کسب ۵ جایزه از مجموع ۶ جایزه‌ی اهدایی و راه‌یابی آثاری از ۳۱ عکاس ایرانی به سی‌ و چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی عکاسی Knokke-Heist بلژیک حضور درخشانی را برای عکاسی ایران رقم زد.
این مسابقه یکی از باسابقه‌ترین مسابقات عکاسی در اروپا به حساب می‌آید و امسال شاهد برگزاری سی و چهارمین دوره‌ی خود بود و برای نخستین بار سایت عکاسی در دی‌ماه سالجاری اقدام به انتشار عمومی فراخوان آن نمود که در نتیجه طبق اعلام برگزارکنندگان میزان شرکت عکاسان ایرانی در آن با افزایشی چشمگیر همراه شد به طوری که سهم ایرانیان در تصاحب جوایز و حضور در نمایشگاه رکوردی استثنایی را رقم زد که در کمتر جشنواره خارجی پیش از این تکرار شده است. در این دوره ۷۶۰۵ عکس از ۸۰۳ عکاس از ۳۷ کشور مختلف جهان به جشنواره ارسال شد که نزدیک به ۳۴۰۰ فریم آن مربوط به عکاسان ایرانی بود و در نهایت ۴۳ عکس از ۳۱ عکاس ایرانی به نمایشگاه این دوره راه یافت.

901220_2
عکس: رومین محتشم

اما شگفتی وقتی رقم خورد که ۵ جایزه از ۶ جایزه‌ی مسابقه به عکاسان ایران رسید. در این دوره جایزه‌ی نفر نخست شامل یک تندیس لنز طلایی و مبلغ ۲ هزار یورو وجه نقد به عکسی از رومین محتشم تعلق گرفت. مجید دوخته‌چی‌زاده هم تندیس لنز نقره‌ای و مبلغ ۱۲۵۰ یورو وجه نقد را به عنوان جایزه‌ی دوم از آن خود کرد و در جای سوم هم باز عکاسی از ایران قرا گرفت تا تندیس لنز برنزی و ۶۵۰ یورو وجه نقد این رتبه به هادی دهقان‌پور اهدا شود. جایزه‌ی ۳۵۰ یورویی Knack هم که یکی دیگر از جوایز اصلی این مسابقه است نصیب محسن اسماعیل‌زاده شد. اما این پایان سهم عکاسان ایرانی از جوایز نبود و علی رمضانی در ارزیابی بخش استعداد جوان یعنی عکاسان ۱۶ تا ۲۵ سال، جایزه‌ی ۶۵۰ یورویی استعداد جوان امسال را به دست آورد. تنها جایزه‌ای که به عکاسی غیر ایرانی رسید جایزه‌ی ۳۵۰ یورویی انتخاب مردمی بود که نصیب یک عکاس بلژیکی به نام Danny Breckpot شد.

901220_3
عکس: مجید دوخته چی‌زاده

افشان میرزایی، مجید دوخته‌چی‌زاده، فاطمه بهرامی، احد تهامی، هادی دهقان‌پور (۳ عکس)، فرشید مینویی، حمید جانی‌پور، مجید سعیدی (۳ عکس)، میعاد آخی، حمید صادقی (۲ عکس)، پدرام ابراهیمی، محمدحسن امینی، فردین نظری (۲ عکس)، ابراهیم باختری‌بناب، راحیل زارعی، وجیهه جعفری (۲ عکس)، اصغر خمسه، هادی عسگری (۲ عکس)، علیرضا نویدمقدم، شقایق حمیدی، ئاریز قادری (۲ عکس)، حمیدرضا شیخ‌مرتضی، محسن اسماعیل‌زاده (۲ عکس)، مرتضی نیکوبذل، فخری حسن‌زاده، هادی شیرجنگ، رومین محتشم (۲ عکس)، محمد خضری‌مقدم، نگار یغماییان، مختار حسین‌زاده (۲ عکس) و علی رمضانی عکاسان ایرانی هستند که آثارشان به این مسابقه راه یافته است.

901220_1
عکس: هادی دهقانپور

مراسم پایانی و اهدای جوایز و گشایش نمایشگاه عکس‌های برگزیده روز شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۱ و همزمان با آغاز به کار جشنواره‌ بین‌المللی فرهنگی و هنری در مرکز فرهنگی شارپورد در شهر Knokke-Heist برگزار می‌شود و نمایشگاه برای بازدید عموم تا ۲۱ خردادماه دایر خواهد بود. شایان ذکر است طبق آئین‌نامه‌ی مسابقه هر عکاس می‌توانست حداکثر ۵ قطعه عکس برای شرکت در مسابقه ارسال نماید ولی طبق اعلام مسئولین جشنواره متاسفانه شماری از عکاسان ایرانی و یک کلوب عکس اقدام به ارسال بیش از این تعداد به ازای هر عکاس کرده بودند که این امر مشکلاتی را برای برگزارکنندگان به وجود آورده بود.