اختصاصی سایت عکاسی – گالری‌ها، تالارها و فضاهای نمایشگاهی پرپینیان، شهری کوچک و تاریخی در جنوب‌غربی فرانسه، شهریورماه امسال هم مانند سال‌های گذشته پذیرای یکی از بزرگترین جشنواره‌های عکس خبری دنیا بود.




     این فستیوال معتبر فتوژورنالیسم که با نام «Visa pour l’Image» هر سال در این شهر برگزار می‌شود امسال در حالی شاهد برگزاری بیست و سومین دوره‌ی خود بود که عکاسان خبری جهان با وقوع انقلاب‌های موسوم به بهار عربی از بحرین تا لیبی، ناآرامی‌های خیابانی در انگلیس، زلزله و سونامی ویرانگر در ژاپن، حادثه‌ی تروریستی نروژ و افزایش شدید موج مهاجران آفریقایی در سواحل جنوبی اروپا یکی از پرحادثه‌ترین سال‌های کاری خود را گذراندند.  




   در جشنواره‌ی امسال همچون سال‌های گذشته هزاران عکاس خبری، ویراستار و ادیتور عکس، نمایندگان آژانس‌های معتبر سراسر جهان، بنگاه‌های انتشاراتی و عکاسان بزرگ در چهار بخش اصلی جشنواره یعنی نمایشگاه‌ها، نمایش عکس بر پرده، نشست با حرفه‌ای‌ها و فعالیت‌های آموزشی شرکت کرده بودند. نمایشگاه‌های این دوره از ۵ تا ۲۰ شهریورماه با عکس‌هایی که جنگ‌ها، بلایا، درماندگی‌ها، محیط زیست، فقر، طبیعت، اجتماعات مردمی، مراسم مذهبی و لحظات شاد و غمگین زندگی مردم سراسر جهان را روایت می‌کردند برپاشده بود.




    در پایان هر دوره‌ی این رخداد مهم عکاسی خبری جهان جوایز متعددی از سوی نهادها، آژانس‌ها و هیات‌های داوری گوناگون اهدا می‌شود. امسال Yuri Kozyrev، عکاس ۴۸ ساله‌ی روسی مجله‌ی تایم، جایزه عکاس خبری سال را بدلیل عکس‌هایش از خیزش‌های مردمی در یمن، مصر و لیبی از آن خود کرد. این جایزه امسال برای بیست و دومین بار اهدا شد و علاوه بر دیپلم افتخار و تندیسی نفیس، شامل ۸ هزار یورو وجه نقد نیز بود.




   دیگر جایزه‌ی بزرگ این رویداد خبری یعنی جایزه‌ی بهترین فتوژورنالیست زن سال، که برای یازدهمین سال پیاپی، از سوی شرکت کانن اهدا می‌شد هم نصیب «Ilvy Njiokiktjien» عکاس ۲۷ ساله‌ی هلندی شد. مجموعه‌ی عکس او درباره‌ی مشکلات نوجوانان در کشور آفریقای‌جنوبی پس از سقوط رژیم آپارتاید بود که نهایتا جایزه‌ی ۸ هزار یورویی را برای او به ارمغان آورد. جایزه‌ی ارزشمند عکاسی ادیتوریال هم، که از سوی آژانس گتی ایمجز به عکاسانی اهدا می‌شود که با نگاهی خلاقانه بر روی موضوعات مهم اجتماعی یا فرهنگی کار کرده باشند، در هفتمین سال اهدای خود به ۵ عکاس مختلف رسید. Alvarro Ybarra Zavala از اسپانیا – ۱۹۸۰، Walter Astrada از آرژانتین – ۱۹۷۴، Stanley Greene از آمریکا –  ۱۹۴۹، Liz Hingley از انگلیس ۱۹۸۵، و Joan Bardeletti از فرانسه – ۱۹۷۶ هر کدام بطور جداگانه مبلغ ۲۰ هزار دلار بعنوان کمک برای اتمام پروژه‌های عکاسی مستند خود دریافت کردند. این عکاسان از بین حدود ۴۰۰ عکاس کاندید دریافت این جایزه انتخاب شدند که بر روی موضوعات مختلفی از جنگ داخلی در کلمبیا گرفته تا فقر در بریتانیا کار می‌کنند.       




  از دیگر جوایز معتبر امسال می‌توان به جایزه‌ی ۸ هزار یورویی بهترین گزارشگر جوان از دید شهر پرپینیان اشاره کرد که بدلیل ارائه‌ی مجموعه عکسی درباره‌ی کودکان سرباز در سومالی به Ed Ou عکاس ۳۱ ساله‌ی تایوانی اهدا شد. جایزه‌ی FNAC هم که از سال ۲۰۱۰ بنیان گذاشته شده و شامل حمایت مالی به میزان ۸ هزار یورو می‌باشد و هر سال به ۳ فتوژورنالیست اهدا می‌شود امسال به Cédric Gerbehaye  از بلژیک- ۱۹۷۷، Anastasia Taylor-Lind از انگلیس – ۱۹۸۱و Jan Banning از هلند – ۱۹۵۴رسید.


  این جشنواره همچنین جایزه‌ی بهترین گزارش خبری روزانه را بخاطر عکس‌هایی از پیامدهای سونامی ژاپن به Shiho Fukada عکاس ژاپنی تقدیم کرد که برای هرالد تریبون بین‌المللی کار می‌کند و جایزه‌ی بهترین عکاسی فیچر سال هم بخاطر مجموعه عکسی از مهاجران غیرمجاز در سواحل ایتالیا نصیب Olivier Jobard عکاس ۴۱ ساله‌ی فرانسوی آژانس سیپاپرس شد. جایزه‌ی عکس‌های بشردوستانه‌ی سال هم که توسط کمیته‌‌ی صلیب‌سرخ بین‌المللی اهدا می‌شود نیز سهم Catalina Martin-Chico عکاس زن ۴۲ ساله‌ی اسپانیایی شد. او بر روی مجموعه عکسی درباره‌ی ناآرامی‌های خیابانی در یمن کار کرده بود. رادیو بین‌المللی فرانسه و شبکه‌ی خبری Frace 24 هم کار مشترکBruno MASI  و  Guillaume HERBAUT روزنامه‌نگاران فرانسوی را شایسته‌ی دریافت سومین جایزه‌ی عکاسی مستند خود دانستند. 




   شایان ذکر است نمایشگاه‌های امسال از ۲۱ تا ۲۵ شهریورماه تحت عنوان هفته‌ی آموزش، ویژه‌ی بازدید دانش‌آموزان مدارس فرانسه و اسپانیا به منظور آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با مفاهیم و کاربردهای عکاسی خبری دایر بود. تعدادی از عکاسان و ویراستاران عکس از سراسر جهان وظیفه‌ی توضیح و راهنمایی بازدیدکنندگان این بخش را برعهده داشتند. همچنین در جشنواره‌ی امسال اعلام شد که به منظور بزرگداشت یاد عکاس فقید بریتانیایی Tim Hetherington که بهار امسال در درگیری‌های لیبی کشته شد + جایزه‌ی فتوژورنالیستی دیگری پا به عرصه‌ی وجود می‌گذارد که نخستین دوره‌ی آن اواسط پاییز امسال اهدا خواهد شد. این جایزه از سوی بنیاد ورلد پرس فتو و سازمان دیده‌بان حقوق بشر حمایت می‌شود.