نمایشگاهی که اینک پیش ‌رو دارید، در واقع بخشی از نتایج حاصل از تحقیق در زمینه سیر تحول عکاسی، بخصوص عکاسی پرتره‌نگار در شهر اصفهان است که در سال ۱۳۷۰ توسط نگارنده، آغاز و طی مدت ده سال به‌تدریج و با کار پراکنده کامل شده است. هدف این تحقیق، بررسی ریشه‌های ورود عکاسی به اصفهان و تحولات تاریخی آن، شناسایی عکاسان پیشگام و پرتره‌نگاران استودیویی و نیز جستجو برای یافتن آرشیوهای عکس استودیویی و دیگر آثار پراکنده عکاسان اصفهانی بوده است. پرتره‌نگاری‌های زنانه یافت‌شده در این گنجینه‌های گرانب‌ها، شاید یکی از با‌ارزش‌ترین و منحصربه‌فرد‌ترین نمونه‌های موجود هستند و حاوی اطلاعاتی ارزشمند در رابطه با چهرهٔ اجتماعی یک دوران انتقالی بوده و اسناد مهمی برای مطالعه و تحقیق در زمینه علوم اجتماعی محسوب می‌شوند. به‌علاوه، نقش آن‌ها در زیبایی‌شناسی تصویری و تاریخ عکاسی هنری کشورمان غیر‌قابل‌انکار است و حفظ و نگهداری و ارائهٔ بایستهٔ آن‌ها به آیندگان و به‌خصوص زنان ایرانی، نیازمند توجه و حمایت مسئولان فعال در زمینهٔ امور فرهنگی بانوان است.»
پریسا دمندان متولد ۱۳۴۶، فارغ‌التحصیل رشته عکاسی از دانشگاه تهران، عکاس و پژوهشگر تاریخ عکاسی است.
حاصل اولین دوره فعالیت‌های وی به عنوان عکاس مستند، در چند نمایشگاه داخلی و خارجی به نمایش درآمد، از جمله: پرتره‌ها، انسان و کار، معدنچیان معدن سرب نخلک، با حاشیه نشینان خلیج، تصاویری از زن ایرانی، زندان جوانان تهران، بشاگرد.
شناسایی و جمع‌آوری آرشیو‌های عکس عکاسان قدیمی اصفهان (۱۳۷۹ – ۱۳۷۰)، ساماندهی مجموعه عکس‌های ارنست هولس‌تر، مهندس تلگراف و عکاس آلمانی، موجود در مرکز اسناد و مدارک میراث فرهنگی تهران و ایجاد بانک دیجیتالی اطلاعات تصویری (۱۳۷۸)، خاکبرداری و جمع‌آوری آرشیوهای عکس استودیو‌های ویران شده شهر بم پس از زلزله (۱۳۸۵-۱۳۸۲)، پروژه آزمایشی کتابخانه بریتانیا، آرشیوهای در خطر ایران (۱۳۸۳) و ساماندهی مجموعه عکس‌ها و ایجاد بانک دیجیتالی اطلاعات تصویری و اسناد شاعر نامی ایران، احمد شاملو (۱۳۸۷)، توسط او انجام شد. نتیجه این تحقیقات، به صورت مقاله، نمایشگاه، فیلم و کتاب (چهره نگاران اصفهان، هزار جلوهٔ زندگی، Portrait Photographs from Isfahan و ترجمه کتاب‌های شیوهٔ دیگری برای گفتن، اثر جان برجر و یک دم نور، پلارویدهای تارکوفسکی، در داخل و خارج ایران ارائه شده است. از وی دو کتاب، موزهٔ کاغذی (یادمان‌های تصویری احمد شاملو) و «Out of the Ruins، Bam Photography Rescue Project» آماده انتشار است.

نمایشگاه تا ۳ خرداد ادامه دارد.
ساعات بازدید در روز افتتاح ۱۶ تا ۲۰ و روزهای بعد ۱۶ تا ۱۹، نگارخانه پنجشنبه‌ها تعطیل است.
در پوستر نمایشگاه آمده است: «بازدید از این نمایشگاه برای آقایان آزاد نیست.»
آدرس: خیابان خردمند شمالی، کوچه هجدهم، پلاک شش، طبقه همکف