901007_1
 

دومین نمایشگاه انفرادی کیارنگ علایی، عصر روز شنبه دهم دی‌ماه ۱۳۹۰ در خانه هنرمندان مشهد افتتاح می‌شود.
«یک شرجی آرام» به نمایش بیست و پنج عکس از آثار عکاس در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ می‌پردازد. این آثار به صورت تک عکس ارائه می‌شود اگرچه معدودی از آن‌ها از برخی از مجموعه‌های در حال تکوین عکاس گزینش شده‌اند.
برخی از این عکس‌ها حاصل مکان نگاری‌های کیارنگ علایی در روستاهای گوارشک، ساروت، ده سرخ و شهرهایی چون ابیانه، ماسوله، عباس آباد، بهشهر و جزیره کیش هستند که درونمایه‌ای مشترک دارند.
این عکس‌ها در عرض‌های ۷۶، ۱۰۰ و ۱۴۰ سانتیمتر بر روی کاغذ ابریشم و شاسی ارائه شده‌ است.

طراح گرافیک و مدیر هنری نمایشگاه «سعید مزینانی» است که در روز گشایش نمایشگاه اجرایی از صوت و جلوه‌های ویژه را برای این نمایشگاه تدارک دیده است.
«دکتر واقف کاشفی» در مقدمه این نمایشگاه و در بخشی از یادداشت اختصاصی خود نوشته است: «در آخرین عکس نمایشگاه قبلی کیارنگ علایی (جایی دورتر/ تیر ۱۳۸۸) زن رو به سوی خانه، دوربین را ترک کرده بود؛ پس در این نمایشگاه باید نگاه‌ها دوباره رو به سوی خانه باشد و عکس‌هایی رو به خانه ظاهر شوند. عکس‌هایی از در‌های بسته و نشانه‌هایی آشنا، و آن‌گاه که در‌ها گشوده می‌شوند چون آغوشی باز تو را به سوی خود می‌خوانند و تا لب طاقچه‌ها می‌کشانند؛ طاقچه‌هایی از اشیای دیر آشنا؛ بشقاب‌های مادر و قلیان پدر و خاطرات مشترک قاب شده در عکس‌ها.
طاقچه جایی جز فضای خالی در دیوار نیست. حجمی خالی که دیوار آن‌را متعین می‌کند. طاقچه چشمان مرموز دیوار است، کسی از آن‌جا ما را نگاه می‌کند و ما را به خود می‌خواند و می‌راند. نگاهی است از گذشته به سوی ما. اشیای حاضر در طاقچه هم‌نشین و جانشینی برای نا‌دیدنی‌های خانه هستند. طاقچه حافظهٔ اتاق است و به همین دلیل است که شاعران از طاقچهٔ فراموشی حرف می‌زنند…»

نمایشگاه «یک شرجی آرام» در ساعت ۱۷ روز شنبه دهم دی افتتاح می‌شود و علاقه مندان می‌توانند تا پنج‌شنبه پانزدهم دی از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۷ تا ۱۹ از این نمایشگاه بازدید فرمایند.
همچنین کتاب عکسی مشتمل بر آثار این نمایشگاه توسط انتشارات آهنگ قلم منتشر شده که در این نمایشگاه رونمایی و ارائه خواهد شد و سپس در مراکز فرهنگی و کتاب فروشی‌های تهران و مشهد عرضه خواهد شد.
انجمن ملی عکاسان ایران، شرکت تصویر هنر، نشر حرفه هنرمند، شرکت صوتی تصویری سروش، موسسه آموزش عالی فردوس مشهد، آتلیه فلامینگو، شرکت کانن مرکزی خراسان و کانون هنرمندان خراسان رضوی حامیان این نمایشگاه هستند.
خانه هنرمندان مشهد، کوهسنگی، انتهای خیابان شهید بهشتی