در میان ارتباط‌هایی که هنر عکاسی همواره با آن خویشاوندی عمیق داشته، زمان، امری اجتناب ناپذیر و اساسی است که به صورت ماهوی در همه گونه‌ها و دسته بندی‌های عکاسی دیده می‌شود. این مهم در کنار سطح حساس و تثبیت کننده نور و صدالبته ماهیت وجودی نور، یکدیگر را تکمیل می‌کنند.
قابلیت موضوعی جشنواره و سهل و ممتنع بودن آن، شاخصه‌های مهمی است که آن را نسبت به دیگر جشنواره‌ها متمایز کرده و بخش وسیعی از رویکردهای متفاوت را در برخورد با موضوع زمان ایجاد می‌کند. نتیجه این رویکرد، استقبال وسیع و رشد ۱۲۰ درصدی این دوره از جشنواره نسبت به دورهای قبل است.
در قرن حاضر، با توجه به پیشرفت‌های بی‌حد و حصر تکنولوژی عکاسی، انتظار می‌رود که نگاه عکاسان نسبت به موضوع زمان، نگره و افق تازه‌تری را واکاوی کرده و چشم انداز جدیدی را به نمایش بگذارد.
لازم به ذکر است که عکس‌های برگزیده، از میان آثار رسیده، انتخاب شده است و همچنان با اهداف مورد نظر جشنواره، فاصله بسیار دارد.
لذا هیئت داوران ضمن سپاس از حضور رویایی هنرمندان عکاس سراسر کشور در سومین دوره جشنواره ملی عکس زمان که نشان دهنده اعتماد وسیع عکاسان حرفه‌ای و آماتور ایرانی به این جشنواره است، در جهت بهبود کیفیت و کمیت عکس‌ها در سالهای آتی، نکاتی را بدین شرح یاد آور می‌شود:
۱- تلاش در تولید و ارائه مناسب مجموعه عکس‌های عمیق و پر محتوا
۲- پرهیز در استفاده افراطی از گذارهای کلیشه‌ای رایج و عدم برخورد مستقیم با عناصری همچون ساعت، قبر، نور و….
۳- استفاده صحیح و بجا از نرم افزارهای عکاسی، جهت ایده‌پردازی در راستای موضوع جشنواره
۴- نگاه امیدوارانه به مفهوم زمان
۵- فضاسازی در عکس‌ها جهت نیل به پیام عکاسانه
۶- درک فرا واقعیت از زمان با مطالعه فراگرد زمانی در عکس
۷- عدم استفاده از آرشیو و خلق آثار جدید مبتنی بر موضوع جشنواره می‌تواند نوید بخش تولید آثار بکر، تاثیرگذار و پر محتوا باشد.
هیئت داوران بر این اعتقاد است که شرکت بی‌نظیر هفتصد عکاس با بیش از پنج هزار عکس، نگاه پر قدرت هنرمندان به مسئله زمان و پتانسیل بالای جشنواره، این نوید را می‌دهد که جشنواره زمان، قابلیت جهانی شدن را در دوره‌های آتی دارا می‌باشد که این امر با حمایت مسئولان، اساتید عکاسی و هنرمندان عکاس این مرز و بوم می‌سر است.
در پایان، حضور گرم و پرشور عکاسان در این جشنواره را گامی بزرگ در اعتلای فرهنگ تصویری ایران اسلامی دانسته و آن را گرامی می‌داریم.

هیئت داوران جشنواره ملی عکس زمان:
حسن غفاری، کیارنگ علایی، داریوش محمدخانی

*اسامی برگزیدگان بزودی در سایت عکاسی منتشر می‌شود.