900803_5.jpg

«عکاسی از خیابان» عنوان نمایشگاه عکسی است که محتوایش زندگی روزمره در گستره‌ی پهناوری از کشورهای جنوب آسیا شامل افغانستان، بنگلادش، بوتان، هند، مالدیو، نپال، پاکستان و سری‌لانکا را در برگرفته است.  

در این نمایشگاه بزرگ که به سفارش وزارت خارجه‌ی هند و با سرپرستی Devika Daulet-Singh از مدیران آژانس عکس Photoink در دهلی‌نو برگزار شده است تعداد ۱۱۷ عکس‌ مستند و خبری از عکاسان فعال در این کشورها به نمایش درآمده است. از ایران نیز حسین فاطمی، فتوژورنالیستی که چند سالی‌ست در خارج از کشور فعالیت حرفه‌ای خود را دنبال می‌کند، با ۱۰ فریم عکس سیاه و سفید از افغانستان که در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ گرفته است، در این نمایشگاه حضور دارد.

Panjiar Prashant یکی از عکاسان حاضر در این نمایشگاه می‌گوید: خیابان قطاری به وسعت زندگی روزمره است. خیابان‌ها دربرگیرنده‌ی بخش بزرگی از جوانب مختلف زندگی اجتماعی و سیاسی مردم کشورها هستند. Munem Wasif عکاسی که با آثاری در مورد زندگی خیابانی در داکا، پایتخت بنگلادش، در این نمایشگاه حضور دارد، نیز معتقد است عکاسی خیابانی مانند سحر و جادو می‌ماند چرا که زندگی روزمره‌ای که در خیابان‌ها جریان دارد مانند چیزی‌ست که می‌توانیم برای لحظه‌ای آن را ببینیم و بو یا لمسش کنیم ولی پس از آن، به سرعت ناپدید می‌شود.

نمایشگاه «عکاسی از خیابان» که از ۲۳ مهرماه در محل مرکز فرهنگ بومی هند در دهلی‌نو افتتاح شده است در واقع بخشی از رویدادهای جانبی و غیررقابتی نخستین جشنواره‌ی عکس دهلی‌نو می‌باشد که هم‌اکنون در این شهر در حال برگزاری‌ست. این نمایشگاه بزرگ عکاسی مستند و خیابانی تا ششم آبان‌ماه در این محل دایر خواهد بود و سپس قرار است در هفت کشور دیگر یعنی افغانستان، بنگلادش، بوتان، هند، مالدیو، نپال، پاکستان و سری‌لانکا هم برپا ‌شود.