900920-4_1
 

اسطورگی امام حسین (ع)، این گاهواره‌بان بی‌تکرار شجاعت و مظلومیت، حصار کهنگی تاریخ را شکافته و روز به روز بر شکوه و عظمت حادثهٔ عاشورا افزوده می‌شود.
 کانون فیلم و عکس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی و نشانه‌شناسی مراسم سوگواری امام حسین (ع) و با تکیه بر آیین‌های مذهبی، ملی و ضمن استقبال پرشور علاقه مندان به عکاسی در اولین دوره سوگواره ملی عکس عاشورایی اقدام به برگزاری دومین دوره آن نموده است. نگاه‌ خلاقانهٔ عکاسان هنرمند از دریچهٔ دوربین نسبت به وجوه مختلف عاشورایی، هدفی است که این مسابقه در پی اعتلای آن است.

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید رجایی تهران برگزار می‌کند.

موضوع:
 آزاد با رویکرد عاشورایی؛ به تصویر کشیدن مراسم سوگواری عاشورا و حضور مردم در آن‌ها، عزاداری‌های مردم در شهر‌ها و روستاهای مختلف، آیین و اعتقادات مردم، سنت‌های برگزاری، نماد‌ها و نشانه‌های مختلف و… در ‌‌نهایت هر آن‌چه که با این موضوع هماهنگ و مرتبط است.

شرایط آثار:
۱- شرکت برای عموم عکاسان آماتور و حرفه‌ای از سراسر کشور آزاد است.
۲- هر عکاس مجاز است حداکثر شش اثر (پنج تک عکس و یک مجموعه عکس) ارسال کند. (هیات داوران می‌تواند از میان مجموعه عکس، تک عکس‌هایی را انتخاب نماید).
۳- عکس‌ها می‌توانند به صورت سیاه و سفید یا رنگی و صرفا به صورت فایل دیجیتال در فرمت Jpeg ارسال شوند.
۴- محدودیتی در تولید آثار به لحاظ استفاده از تکنیکهای عکاسی و تاریکخانهای وجود ندارد اما با توجه به رویکرد مستند سوگواره، این امر نباید باعث مخدوش شدن جنبهی اسنادی عکس‌ها گردد.
۵- عکس‌ها باید در حداقل اندازه (ضلع بزرگ ۳۰۰۰ پیکسل) و صرفا در فرمت Jpeg بر روی CD یا DVD ارسال شود.
۶- عکس‌ها باید در دو فولدر مجزا با نام‌های تک عکس و مجموعه عکس تقسیم بندی شده و در فولدر مجموعه عکس بنا بر ضرورت توضیحاتی را به صورت یک فایل متنی در خصوص بیانیهٔ مجموعه عکس پیوست نمایند.
۷- حتماً یک فایل متنی word حاوی اطلاعات دقیق عکاس؛ (نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، آدرس دقیق پستی، نشانی پست الکترونیکی و شماره تماس) همراه فولدر‌ها ضمیمه شود.
۸- بر روی سی‌دی ارسالی، نام و نام خانوادگی و شماره تماس ذکر شود.

مقررات:
۱- برگزار کننده حق استفاده از آثار رسیده در زمینه‌های مرتبط به عکس (نشریات، نمایشگاه و سایر زمینه‌های فرهنگی نمایشی) را برای خود با قید نام عکاس محفوظ نگه می‌دارد.
۲- ارسال عکس و شرکت در جشنواره به منزله قبول شرایط بالا و مالکیت اثر تلقی شده و هرگونه مسئولیتی، اعم از عدم صحت مالکیت اثر بعهده خود شرکت کننده خواهد بود.
۳- به آثاری که پس از مهلت مقرر به دبیرخانه جشنواره ارسال شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد و برگزار کننده هیچ مسئولیتی در قبال مشکلات پستی و نرسیدن آثار به جشنواره نخواهد داشت.
۴- تصمیم گیری پیرامون مسایل پیشبینی نشده برعهدهی دبیرخانهی سوگواره است.

جوایز:
نفر اول: لوح تقدیر و مبلغ پنج میلیون ریال وجه نقد
نفر دوم: لوح تقدیر و مبلغ چهار میلیون ریال وجه نقد
نفر سوم: لوح تقدیر و مبلغ سه میلیون ریال وجه نقد
دبیر جشنواره: ایمان موثقی
مسئول اجرایی: سودابه احسنی
هیات انتخاب و داوری: داریوش محمدخانی، رضا موسوی، نازنین طباطبایی یزدی

گاهشمار سوگواره:
– تحویل آثار: ۱۲ الی ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۰
– انتخاب، داوری و اعلام نتایج: ۳ دی ماه ۱۳۹۰
– تقدیر از برگزیدگان و افتتاحیه نمایشگاه: ۱۰ دی ماه ۱۳۹۰ در خانه هنرمندان ایران

نشانی دبیرخانه:
 تهران، لویزان، خیابان شهید شعبانلو، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، کدپستی: ۱۶۷۸۸۱۵۸۱۱
کانون فیلم و عکس، دبیرخانه سوگواره عکس عاشورایی
شماره تماس: ۰۹۳۵۷۶۵۸۷۶۱