900423.jpg

پنجمین نمایشگاه گروه عکاسان ۱۰ عصر پنجشنبه ۲۳ تیرماه سال جاری با عنوان «کودک» در نگارخانه تماشای قزوین افتتاح خواهد شد.
در این نمایشگاه ۲۵ عکس از فرشته اصغری، رشیده بابایی، عرفان دادخواه، مریم فرساد، داریوش مردانی، پروانه موسس و حیدر موسوی بر دیوار می‌رود. این نمایشگاه با حمایت مالی انجمن سینمای جوانان قزوین و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین برگزار خواهد شد.
نمایشگاه تا ۲۹ تیرماه ۱۳۹۰ از ساعت ۹تا ۱۳ و  ۱۶تا ۲۰ ادامه دارد.
نگارخانه تماشا، قزوین، خیابان نادری شمالی، میدان میرعماد، مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد

در یادداشت این نمایشگاه که آمده:
اکنون که این‌جا ایستاده‌ایم و تصاویری ثبت‌شده از جهان پیرامون خود را از نظر می‌گذرانیم، جملگی دنیایی را پشت سر گذاشته‌ایم که سادگی، زیبایی، رنگ و رهایی را مهم‌ترین ویژگی آن می‌دانیم. «کودک» واژه‌ایست کوچک که ظرفیت‌های بزرگی در درون دارد. این واژه اکنون واسطه‌ایست که ما را از این‌جا برون برده و بر فراز انبوه خاطراتمان به پرواز درمی‌آورد. و «کودکی»‌‌ همان دنیاست که رنگش نشان زیبایی، زیباییش عین سادگی، و سادگیش مصداق رهایی از هرگونه تکلف و دورویی است.

هفت تن از اعضای «گروه عکاسان ۱۰»، به قصد به تصویرکشیدن دنیای کودکانه و ثبت لحظه‌های ناب انسانی آن‌ها، لنز دوربینشان را به سوی سوژه‌ای گرفته‌اند که شاید در نگاه اول کلیشه‌ای و غیر قابل پرداخت به نظر می‌رسد. اما گروه با تجربه‌ای که از نمایشگاه‌های گذشته خود اندوخته است، نگاه متفاوت خود را به این موضوع داشته و ماحصل آن، نمایشگاهی است که با عنوان «کودک» به نمایش درآمده است.
تنوع دیدگاه این هفت نفر باعث شده تا عکس‌های متفاوتی را روی دیوار این نمایشگاه بینیم. دامنه این عکس‌ها از گونه مستند اجتماعی تا فاین آرت را پوشش می‌دهد. این مجموعه در طی یکسال برآمده از دست‌کم ۱۵۰۰ عکس با موضوع کودک است که انتخاب نهایی آن را مهدی وثوق‌نیا انجام داده است.
هرچند زمان کم، مشغله اعضای گروه و تمرکز ایشان بر سوژه‌های فردی، و نیز وجود برخی شرایط محیطی در انسجام مجموعه تأثیر داشته است، لیکن با در نظر گرفتن نگاهی انتقادی می‌توان این مجموعه را تجربه‌ای در امتداد چهار نمایشگاه پیشین گروه دانست. لذا امید است تا این تجربه گروهی همچنان مستدام بوده و در آینده شاهد نمایشگاه‌های مختلفی با مضامین متنوع از هنرمندان «گروه عکاسان ۱۰» باشیم.

گروه عکاسان ۱۰