همزمان با برگزاری دهمین سالگرد گالری راه ابریشم، نمایشگاه عکس «یخ» با حضور شش عکاس یحیی دهقان‌پور، رامیار منوچهر‌زاده، مهران مهاجر، علی ناجیان، مهرداد نجم آبادی و حامد یغمائیان آغاز به کار کرد، در کنار این رویداد از کتاب «عکاسی معاصر ایران» نیز رونمایی شد.

آناهیتا قبائیان مدیر گالری راه ابریشم در مورد دهمین سالگرد گالری گفت: ده سال پیش که این کار را شروع کردیم عکاسی به عنوان یک هنر در بین مردم جایی نداشت علاوه بر اینکه سعی کردیم آن را به عنوان یک هنر معرفی کنیم مجموعه‌داران را تشویق به خرید عکس کردیم. باوجود آنکه عکس به آن شکل، سنتی در ایران نداشت و کسی با آن آشنا نبود وقتی آکشن‌ها به وجود آمدند و قیمت آثار هنری بالا رفت توجه همگان به عکس جلب شد. قبل از آن تکنیک عکس برای کسی اهمیت نداشت چون فکر می‌کردند مثل مجسمه سازی یا نقاشی تکنیک پیچیده‌ای ندارد و نمی‌دانستند در این بین ایده بسیار مهم است. ممکن است پیاده سازی عکس کار بسیار ساده و آسانی باشد و با فشار دادن یک دگمه صورت پذیرد اما پدید آمدن ایده اولیه آن بسیار حائز اهمیت است. شاید جا افتادن این موضوع یکی از مهم‌ترین مسائل یک گالری باشد که تمرکزش بر روی عکس است. پذیرفتن قیمت‌های بالا برای آثار هنری مانند نقاشی خیلی سخت نیست اما پذیرفتن یک عکس با‌‌ همان قیمت بسیار مشکل است.

قبائیان ضمن اشاره به انتشار کتاب «عکاسی معاصر ایران» که همزمان با دهمین سالگرد گالری صورت گرفته گفت: ایده‌های نو در طول سال‌ها بر روی هم جمع می‌شوند و تبدیل به فکرهای جدید می‌شوند و در طول زمان عملی می‌شوند. من امیدوارم انتشار این کتاب مقدمه‌ای برای ایجاد کارهای جدید شود و بتواند برای معرفی عکاسی معاصر ایران و راهنمایی جوانان و تشویق آنان به عکاسی وسیله‌ای مناسب باشد. من به همراه مهرداد نجم آبادی، مهران مهاجر، شادی قدیریان، رعنا جوادی، آرش فایض روی انتخاب عکس‌ها و بخش‌های کتاب متمرکز شدیم که حاصل آن دو نظریه شد یکی عکس‌هایی که حول موضوعات کلی صحبت می‌کند و دیگری نظریه‌ای که طرفدار وجود حد زمان و مکان است. کتاب شامل آثاری از هنرمندانی است که سهم بزرگی در عکاسی معاصر ایران دارند و مشتمل بر بخش‌های زندگی، شهر، زمین، جنگ، خودنگاره، تصاویر کانسپتچوال، آثار بهمن جلالی با مقدمه‌ای از داریوش شایگان و عکاسی هنری در ایران با معرفی آثار بزرگانی چون احمد عالی و یحیی دهقانپور است.

اهمیت ویژه این کتاب به این جهت است که برای اولین بار کتابی در مورد عکاسی معاصر ایران توسط چند کار‌شناس ایرانی و از طرف یک موسسه خصوصی در خارج از ایران به چاپ رسیده است. در این کتاب سعی شده، نگاه باز و بی‌طرفانه‌ای به عکاسی معاصر ایران اعمال شود و فقط به بازنگری نمایشگاه‌های این ده ساله راه ابریشم بسنده نشود.
او در مورد شرکت در پاریس فوتو افزود: دستاورد ما در پاریس فوتو از لحاظ مقدار شمارشی نیست. پاریس فوتو مهم‌ترین واقعه بین المللی در زمینه بازار عکس است. امسال ۱۱۷ گالری در این رویداد هنری شرکت داشتند که گالری ما و یک گالری از دوبی تنها نماینده خاورمیانه محسوب می‌شدند و این برای گالری راه ابریشم جای افتخار دارد که به عنوان یک نماینده از آسیا در این رویداد شرکت کرده است. شرکت در پاریس فوتو و معرفی عکاسی ایرانی یک قدم و اتفاق مهم فرهنگی در داخل و خارج از ایران به شمار می‌آید.
مدیر گالری راه ابریشم در مورد نمایشگاه‌هایی که از ابتدای فصل به مناسبت دهمین سالگرد گالری برگزار شده گفت: نمایشگاه‌های، ده سالگی راه ابریشم از ابتدای فصل شروع شد که از جمله آن‌ها می‌توان به نمایشگاه عکس گوهر دشتی، نمایشگاه عکس و نقاشی هاوار امینی، نمایشگاه عکس و طراحی پویا پرهیزگار ودر آخر نمایشگاه عکس و اینستالیشن «یخ» اشاره داشت. در هر چهار نمایشگاه ما سعی کرده‌ایم مدیای عکس به تنهایی و یا در کنار نقاشی، طراحی و ایستالیشن ارائه شود. در مورد نمایشگاه «یخ»، من در انتخاب موضوع دخالتی نداشتم.