900707.jpg

  نمایشگاهی از عکس‌های نفیس و کم‌نظیر گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر تهران از سه‌شنبه ۴ مهرماه در محل این موزه گشایش یافت.  

    در این نمایشگاه که تا ۲۱ آذرماه برپا خواهد بود تعداد ۱۷۷ عکس از حدود ۷۰ عکاس خارجی از ابتدای اختراع عکاسی تا اواخر دهه‌ی ۷۰ قرن بیستم میلادی به نمایش گذاشته شده است. مجموعه‌ی ارزشمند عکس‌های خارجی گنجینه‌ی موزه هنرهای معاصر تهران مربوط به سال‌های ۱۸۳۹ تا ۱۹۷۷ میلادی است و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خریداری شده‌اند و پیش از این تنها یک بار تعدادی از آنها در قالب بخشی از نمایشگاه «چشم درون» در زمستان ۸۶ در همین موزه امکان نمایش پیدا کرده بودند و بنابراین این نمایشگاه دومین نمایش عمومی به حساب می‌آید.

  احسان آقایی معاون موزه‌ی هنرهای معاصر و مدیر اجرایی نمایشگاه با بیان اینکه بحث برپایی چنین رویدادی از دو سال پیش مطرح شد، می‌گوید: با بیش از ۳ هزار اثر، گنجینه‌ی موزه قابلیت بالایی دارد تا نمایشگاه‌های مشابه دیگری نیز برپا شود تا بتوان روند عکاسی را با مشاهده‌ی این عکس‌ها تحلیل کرد. وی می‌افزاید: بالغ بر ۲۰۰ اثر از دوران «پاپ آرت» در گنجینه وجود دارد که می‌تواند به تنهایی دستمایه‌ی یک نمایشگاه باشد.  

   افشین شاهرودی دبیر این نمایشگاه نیز می‌گوید: این عکس‌ها گنجینه‌ی با ارزشی‌ست که در واقع طرحی کلی از سیر تحولات عکاسی را در برابر ما قرار می‌دهد که تا اوایل دهه ۷۰ میلادی ادامه دارد و متاسفانه جای خالی عکس‌های جدید از این دوره به بعد در گنجینه‌ی موزه احساس می‌شود که امیدواریم مسئولان دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد برای تهیه این عکس‌ها و تکمیل این آرشیو تلاش کنند.

   به گفته‌ی او در این نمایشگاه بیش از ۱۱۶ اثر از حدود ۷۰ هنرمند بین‌المللی ارائه شده است که قدیمی‌ترین عکس آن به اثری از «ویلیام فاکس تالبوت» مبتکر فرایند عکاسی کالوتیپ بر می‌گردد. وی با تاکید بر اینکه بسیاری از تصاویر به نمایش درآمده در این نمایشگاه بخشی از کتاب‌های تاریخ عکاسی هستند می‌افزاید: نمایش این آثار از اهمیت خاصی برخوردار است و فرصت مناسبی‌ فراهم می‌کند تا عکاسان، پژوهشگران و دانشجویان حوزه‌ی عکاسی بتوانند در این مجموعه سیر تاریخ تحولات عکاسی جهان را از نزدیک مشاهده کنند.

    وی در مورد نحوه‌ی چیدمان و نمایش آثار در این گنجینه هم خاطرنشان می‌کند که این نمایشگاه دربرگیرنده‌ی بخش زیادی از عکس‌های موجود درگنجینه‌ی عکاسی موزه است که به جز برخی از آنها که به صورت مجموعه‌های چندتایی برای نمایش ارائه شده‌اند مابقی در قالب پرتره‌های هنرمندان قرن بیستم میلادی به روی دیوار رفته است. وی همچنین در مورد اندازه‌ی آثار می‌گوید: در این نمایشگاه آثار دارای دسته‌بندی خاص و موضوعی نبوده و چیدمان آنها فقط به ترتیب تاریخی انجام شده است. در این نمایشگاه کوچکترین اندازه‌ی اثر در قطع  کارت‌پستال و بزرگترین اثر تا  قطع متری متفاوت است. 

   شایان ذکر است در میان آثار موجود در این نمایشگاه، عکس‌هایی از هنرمندان شناخته‌شده‌ی تاریخ عکاسی چون ویلیام تالبوت، ویلیام هنری جکسون، نادار، ادوارد استایکن، هنری پیچ رابینسون، گرترود کازبیر، مارگارت بورک وایت، اگوست ساندر، لویس هاین، انسل آدامز، لازلو موهولی ناگی، من ری، گیلبرت و جرج، گر وان الک و جری آلسمن وجود دارد. همچنین به منظور نشان دادن تغییر و پیشرفت تکنولوژی در حوزه‌ی عکاسی، در کنار برگزاری این نمایشگاه عکس، مجموعه‌ای از وسایل و ادوات عکاسی و چاپ که به مجموعه‌ی خصوصی محمدعلی جدیدالاسلام، یکی از فعالان و مجموعه‌داران باسابقه‌ی عکاسی ایران، تعلق دارد به نمایش درآمده است.