900727_2.jpg

چهارشنبه ۲۷ مهر ۹۰ به یاد تورج حمیدیان خانواده، دوستان و شاگردانش در خانه هنرمندان ایران گرد هم می‌آیند تا یاد و خاطره‌اش را گرامی دارند.
در این مراسم که با عنوان «یاد بعضی نفرات» از ساعت ۱۵ تا ۱۶. ۳۰ برگزار می‌شود ضمن نمایش فیلمی از آثار حمیدیان، ابراهیم حقیقی، لیلی گلستان، جواد مجابی و سعید شهلاپور به یادش سخن خواهند گفت.

تورج حمیدیان در ۲۱ خرداد ۱۳۲۱ در قزوین متولد شد، تحصیلات ابتدایی را در قزوین گذراند و در سال ۱۳۳۹ وارد دانشگاه هنرهای زیبا دانشکدهٔ نقاشی شد و یک سال بعد به دانشگاه هنرهای زیبا دانشکدهٔ معماری رفت وی در سال ۱۳۴۷ با مدرک کار‌شناسی ارشد معماری فارغ التحصیل شد. وی طی سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۸۶ در دانشگاه هنر، عکاسی معماری، عکاسی تبلیغات، عکاسی طبیعت، آشنایی با هنرهای سنتی را تدریس کرد.
 برپایی دو نمایشگاه انفرادی در سال‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۷۳ در گالری گلستان در کارنامه هنری‌اش به ثبت رسید است.
تورج حمیدیان ۲۸ تیر ۱۳۹۰ چشم از جهان فروبست. +

در کارت دعوت بزرگداشت به نقل از او آمده است: «من دوستدار عکس و عکاسی هستم. سال هاست که هر روز زمانی را مصروف دیدن عکس‌ها کرده‌ام. من دوستدار عکس سیاه و سفید و پرینت ارژینال استادانه هستم. چاپ اصلی عکس‌ها برایم مثل اجرای زنده موسیقی است. به تعبیر من، عکس خوب یک اثر موسیقی است که به جای آنکه شنیداری باشد، دیداری است. اتفاق‌ها و کوشش‌هایی باید، تا یک موسیقی خوب و یا عکس خوب پدید آید…
نمی‌خواستم عکس فقط به ثبت مناظر طبیعی بپردازد و بازتاب آن باشد بلکه یک «واقعیت دوم» به شکل عکس را دنبال می‌کردم…
پیش تجسم مبهمی از عکس‌ها در وجود عکاس هست که از فضای فکری و روحی او می‌آید. عکاسان در برخورد با عناصر طبیعی، آن پیش تجسم را از حالت ابهام خارج می‌کنند و در عناصر پیش رو، عکس نهایی را می‌بینند و برای بدست اوردن آن تدارک و اقدام می‌کنند. نکته جالب در مورد عکاسان طبیعت هم این است که ضمن تداوم در کارشان به عکس‌های ساده تری می‌رسند. گویی که از مسیری تحقیقی راهی به سوی تجرید و انتزاع می‌برند…»

900727_5.jpg

همچنین از جمعه گذشته ۲۲ مهر ماه نمایشگاهی از عکس‌های تورج حمیدیان در گالری هور برپا شده است.
در این نمایشگاه ۲۴ عکس کلاژ رنگی با مضمون طبیت و عناصر شهری به نمایش گذاشته شده است.
نمایشگاه تا ۳ آبان از ساعت ۱۵ تا ۱۹ ادامه دارد.
گالری هور، خیابان میرزای شیرازی، کوچه نعیمی، پلاک ۱۲