900705_3.jpg

یکصد و پنجاه و نهمین نمایشگاه موزه عکسخانه شهر، با عنوان «زنان ایران به روایت کارت پستال‌های تاریخی ۳» از ۶ مهر ۱۳۹۰ برگزار می‌شود.
نمایشگاه شامل ۳۰ قطعه کارت پستال، از مجموعه مهرداد اسکویی است که به همت گروهی از محققین به دقت بررسی، شناسایی و خوانش شده است. همراهان وی مهدخت ابولفتحی، مهکامه ابولفتحی، رزیتا انواری، معصومه الماسی ماشک، مژگان الماسیان، زینب علیزاده، ماندانا کریمی، اکرم کریم‌زاده اصفهانی، افسانه روشن، لیلا زندی، دکتر شهرام امینیان، اشکان امینیان، دکتر بابک روح الامینی، محمد غفوری، دکتر علی کالیراد، دکتر اصغر ایزدی جیران، کوروش شبگرد و ویلیام یانگ هستند.

در معرفی این نمایشگاه آمده است: «زندگی زنان ایرانی و ابعاد گوناگون آن یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که همواره توجه عکاسان و ناشران کارت پستال‌ها را بر می‌انگیخت. به ویژه برای بسیاری از مخاطبان غربی که همواره با جلوه‌های بیرونی و ظاهری حیات اجتماعی زنان آشنا بودند و می‌کوشیدند تا به اسرار جهان به ظاهر راز آلودی که از نظر آنان در پس حجاب و اندرونی خانه‌ها پنهان شده بودند پی ببرند، عکس‌ها و کارت پستال‌ها یکی از مهم‌ترین ابزار‌های اطلاع رسانی درباره زنان ایرانی و راه ورسم زندگی آنان و زدودن غبار کژاندیشی‌ها در اذهان ناظران بیگانه بود. شاید از همین رو بود که بیشتر کارت پستال‌های مربوط به زنان توسط عکاسان و ناشران خارجی منتشر می‌شد.»

همچنین در راستای این نمایشگاه، نشست علمی خود را در روز شنبه ۹ مهرماه، ۱۳۹۰ساعت ۱۶-۱۴ با حضور اساتید دکتر منصوره اتحادیه (نظام مافی) دکترای تاریخ، دکترسهیلا میرشمس شهشهانی دکترای انسان‌شناسی، اصغر ایزدی جیران دانشجوی دکترای انسان‌شناسی، برگزار می‌کند.

علاقه مندان می‌توانند برای بازدید از ۶ مهر تا ۲۶ مهر ۱۳۹۰ در روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۷ پنج شنبه ۹ تا ۱۳ (بجز جمعه‌ها وایام تعطیل) به موزه عکسخانه شهر میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز، مراجعه کنند.