برگزیدگان نخستین جشنواره ملی عکس ایران، اسامی طی مراسمی در خانه هنرمندان ایران معرفی شدند.
هیئت داوران نخستین جشنواره ملی عکس ایران علی قلمسیاه، افشین بختیار، امیر علی جوادیان، محمد ستاری و فرزاد هاشمی پس از بازبینی ۳۳۹۶ عکس از ۶۸۲ عکاس پس از انتخاب ۱۲۴ عکس برای نمایشگاه نفرات بر‌تر زیر را برگزیدند.
نفر اول مهدی سعادت از ارومیه، دیپلم افتخار ومبلغ بیست و پنج میلیون ریال
نفر دوم امیر محمد کرباسی‌زاده از اصفهان، دیپلم افتخار ومبلغ بیست میلیون ریال
نفر سوم آقای کاوه فرزانه از تهران، دیپلم افتخار ومبلغ پانزده میلیون ریال
نفر چهارم افشین آذریان از اصفهان، دیپلم افتخار و مبلغ ده میلیون ریال
نفر پنجم سید علیرضا نعمتی از شیراز، دیپلم افتخار و مبلغ پنج میلیون ریال
دیپلم افتخار و مبلغ پنج میلیون ریال به عنوان جایزه ویژه هیئت داوران به عنوان بر‌ترین استعداد جوان مشترکا اهدا می‌شود به خانم‌ها فائزه پیری از ارومیه و فاطمه فیاض از یزد
نمایشگاه نخستین جشنواره ملی عکس ایران تا ۵ آذر ماه در خانه هنرمندان ایران ادامه دارد.

در این مراسم علی قلمسیاه، بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد:

هوالمصور
داوری در هر زمینه‌ای عبور از تعاریف ساده و رسیدن به درک و شناخت و توصیف و در ‌‌نهایت تفسیر و دستیابی به میزانی است که عیار قضاوت است.
هیات داوران نخستین جشنواره ملی عکس ایران با موضوع «طبیعت مناطق مختلف ایران» در اصول مبانی یاد شده اتفاق نظر داشتند. هر آینه اتفاق نظر در اصول، ممکن است در ‌‌نهایت به تفسیر مشترک ختم نشود. اصولاً اعتبار قضاوت به همین تفسیرهای گوناگون از شناخت و توصیف هر موضوع است که چالشهای معنی دار و برازنده را پیش روی دارد.
 رمز داوری آگاهانه استقامت در نقطه نظر شخصی نیست. حضور موثر و مولف در پهنه آگاهی هاست.
دبیرخانه نخستین جشنواره ملی عکس ایران در طرح موضوع این جشنواره گرایش مشخصی را تدوین نموده است که داوری را به محدوده تعاریف نظری گوناگون از موضوع و مفهوم طبیعت به مسیر تبادل نظر و یگانگی در پذیریش یکی از نظریه‌های مورد اتفاق رهنمون کرد و در بخش شناخت موضوع به ناچار به جغرافیای شناسنامه دار طبیعت ایران محدود می‌شد. بافت مقدمه تعریف شده برای نخستین جشواره ملی عکس ایران با موضوع طبیعت ایران مسیر کار را بر چشم اندازهای زیبا و دور از نظر عمومی مردم شهرنشین محدود کرده بود. این خود نیز طبیعی بود که گروه داوران با توجه به طرح موضوع که رسانه‌ای شده بود، از حضور در پیچیدگیهای تفسیر موضوعهایی با گرایش هنری محض و یا عکاسی خلاقانه را به محدوده فن آوری برای نمایش زیبایی‌های بصری با دید عکاسانه محدود کنند.
تجربه‌ای جالب از کار داوری بود که از ۳۳۹۶ قطعه عکس رسیده از طبیعت ایران از ۶۸۲ عکاس کشورمان انتخاب ۱۲۴ عکس برای نمایشگاه و سپس انتخاب آثار بر‌تر برندگان جوایز این دوره نمایشگاه را داوری کنند.
هیئت داوران از شرکت چشم گیر عکاسان کشورمان در این جشنواره معتبر قدردانی می‌کنند و این اهتمام گسترده را برای آینده عکاسی کشور فرصت شایسته می‌دانند.
هیئت داوران از انجمن سینمای جوانان ایران به مناسبت فراخوان جشنواره عکس در سطح ملی و با تخصیص جوایز ارزنده و کم نظیر قدردانی کرده این حرکت را در ارتقای سطح عکاسی کشور و تشویق به عکاسی، مورد تمجید قرار می‌دهد.
هیئت داوران از جناب آقای هاشم میرزاخانی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل محترم انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این جشنواره و همچنین از همکاران ارجمندشان، برای برگزاری این جشنواره و قبول تمام هزینه‌های مربوط به چاپ نفیس آثار عرضه شده در نمایشگاه «نخستین جشنواره ملی عکس ایران»، چاپ کتاب نفیس و همچنین مجموعه کارت پستالی آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه و ترتیب اقامت عکاسان محترم مه‌مان جشنواره در هتل را که استقبالی بی‌سابقه و محترمانه از جامعه عکاسی کشور است به شایستگی و در خور تامل و قدردانی می‌دانند.

علی قلمسیاه، افشین بختیار، امیرعلی جوادیان، محمد ستاری، فرزاد هاشمی