900727_6.jpg


جمعه ۲۹ مهر ۱۳۹۰ نمایشگاه عکس علیرضا فانی با عنوان «یادبودی برای امروز» در گالری خاک افتتاح می‌شود.
فانی در این نمایشگاه ۸ عکس رنگی در ابعاد ۹۰×۱۲۰ سانتیمتر ارایه می‌کند.
علیرضا فانی متولد ۱۳۵۴ تهران و دانشجوی انصرافی گرافیک دانشگاه آزاد است «یادبودی برای امروز» سومین نمایشگاه انفرادی اوست و حضور در  ۹ نمایشگاه گروهی در ایران، امارات، انگلستان و آمریکا را در کارنامه هنری‌اش دارد.
عکس‌های فانی در خارج از ایران مورد توجه مخاطبان و گالری داران قرار گرفته است و تا به حال عکس‌هایش در ۵ حراج کریستیز و بونامز در دبی و پاریس عرضه شده است.

واکاوی درون: تأمل یا انفعال؟
علیرضا فانی در زمانی کوتاه راهی دراز را پیموده است. آنچه از آثار قبلی‌اش در ذهن رسوب کرده را می‌توان اینگونه برشمرد: خیال‌پردازی هایِ وهم آلودِ سوررئالیستیِ تلخ، ماهیانی شقه شقه شده یا با شیارهایی عمیق بر پشت در آسمان و اطراف فیگور‌ها، سمبلیزم آشکار، تصویر گری‌های زیبا با جوانان شیک با چادر، روسری و یا جین در مناظری وهم انگیز و بیانگر، عکس‌هایی با کیفیت، وضوح و شفافیت بالا، تنالیته هایِ نوستالژیکِ سپیا، زنانی با حروف فارسی بزرگ و یا خوشنویسی‌هایی در پس زمینه با نورپردازی‌های ماهرانه، یاد آورِ آثارِ معاصرِ ایرانی که آن سوی آب‌ها هم نویسندگان و منتقدین را به وجد آورده و هم در دل مجموعه داران قند آب کرده است و اینجا، هم نقد جدی بر انگیخته و هم غرولند و حسادت را نثار هنرمندان کرده است.
اکنون در یادبودی برای امروز، واقعیت جای خیال، و واکاوی درون جای نقد بیرون را گرفته؛ ابهامِ تأمل برانگیز بر جای سمبلیزمِ آشکار نشسته است. عکاسی صحنه‌پردازی شده، جایگزین فتو مونتاژ و عکاسی دست کاری شده، شده است و به عوض هنرمندان معاصر ایرانی، دیدن عکس‌ها، آثار جف وال و کرودسون را به خاطر می‌آورد؛ دو تن از مهم‌ترین عکاسان صحنه‌پرداز جهان با کیفیت و تکنیک خیره کننده، اولی با دغدغه اجتماعی هنر و دومی با دلمشغولی فرهنگ مردم کشورش.
آدم‌ها در این مجموعه به صورت تکی یا دونفره یا گروهی، در خانه، رستوران و گالری هنری با سرهایی در گریبان، چشمانی بسته، شانه‌ها و دستانی افتاده، گویی منجمد شده‌اند. فضای خلوت و قلّت اشیا، تمرکز بر فیگور‌ها را تقویت و فقدان حرکت و نبود تعامل با محیط و دیگران، سکون و سکوت را تشدید کرده است. چه رویدادی رخ داده است؟ اینان چرا اینچنین‌اند؟ سم مهلکی منتشر شده؟ مراسمی آیینی، خواندن ذکر، مدیتیشن، خلسهٔ مقدس و یا تأملی عمیق در جریان است؟ چیست که از شخصی‌ترین لحظات؛ با حوله پس از حمام در برابر آیینه، تا در خانه در برابر تلویزیون، بر میز خالی، در رستوران، در گالری در برابر اثری هنری، چنین انجمادی را حاکم کرده است؟ پاسخ به عهدهٔ بیننده است.
ما نیز راهی دراز را پیموده‌ایم؛ از جنب و جوش‌ها، داد و فریاد‌ها در کوی و برزن به تأمل رسیده‌ایم، شاید هم به انفعال!

 

 

حمید سوری – مهر ۹۰


 «یادبودی برای امروز» تصویری از امروز ماست.
که شخصی‌ترین لحظات خود را در انفعالی عظیم سپری می‌کنیم؛
انفعالی مزمن که گویا، خودخواسته پذیرای آنیم.
چنانش باور داریم که چشم بر هر گزینه‌ای دیگر فرو بستیم و برایمان بدل به رفتاری روزمره شده است.

شاید بتوانیم «نامناسبات» اجتماعی خود را زاییدهٔ این رفتار فردی بدانیم.
یا به روال همیشه در جستجوی عاملی بیگانه باشیم.

 

 

 

 

علیرضا فانی – پاییز ۱۳۹۰


گشایش: جمعه ۲۹ مهر ۹۰ از ساعت ۱۷ تا ۲۱ نمایشگاه تا ۲۳ آبان از ساعت ۱۶ تا ۲۰ ادامه دارد.
گالری شنبه‌ها تعطیل است.
گالری خاک- خیابان شریعتی، دوراهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا